Hur mycket T-Röd

  • Trådstartare berhir@imc.kth.se (Bernhard Hirschauer)
  • Start datum

berhir@imc.kth.se (Bernhard Hirschauer)

Gäst
Hej,


vilka erfarenhetsvärde har ni för åtgång (3 koktider om dagen)av t-röd (trangia) för en vecka fjälvandring påca. 1000m höjd och normal väder (inte storm och inte heller vindstill)


Tack för tipset.


Bernhard
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
T-röd

Hej!


Jag brukar räkna med 1 liter per person och vecka.


För mig räcker det till följande:
frukost: gröt + varmdryck
lunch: mat (fryst, pasta, nudlar ed) + kaffe
middag: mat (fryst, pasta, nudlar ed) + varm dryck
och i bland även en varm soppa till kvällen.


Om jag lagar mat tillsammans med någon annan och är försiktig med att ej värma mer än vad jag absolut behöver samt väljer mat med kort koktid brukar det räcka med mindre än vad jag tidigare angav, ca 0.9 liter per person och vecka.


För att inte kastrullerna skall bli aldeles för sotiga brukar jag blanda bränslet enligt 50% T-sprit och 50% metanol.


Varning!
Metanol är giftigt varför detta kräver stor försiktighet så att man ej får bränslet i maten eller på fingrarna.


Hälsningar
Rickard
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Kolla denna sida!

http://www.scout.se/fakta/bransle.html
 

jörgen-1909

Gäst
Appropå T-röd

Det vore så mycket bättre om vi alla kunde precisera våra frågor och svar på ett bättre sätt...


Svar:


T-röd åtgång beror bland annat på dessa faktorer;


1. Temperatur (vinter, sommar, höst, vår)
2. Vindstyrka
3. Typ av mat (makaroner, potatis, frystorkat, pulversoppa)
4. Typ av kärl (duossal, titan, stål, aluminium)
5. Användningsområde (tältvärmning, diskvatten värmning)
6. Disciplin (aldrig låta lågan brinna mer än vad som krävs)


För att ge Dig ett bra och personligt svar så måste jag minst ha del av ovanstående fakta. Förhoppningsvis har DU dock redan fått den information som du behöver genom "scoutsidan" som någon tipsade om.


Det är absolut nödvändigt för allas säkerhet och trevnad att inte tips i detta forum följs blindt till punkt och pricka. Har observerat debatterna under en längre tid och tyvärrm måste jag säga att det förekommer en rad allvarliga fel (som jag inte av utrymmes eller tidsskäl kan ta upp här)!


/Jörgen


Ps. Vad gäller metanol i kombination med spritkök kan jag bara bestämt avråda alla från att prova sig på detta. Metanol är mycket farligt, har sämre effekt och är INTE värt risken att bli blind under några som helst omständigheter. Att diska ett kärl så att det blir skinande ånyo tar inte lång tid! Vill DU absolut ha ett rent kärl när du kommer hem, så rekommenderar jag dig istället att köpa OK:s egna T-sprit, den sotar (i stort sett) inte och har dessutom nästan samma effekt som T-röd.
 

lars.sjogren@un.se (Lars Sjögren)

Gäst
Lite vatten istället

Bra inlägg - inte någon överlägsen besserwisser! Om man är rädd för metanolet kan man faktiskt hälla pyttelite vatten i T-Röd för att slipa sotet.


Hälsningar
Lars
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...