• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

Imma

VATTEN-TÄTT ÄR BLAHA
. LUFT-TÄT ÄR GREJER DET


Imma har jag också upplevt som ett större problem än att vatten tränger in om kikare dränks.

Det värsta är egentligen en kikare som är nästan tät. Då blir det gärna imma inuti vid övernattning i tält på våren när daggen har fallit.

Jag reklamerade min Swarovski SLC 8x30 WB för detta flera gånger innan teknikerna upptäckte att det fanns en minimal spricka inuti chassit som var boven i dramat. Teknikerna bytte chassit och därefter har kikaren funkat utan problem.

Thure
 
Re: Imma

..............................................................................................................

THURE SKREV:

"Imma har jag också upplevt som ett större problem än att vatten tränger in om kikare dränks.

Det värsta är egentligen en kikare som är nästan tät. Då blir det gärna imma inuti vid övernattning i tält på våren när daggen har fallit.

Jag reklamerade min Swarovski SLC 8x30 WB för detta flera gånger innan teknikerna upptäckte att det fanns en minimal spricka inuti chassit som var boven i dramat. Teknikerna bytte chassit och därefter har kikaren funkat utan problem."
.............................................................................................................

DETTA VITTNAR OM EN VISS KUNSKAP ANGÅENDE KIKARE.

OVANSÅENDE INLÄGG ÄR AV VÄRDE ( de andra är mest
BLAHA).

ANMÄRKNING:

. En riktigt DÅLIG kikare har den fördelen att då,
imma bidas, är det lätt att blås bort den, dvs
läcker mycket lätt både in och ut.

. En HALV-dålig, halvtät, är sämre i detta fall eftersom
det kan ta mycket läng tid innan imman försvinner.

. EN RIKTIGT BRA KIKARE ÄR TÄT I 20-30 ÅR OCH DÅ
OCKSÅ I TEMP.-INTERVALL - 30grd C TILL + 45grd C
dvs ett intervall på 75 grader. DET ÄR GREJER DET!

DAGENS LÄXA:

*****************************************
DÅ DET ÄR RIKTIGT RUGGIGT VÄDER, DÅ ÄR:
A) VISSA KIKARE RUGGIGT BRA OCH B) ANDRA
KIKARE RUGGIGT DÅLIGA.
******************************************

Nu kanske vissa börjar ana varför en FÄLTKIKARE
kan kosta allt från 185 kr till 18500 kr.
(dvs 100ggr mer en den billigaste)
 
Re: Re: Imma

vibbe; sa:
OVANSÅENDE INLÄGG ÄR AV VÄRDE ( de andra är mest
BLAHA).

EN RIKTIGT BRA KIKARE ÄR TÄT I 20-30 ÅR OCH DÅ
OCKSÅ I TEMP.-INTERVALL - 30grd C TILL + 45grd C
dvs ett intervall på 75 grader. DET ÄR GREJER DET!
Thures inlägg är bra - men rätt självklart för alla fågelskådare, som sliter mer på sina kikare än de flesta andra.

Det finns inga kikare på marknaden (som används och inte ligger i lådan hela tiden) som är tät i 30 år och klarar det tempintervallet. Varken Swarre, Leica eller Zeiss klarar det, än mindre andra fabrikat.
 
Re: Re: Imma

vibbe; sa:
DAGENS LÄXA:

*****************************************
DÅ DET ÄR RIKTIGT RUGGIGT VÄDER, DÅ ÄR:
A) VISSA KIKARE RUGGIGT BRA OCH B) ANDRA
KIKARE RUGGIGT DÅLIGA.
******************************************

Olle, jag vet inte hur mycket lim du sniffar eller vad du röker men hitintills har du inte levererat något mer än basic kunskap om något.. Jag kan inte så mycket om kikare men jag ligger lååångt över den nivå du levererar här, antingen tar du steget fullt ut och skriver något av intresse eller vikt eller så fortsätter du att skriva som ett dagisbarn och jag kommer att fortsätta behandla dig som ett..
 
