Sareks bästa leder, fungerar min karta?

Hej!
Jag skall ut på en solotur den 13 Juli med utgångspunkt Kvikkjokk och avslutar vid Áhkkástugorna där jag tar båt vidare till Ritsem och buss hem mot Stockholm. Jag har alltså tänkt vandra genom Sarek Nationalpark och kommer också att bestiga ett par 2000m toppar längst vägen, först och främst Bårddetjåkkå & Bálgatjåkkå i Pårtemasivet, sedan Sarektjåhkkås alla fyra (Eventuellt tre) toppar (Via glaciär över till Buchttoppen - Sydtoppen - Stortoppen & Ner). Dagen efter tar jag eventuellt också Nordtoppen och beger mig sedan vidare Áhkkámassivet och bestiger Áhkkás Stortopp. Jag har räknat med att vandringen skall ta max 10 dagar, men ska försöka göra det på max 7-8 dagar.

Och nu kommer min fråga, hur ser det ut med lederna i Sarek? Det är svårt att tyda genom karta om hur vandringsmöjligheterna ser ut. Jag är väldigt otaggad på att hamna framför ett så stort vattendrag att jag måste vända om och gå tillbaka timmar om inte värre dagar (exempelvis). Jag har gjort en eventuellt vandringled jag har tänkt följa och hade uppskattat om någon/ra kan ta sig möjligheten att kika på den. Den är inte i extrem upplösning direkt, får fixa en större om det behövs.

Kartan har ni nedanför.

Tack på förhand!
Mvh Emil
 

Bilagor

  • A5A33DBC-7E66-4577-99FE-14FEF1AF90BD.jpg
    A5A33DBC-7E66-4577-99FE-14FEF1AF90BD.jpg
    194.9 KB · Visningar: 5,726
Det lär vara mycket vatten i vattendragen. Det kan ändra sig snabbt med vädret så du får kolla upp närmare inpå avresa. Du är lite i början av säsongen så det kan nog finnas risk för höga vattenstånd.

Såvitt jag kan tolka din karta:

Gådokjåhkå passerar du såvitt jag läst mig till ENBART på bron. Har ej gått här själv.

Rapa passeras vanligtvis vid det så kallade Tielmavadet, lite nedströms från din markering vad jag kan se på din karta. Uppströms en liten holme i älven nedanför Låddepakte. Har ej vadat här själv.

Suottasjjåhkå har jag haft problem med att vada.

Mvh
Peter HP
 
Fin rutt du skissat! Tror det bara är de 3 vaden som redan nämnts som är anmärkningsvärda, plus sarvesjåhkkå. Delar av din rutt går i klätterterräng, men det har du säkert redan koll på. Hoppas du får fin tur!
 
Vet inget om din erfarenhet av området, men jag tycker halva turen hade varit mer lämpligt med den tid du tänkt vara ute. Om du inte redan har gjort det, börja med att läsa någon av guideböckerna från Claes Grundsten eller Hans Fowelin.
Delar av din planerade tur går i områden jag själv inte vandrat, så där kan jag inte ge några detaljerade råd. Tror även att du skall utesluta att ta dig över Rapaätno den tiden på året (det är inte ens varje år det överhuvudtaget går att använda Tielmavadet, utan bara vid mycket låg vattenföring), så ditt alternativ är att runda Rapadalen vid mynningen av Alggavagge/Gouphervagge eller planera en vandring söder eller norr om Rapadalen (givetvis kan du även korsa Rapaätno med båt vid Aktse/Kungsleden).
Vill även nämna att det inte finns några "leder" i Sarek, utan man får hitta sin egen väg genom området efter terräng, vegetation, väder och ork men det antar jag du har koll på?;)
 
Jo, vad det gäller "lederna" så är det oftast inga markerade leder alls. I en del fall/dalar finns tydliga stigar men de syns ju inte i dåligt väder eller om du står lite fel.

Fram till samevistet vid Pårek och en bit därefter finns stig.

Hur det ser ut fram till Sarvesvagge därifrån vet jag ej. Jag gissar att du ska gå på norrsidan om Sarvesjokken och där lär det vara svårgenomtränglig djungel.

I Rapa brukar det oftast finnas hyfsade stigar, men återigen omarkerade. Har ej vandrat där själv.

Fram till Guhkesvagge finns en stig nästan hela vägen till bron som jag minns det. Hur det ser ut i Guhkesvagge vet jag ej.

Jag har inga minnen av några stigar från omkring Niak och runt Ahka om du går på nordsidan av Sjnjuvtjudisjåhkå. På sydsidan finns en stig ut till den markerade leden som du kan följa norrut till Änonjalme. Men då ska du vada en jokk till.

