Blodtryck - igen.

På annan plats har jag berättat om en olycka i Norge, som krävde helikoptertransport, p g a terrängen, inte (som det visade sig) skadorna (utom kanske chocken). I helikoptern fanns läkare och knappat hade jag hissats ombord fjättrade hon mig vid diverse apparater som kollade blodryck, puls, etc. Min tanke var direkt att jag är chockad, har lite ont så det här blir höga värden.Det blev 125/70 OJMR, hyfsat för en person på nära 75. Läkaren menade att jag varit utan mat och dryck i flera timmar (och knappt rört mig), men mätningarna fortsatte på sjukhuset och steg som högst till 138/?. På morgonen, en timme efter frukost, låg det på 125/56.

Det lägsta jag uppmätt efter 60 års ålder (så långt tillbaka jag har anteckningar) är 122/68 --efter narkos! Kanske jag också hade en del lägfre värden nattetid under en 24-timmarsmätning.

Jag är överraskad ty på årliga undersökningar har jag ofta klart högre värden.

Liten undring: är det verkligen rätt att mäta blodtryck genom en skjorta?
 
Såvitt jag vet spelar det ingen roll med sån automatiserad mätmaskin. Manuellt med stetoskop kan det givetvis bli svårt att höra hjärtaktionen (?) med tyg emellan hud och stetoskop. Klart det finns en gräns, typ dunjacka kanske. Jag tror det är viktigare med att det är standardiserat, rätt höjd i förhållande till hjärtat, efter vila etc. Mest representativ blir troligtvis dygnsmätning...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...