Bygga eldstad av natursten

Jag ska bygga en liten eldstad på vår mark vid sommarstugan. Jag vill inte använda cement eller liknande utan kommer bygga med natursten.

Planen är att gräva en grop lite större diameter än eldstaden, 5-10 cm djup och sedan fylla med sand. Sedan göra en ring av natursten, och hälla på ytterligare lite sand, så botten är något högre än marken.

Tror ni att detta räcker? Vill ju inte riskera markbrand eller liknande.

Har läst att natursten kan explodera när de används i eldstäder, men antar det mest gäller om stenarna legat i vattendrag eller likande? Känns annars som om varenda scoutförening borde decimerats vid det här laget.
 
Jag ska bygga en liten eldstad på vår mark vid sommarstugan. Jag vill inte använda cement eller liknande utan kommer bygga med natursten.

Planen är att gräva en grop lite större diameter än eldstaden, 5-10 cm djup och sedan fylla med sand. Sedan göra en ring av natursten, och hälla på ytterligare lite sand, så botten är något högre än marken.

Tror ni att detta räcker? Vill ju inte riskera markbrand eller liknande.

Har läst att natursten kan explodera när de används i eldstäder, men antar det mest gäller om stenarna legat i vattendrag eller likande? Känns annars som om varenda scoutförening borde decimerats vid det här laget.

Gräver du och eldar "nere i ett hål" kan det bli lite svårare att få bra drag och svårt att elda.
Bra att du tänker på rotbränder.
Ang hur stenar ev spricker vet jag inte.

/Patrik
 
Några av stenarna kommer troligen att spricka med tiden men inte explodera.

Om du inte kyler av eldstaden efteråt med vatten är risken för sprickor förstås mindre.

Thure
 
Gräver du och eldar "nere i ett hål" kan det bli lite svårare att få bra drag och svårt att elda.

Hålet skulle ju fyllas igen med sand? Botten på eldstaden ska ju vara högre än marken står det ju. Jag tolkar det som att det bara handlar om att ge en sandbädd till eldstaden att stå på.

Men det är ju inget som kommer att hindra nya rötter från att växa in i sanden... Däremot stoppar sanden kanske rotbränder bättre.

Frågan är ju hur mycket det kommer eldas på stenarna, är de inte bara till för att hålla sanden på plats? Då lär risken för sprickor vara rätt liten.
 
Eftersom den ska vara permanent så skulle jag lägga en textilduk underst för att hindra rötterna alt lägga en långpanna med några få hål i under det översta lagret med sand (sanden då för utsendets skull).
För att minska risken utan duk eller plåt så täck hela botten med sand, lägg på ett lager sten, häll på sand och packa ytan så att sanden fyller mellanrummen. Upprepa med nästa lager. Sen ett lager sand.
 
Jag har en likadan eldplats som du vill bygga och den har fungerat utmärkt i 20 år. Det värsta som hänt är att några gamla tegelstenar som jag också slängde runt har spruckit. Naturstenarna har inte gjort det. Det man behöver tänka på är att blöta marken runt omkring och handrensa ev ogräs som hinner växa upp mellan gångerna man eldar.

Igår, när det var vårvärme i luften och helt vindstilla satt jag fyra timmar vid min eld. Koltrastarna sjöng och efter ett tag gick månen upp. Det var magiskt! Gör ett ordentligt förarbete så kommer du att ha glädje av din eldplats i många år. Jag hade inte velat vara utan min! Lycka till och njut!
 
Om du inte vill bygga om den varje år så gräv och stensätt ner till tjälfritt djup. Dränera den också.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...