Har i långa tider varit förtjust i förnämlig optik och läst en och annan test.
(För riktigt länge sen kommunicerade vi med TTY och där gällde stora bokstäver, men som tur var har mina arbetskollegor från den tiden justerat sig till normalbruket, av gemener. Trots att vi då låg lite före den berömda spjutspetsen.)
Av olles inlagor har jag tyvärr bara lärt mig om olle och han sätt och vara, skönt att min dotter är vuxen...själv kan jag le åt dravlet.
Om kikare vet jag att man kan ha enorm tur och hitta en billig, välfungerade och skraptecknade till rimliga pengar. Men försök inte få den reparerad till det senare...
Om överlevnad av kikare i fält, av olle har vi fått reda på att de håller i 20-30år om de bara kostar i övre delen av prislistan. Tyvärr är inte min erfarenhet riktigt densamma, men olle kan säkert ge oss referenser som håller för granskning, helst i nutid för det vore mycket intressant att lära.
Av begränsade men dock erfarenheter inom FM vet jag att våra Zeiss och senare även de förnämliga Swarovski, av alla modeller blev justerade och behövde verkstadshjälp för att åter duga. Medeltiden mellan verstadsbesöken var givetvis högre på de som var ute i linjen än de som vistades i torrförråden.
Så olle stå för din versaler och ge oss några referenser som håller för gransking, gör det nu!
[Ändrat av johankse 2006-12-01 kl 15:36]
 
Re: Re: Re: Imma

-PaTRiC-; sa:
vibbe; sa:
DAGENS LÄXA:

*****************************************
DÅ DET ÄR RIKTIGT RUGGIGT VÄDER, DÅ ÄR:
A) VISSA KIKARE RUGGIGT BRA OCH B) ANDRA
KIKARE RUGGIGT DÅLIGA.
******************************************

Olle, jag vet inte hur mycket lim du sniffar eller vad du röker men hitintills har du inte levererat något mer än basic kunskap om något.. Jag kan inte så mycket om kikare men jag ligger lååångt över den nivå du levererar här, antingen tar du steget fullt ut och skriver något av intresse eller vikt eller så fortsätter du att skriva som ett dagisbarn och jag kommer att fortsätta behandla dig som ett..

Och F-R-A-M-F-Ö-R-A-L-L-T, OLLE, (för att använda din egen stilistik eller vad man ska kalla det) SNÄLLA sluta orera och predika som om du var den ende på jorden som överhuvudtaget har något mellan öronen. Bara det att skriva "DAGENS LÄXA" ger mig obehagliga associationer och det är att direkt nedvärdera och idiotförklara sina läsare. Olle, du skrev någonstans i dessa hejdlösa trådar att du irriterar dig på besserwissers (ursäkta att jag inte orkar leta upp ett exakt citat). Jag säger inget mer.

Visst, du har din stil och allt det där, men du får räkna med att det är många som inte tar dig på allvar. Jag gör det i alla fall inte och kanske är det synd, för du sitter säkert på kunskap som är kul för andra att få del av. Oavsett vilken intellektuell nivå och utbildning man har. Det har visserligen varit bitvis komiskt att följa tråden, men komiken har sedan länge försvunnit. Sidospår är väl OK (och nu bidrar jag själv till det, erkänner) men det har handlat mer om nåt annat än vad som var avsikten från början, dvs ämnet kikare.

...och om det bara är kvaliteten på din datorskärm det hänger på som gör att du helst skriver med versaler, kanske du ska söka ett stipendie eller nåt för att köpa en ny. En begagnad av acceptabel kvalitet kostar heller inte många hundra. Ett tips i all vänliget bara.

Tack för mig.
 
