Köksval....never ending story? Titta här!

  • Trådstartare beerhook@hotmail.com (Martin)
  • Start datum

beerhook@hotmail.com (Martin)

Gäst
Ojojoj.....att det är så besvärligt att välja kök?
Efter mycket pulande har jag införskaffat ett antal kök alltefter årstid och användningsområde. Visst det kostar en del, men det ger en valfrihet utan like.
Grundregel 1: Trangia har ett oslagbart vindskydd.'
Grundregel 2: Trangia är tungt och osexigt i spritutförande.
Grundregel 3: Gas är bäst när temperaturen är över noll.
Grundregel 4: Bensin är bäst när temperaturen är under noll.
Grundregel 5: Fotogen är oerhört bra men har en tendens att sota mer än bensin.


Tips: Antingen införskaffar du dig ett bra multifuelkök som du kan använda året runt. Vindskyddet på Trangia är oslagbart om du använder det ihop med gas-eller bensin-brännare, men du får släpa på en del extra vikt.
Alternativ: Köp ett lätt gaskök för kortare turer och ett lite större för längre turer sommartid. Att kunna reglera värmemängden på ett gaskök ger utrymmer för gastronomiska sensationer och vid vissa tillfällen kan man bära med sig båda köken för att åstadkomma kulinarisk rätter där alla tillagningar är varma vid serveringen.
Köp ett rejält bensinkök till vintern. Visst, det är lite mer pyssel, men effekten är det inget fel på. Under en 4 dagarsvandring sommartid förbrukade jag 2,5 dl bensin totalt. Snacka om viktbesparing. Makaroner kan man lägga i vattnet innan det kokar för att spara tid om man inte är så kräsen, och det sparar bränsle.
Om du ska smälta snö för att producera vatten: Se till att du smälter lite grann i början och var försiktig så att inte ditt kokkärl kalvar ihop. Se till att få bottnen täckt med ca 3-4 mm vatten innan du lägger i mer snö, annars slår sig kokkärlet p g a hettan från köket.
Vindskydd kan man tillverka av 3-4 lager ugnsfolie istället för att släpa med sig ett trangia. Enkelt att återvinna efter nedsotning.
Vilka kök ska man då välja?
Marknaden har ju exploderat de senaste åren.
Själv har jag tre gasskök och ett bensinkök. Det lättaste gassköket kommer från Primus, har piezotändning och skruvas direkt på gastuben, och vill man spara vikt på kortare turer väljer man den minsta gastub man kan hitta, t ex fr Coleman, en riktig höjdare. Det större gassköket är ett Primus spindelkök med piezotändning, stabilt och med bra effekt. Båda dessa kök saknar vindskydd, men det ordnar man lätt med alufolie eller genom att bygga ett vindskydd av stenar.
Det största gassköket är ett 2-lågigt baslägerkök från Markill, som jag använder mer på klätterkurser, hemomkring och på bilsemester för att laga gourmetmat på. Det har samma anslutning för gastuber som de mindre köken vilket gör det mycket praktiskt. Det går dock åt två gastuber för att kunna köra båda lågorna, men det är inte dumt att kuna steka i långpanna till 12 personer!
Vidare har jag funnit att MSR är outstanding på bensinkök. Klassikern XGK väsnas lite väl mycket så jag har valt ett Whisperlite 600 för vinterbruk. Jag kör det på bensin av Heptantyp eller blyfri 95 oktan. Heptan-bensinen ger mindre lukt och sot och innehåller inte tillsatser men är lite dyrare, och det är vad jag rekommenderar om din plånbok inte är för tunn. Du hittar Heptan i färghandeln och köper förslagsvis en 4-litersdunk som räcker ett tag.
Bränsleflaskorna till MSR-köken finns i olika storlekar och det kan vara idé att köpa några olika för varierande behov. En 6-decilitersflaska räcker normalt 4 dagar för två personer i fjällen. De kokkärl jag använder beror på vad jag vill göra. MSR:s rostfria kärl är suveräna förutom deras grythandtag. Använd Trangias handtag istället. Jag använder helst de kokkärl som har påsvetsat, fällbart handtag eftersom de andas funktion och kvalitet. Det är en god idé att skaffa ett antal olika kärl och anpassa packningen efter behov. Allt MÅSTE inte med.


