Om bilismens framtid

Underbar debatteknik, slänger ur sig siffror och uppmanar mig sen att själv googla var han fått den ifrån.

Bästa Almgren!

Höll på att sätta fredagsgroggen i vrångstrupen när jag läser ditt stingsliga och attackerande inlägg med extra krydda i den språkliga formen. Vadan är anledningen? Kan det vara ett utslag av tidigarelagd julilska kanske? 😉

Jag visste inte att jag förde en "debatt" i ämnet men det kanske är så fast jag inte begripit det.

Nåväl Almgren, din ilska är föranlåten mitt påstående om de infrastrukturella satsningar som görs i landsdelen Norrland är i betydligt mindre proportionell grad än vad det finns innevånare. Och då vill du ha källhänvisning. Och där begår jag misstaget att i all vänlighet föreslå att du söker olika svar som finns att hämta genom sökverktyget Google. Ett flagrant misstag antagligen då det föranleder en sådan kraftig missnöjes reaktion.

Om vi stannar upp ett tag och funderar på frågan om att själv söka svar. Många här och i andra sammanhang ställer frågor som man med lätthet kan söka svar på genom den fantastiska informationsteknik som nu finns att tillgå. Det är ju inte obekant. Ändå ställer man frågor som besvarats otaliga gånger. Här på forumet finns fina människor som outtröttligt svarar på de mest enkla frågor om det som förenar oss, friluftslivet.
Jag vill påstå att det är inte helt fel att försöka anstränga sig och söka svar. Kanske de olika svaren bildar en större förståelse, en helhetsbild. Det gäller såväl allt , från teknisk karaktär till allt möjligt övrigt.

Så Almgren ska du lugna ned dig och prova? Jag ger dig några ledord i det aktuella fallet; Infrastruktur Norrland

Om du gjort rätt så kommer en artikel som belyser frågan högst upp. Längre ned finns ett flertal artiklar från olika tidningar. Om du sedan känner tillförsikt kan du gå in på något som heter Norrlandsförbundets hemsida, där finns debattinlägg, givetvis sakliga, som ger upplysning.
Radioprogrammet "Sommar" hade en utmärkt värd en av dagarna som heter PO Tidholm han berättar med humor och saklighet och har även en del statistik i ämnet vi "debatterar"

På tal om siffror, 59% av landets yta - 12% av befolkningen brukar vara siffror som nämns om Norrland. Men vad vet jag, jag förlitar mig på att det stämmer. Jag förlitar mig även på siffran 3.5% av de infrastruktursatsningar som förra regeringen gjorde sist skulle gå hit till Norrland.

Visst kan jag ge dig källhänvisning från regeringskansliet, Trafikverket etc men min tilltro landets journalister och media är ännu inte körd i botten.

Så Almgren jag retas lite med dig och ger dig inget nu utan försök att googla lite. Det är poppis.

God Jul på dig i alla fall 😄
 
God jul på dig med. men jag är inte arg eller ilsken. jag återgår dock til andra mer givande forum än utsidan just nu. Vanligen då man ger siffror så kan man ge en hänvisning något mer precist än google, men om du inte vill ska jag inte tvinga dig.

ha en bra jul, den här tråden ger mig inget just nu, så tar istället och flyttar till mina vänner i Discworldforumet ;)
 
Det här är intressant! Att sluta åka bil är, som många säger, inget alternativ om man bor i västra härjedalen. Men det är i alla fall intressant för fler städer än stockholm. Jag var på en föreläsning med en forskarkollega med Richard Florida (som nämns i artikeln), och hon menade att Åre är ett av Sveriges bästa exempel på stadsutveckling i en "avfolkningsbygd".

Åre har inte bara utvecklat en ekonomiskt hållbar helårsturism, utan har också utvecklat ett attraktivt samhälle att bo i. Man har satsat på kultur, en trevlig stadsatmosfär, fått dit högskoleutbildningar, etc. Den här hålan i västra jämtland har blivit populär bland storstadsfolk, sådana som annars hade flyttat till stockholm efter att de tagit studenten eller högskoleexaman.


Nu kommer jag in på varför det här är viktigt för artikeln ovan: Åre är ett superbra exempel på en ganska förtätad stad där biltrafiken egentligen skulle kunna förbjudas i centrum utan problem. Till skillnad från Sveg finns det höga hus i centrum, bra och trevliga gågator och dessutom en skidlift som går från centrum upp till Åreskutan (!!). Det är som i La Paz ( http://www.theguardian.com/cities/2014/apr/09/largest-urban-cable-car-la-paz-bolivia )! Modernt och miljövänligt.

Problemet med Sverige är att Sverige var så rikt efter andra världskriget att man hade råd att bygga jättemycket vägar och parkeringshus i städerna, vilket har gjort många av Sveriges städer väldigt beroende av biltrafik. De är utbredda ("urban sprawl") och med dåliga kollektivtrafikmöjligheter och dåliga cykelvägar (generellt!). Och därför har vi blivit så beroende av bilar i städerna, och har svårt att tänka oss något annat. När många av gatorna i gamla stan i stockholm skulle stängas av för biltrafik klagade flera av butiksägarna på att alla kunder skulle försvinna. Det är svårt att tänka sig idag! Vem skulle vilja ha tillbaka bilar där idag??

Utvecklingen är väldigt logisk och väntad. Hur mycket plats tar inte bilar i städerna? Hur många parkeringsplatser, parkeringshus, breda vägar (för att få plats med bilköer), etc. finns det inte i städerna som skulle kunna bli bostäder, parker och trevliga gång- och cykelvägar?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...