TILL DE SOM GILLAR KNÄCKA NÖTTER:

DÅ MAN VÄLJER EN GAS-TÄT KIKARE :

1. Vad brör man välja och varför med hänsyn till
till den inre strålgången?

a) OFÖRORENAD( "klinisk ren") TORR LUFT
b) ÄDELGAS ( utvunnen ur luften i atmosfären)

2. VILKEN KIKARK-design, ÄR DEN MEST RUGGIGA MED
HÄNSYNT TAGEN TILL EN RIKTIG RUGGIG ANVÄNDNING I
RIKTIGT RUGGIGT VÄDER.

(Obs För kloka Gubbar/Gummor, Tomtar och Besserwisser kan dessa frågor/svar vålla alltför hög mental påfrästning - AVRÅDES )
 
vibbe; sa:
(Obs För kloka Gubbar/Gummor, Tomtar och Besserwisser kan dessa frågor/svar vålla alltför hög mental påfrästning - AVRÅDES )

Som sagt. Jag behövde inte ens leta upp ett citat. Påfrestning stavas f ö med "e" inte "ä".

Dina frågor var för övrigt intressanta, synd bara att de drunknade i oset från vad jag anser vara översitteri.
 
Vibbes frågor

På fråga 1 så svarar jag b men egentligen är frågan fel ställd. I praktiken används kvävgas = nitrogen inne i kikare som som nya är gastäta. Ädelgaser förekommer vad jag vet inte. Anledningen att välja kvävgas framför luft är att kvävgas är reaktionströgare än syrgas. Syrgasen kan alltså försvinna lättare från kikaren och då kan fuktig luft komma in i stället.

På liknande sätt kan man använda kvävgas i stället för luft i däck. Då håller däcket trycket betydligt längre.

Fråga 2 är knepig.
Ju färre rörliga delar och ju färre linselement ju lättare att göra kikaren rimligt stötsäker.

Å andra sidan kan många linselement innebära mindre kromatisk aberation och i ockularen en bättre ergonomi där det är lättare att få in ögats pupill i det område där man får fullt synfält genom kikaren. Det senare är ofta svårt för glasögonbärare. Dyra och bra kikare har ofta mycket bättre och mycket mer komplicerade ockular.

Intern fokusering är sannolikt nästan en förutsättning för att åstadkomma en vattentät kikare.

Porroprismakikare har i varje fall mera sällan intern fokusering.

Thure
 
FÖRST OCH FÄMST:

*********************************************
LUFT/gas-TÄT ÄR ETT HÖGRE KRAV ÄN vattentät.
**********************************************

* DETTA INNEBÄR ATT ALLA LUFT/gas-TÄTA OCKSÅ ÄR
VATTENTÄTA.

* En vatten-tät behöver således INTE VARA
luft/gas-tät

(Anm. "jag är inte så glad för å ö och ä,inte ens webben gillar dem. Det blir "darfor" lite Europeisk stavining: Ibland gar det riktigt fort da jag skriver och darfor ar "Tryck Nisse" ofta framme och ror till det)

.......................................................................................................

De gaser, som minst reagerar och är kemiskt ädlast
kallas för ÄDELGASER: Def. på ädelgaser är lite luddigt
och missuppfattas oftest av "stelbenta kemister, RIGIDA" som med ädelgaser nästa alltid menar "DE KLASSISKA ÄDELGASER"

Detta var ädelt sagt av en ädel person, men är för den skull inte en klassiskt kemisk ÄDELGAS.

VILKA GASER MAN HAR I KIKARE VERKAR DU HA DÅLIG KOLL
PÅ. BILAR ÄR GANSKA PRIMITIVA SAKER.......

1.DÄREMOT SKRVER DU INGET OM DET VIKTIGA: "STRÅLGÅNG/BRYTNINGSINDEX"

2. Det där med kikarens desing har du tyvärr
inte kopplat alls!

DU SKRIVER RUNT MEN HÅLLER TUNT ! - dvs betyg IG
............................................................................................................

Vill nämna, nästa alla vet att luft/gas expanderar vid uppvärmning.

Detta innebär att den kikare som man monterar vid rumst. (20 grd C) har ett övertyck då temp är +45 grd C. och har ett undertyck vid -20 grd C.

En BRA (ruggit) KIKARE skall vara luft-tät (och därmed också vatten-tät) även vid detta övertryck/undertryck och då i 20-30 år!


DET DU "PELLE NICKLAS" ÄR GREJER DET.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...