Till slut: Sprit (som bränsle, *flin*) är ute på längre turer. Gas och bensin är det som gäller.
Good luck.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Grundregel 5 är grundlös!

Varför skulle fotogen sota mer än bensin? Den enda anledningen som jag kan se är att man inte kan använda sitt fotogenkök på rätt sätt. Mitt fotogenkök sotar aldrig! Efter en vecka ute till fjälls kan man fortfarande spegla sig i botten av kastrullerna!
 

beerhook@hotmail.com (Martin)

Gäst
Ok du har sannolikt rätt

Grundregel 5....ok kanske grundlös beträffande sotet.
Värmevärdet på bensin av Heptantyp är dock i pricip detsamma som för fotogen, men med fördelen att eventuellt spill avdunstar och påverkar inte eventuell mat. Fotogenen är billig och bra, men vid en läcka är den inte lika kul att ha i packningen. Vid låga temperaturer är fotogen besvärligare enligt många p g a den högre flampunkten. Nöjdare?
 

mikaelhedman@hotmail.com ()

Gäst
KÖK är RELIGION

Med risk för att verka fanatisk hänvisar jag till mina läckra artiklar i ämnet.
Mvh Mikael Hedman
 

paddla@hem1.passagen.se (Pelle Torberger)

Gäst
Men hur tusan...?

Tjena!
Blir mycket förvånad när jag läser inlägget om "Regel 5 ..."
Var i helgen ute och paddlade, ocha hade med mig dels ett trangia (rödsprit, funkar bra trots att det tydligen är ute, se tidigare inlägg), dels ett Optimuskök, kan inte namnet men det är det som togs fram för miltärbruk för två, tre år sedan.
Optimuskkjöket körde jag på fotogen, som har ett större energivärde jän tex bensin och därför utvecklar mer värme. Detta kök kräver dock förvärmning, vilket utförs genom att man fotogenfuktar den veke som finns under brännare.


Nu undrar jag; Peter Ask hävdar att man kan spegla sig i botten av hans kokkärl fortfarande efter en veckas användning. Själv kunde jag inte spegla mig i botten efter tre minuters använding. Köket vbar, efter förvärmningen kolsvart, kärlet likaså.


HUR GÖR MAN?


Pelle, inte HELT invand på Optimusköket...
 

ljud.atervinning@swipnet.se (Per A)

Gäst
Vänta!

Problemet är som jag ser det att du ställer på grytan under förvärmningen!
Själv har jag ett Optimus bensinkök, som aldrig sotar! Först förvärmer man (med i mitt fall T-röd för att undvika höga lågor, av T-röd blir det sot) sedan tänder man köket, varefter man ställer på grytan!


Lätt som en plätt!
 

Jerker

Gäst
Kan behöva vänta lite ytterligare..

Min erfarenhet är att köket kan sota en stund även efter förvärmningen men för att senare avta, kan kanske bero på hur mycket för värmning man har tålamod med...
 

johan-ru@algonet.se (J.R)

Gäst
T-bränsle sotar inte

Använder själv ett hatt-kök (KAP-arktic) och förvärmer numera med T-bränsle. Metanolinblandningen gör att förvärmningen inte sotar.


/J.
 

funio@telia.com (Stefan Löwenthal)

Gäst
Förvärmning

Att Dina kärl blir sotiga beror på att Du använder fotogen till förvärmningen. Fotogenet sotar alltid otillräckligt förvärmd. Det kan dessutom vara så att Du inte förvärmer tillräckligt länge. Använd tändpasta eller t-röd med methanol som det påpekas i ett annat inlägg.
Stefan
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...