Jag fick det till cirka 11-12 mil exklusive toppturer. Det är helt ok om man kör sarekturer som kjpil med utomordentlig kondition och både klätter- och fjällvana (smicker, smicker). Oavsett vägval skulle jag säga 8-9 dagar plus reservdag plus dag(ar) för toppturer som min tidsuppskattning. Men vi är alla olika.

Peter HP
 
Lite funderingar

Hej!

Vid Pårtemassivet kan man gå på Pårteglaciären, så behöver du inte vada över utloppet, vilket troligen kommer bli mycket svårt då det är mycket vatten där.

Det finns ju även risk för "för mycket" vatten i Sarvesjåhkå och Rapajåhkå.
Vad gör du om du inte kommer över dessa vattendrag?

Istället: Skulle du, när du är i Pårte, kunna gå över till Tvillingryggen, ned i västlig riktning mellan Tvillingryggen och Lullihatjåhkå till Louhttolahko, passera över platån, gå ner till Sarvesvagge i sluttningen mellan Noite och Louhtotjåhkå, vidare i nordvästlig riktning, gå genom Niejdariehpvagge till Alggavagge, sedan följa dalen i ostnordostlig riktning mot Skarja, för att sedan gå över bron över Smajlajåhkå och sedan gå mot Pielaslätten, för att där ansluta till din ordinarie tur förbi Bierikjavre?

Det är främst vaden i din rutt som jag tänker på, att de kanske blir för svåra och du kommer behöva vända om.

Lycka till!
/Malin
 
Tack för allas svar! Jag är en erfaren vandrare med många bergstoppar på CVt så särskilt orolig är jag inte direkt, men jag har aldrig varit i Sarek nej så det är just därför jag behöver dessa tips. Det blir dock första gången som jag kommer långt bort från civilisationen på det här sättet vilket ska bli spännande! Jag ska kolla in vad ni alla har sagt och gå i genom vad som bör ritas om. Vet inte vad alla delar på vandringen heter så är svårt att veta exakt vad som nämns hit och dit.

Om någon vill, rita gärna upp en led ni själva rekommenderar! En bild säger mer än 1000 ord, som man brukar säga ;) Men jag ska sätta mig ner med kartan och titta genom allt så snart som möjligt.
 
Hej!

Vid Pårtemassivet kan man gå på Pårteglaciären, så behöver du inte vada över utloppet, vilket troligen kommer bli mycket svårt då det är mycket vatten där.

Det finns ju även risk för "för mycket" vatten i Sarvesjåhkå och Rapajåhkå.
Vad gör du om du inte kommer över dessa vattendrag?

Istället: Skulle du, när du är i Pårte, kunna gå över till Tvillingryggen, ned i västlig riktning mellan Tvillingryggen och Lullihatjåhkå till Louhttolahko, passera över platån, gå ner till Sarvesvagge i sluttningen mellan Noite och Louhtotjåhkå, vidare i nordvästlig riktning, gå genom Niejdariehpvagge till Alggavagge, sedan följa dalen i ostnordostlig riktning mot Skarja, för att sedan gå över bron över Smajlajåhkå och sedan gå mot Pielaslätten, för att där ansluta till din ordinarie tur förbi Bierikjavre?

Det är främst vaden i din rutt som jag tänker på, att de kanske blir för svåra och du kommer behöva vända om.

Lycka till!
/Malin
Har du koll på haket upp mot tvillingryggen? Har inte sett nån gradering av det men förstått att det är klätterpassage där, och även ryggen ner från palkatjåkkå?

Har heller inte sett nån beskrivning av vägen upp på buchttoppen som trådstartaren ritat, men vet ett sällskap med rep som vände på väg ner där för nåt år sen pga klättringen
 
Tack för allas svar! Jag är en erfaren vandrare med många bergstoppar på CVt så särskilt orolig är jag inte direkt, men jag har aldrig varit i Sarek nej så det är just därför jag behöver dessa tips. Det blir dock första gången som jag kommer långt bort från civilisationen på det här sättet vilket ska bli spännande! Jag ska kolla in vad ni alla har sagt och gå i genom vad som bör ritas om. Vet inte vad alla delar på vandringen heter så är svårt att veta exakt vad som nämns hit och dit.

Om någon vill, rita gärna upp en led ni själva rekommenderar! En bild säger mer än 1000 ord, som man brukar säga ;) Men jag ska sätta mig ner med kartan och titta genom allt så snart som möjligt.
Om du inte är ruttad fjällklättrare så är det nog bäst att skippa palkatjåkkå och sarektjåkkå topparna. Du behöver va bekväm att soloklättra grad 3, kanske svårare eftersom det är delvis okänd terräng, på mycket lös och exponerad klippa för ditt ruttval
 
Om du inte är ruttad fjällklättrare så är det nog bäst att skippa palkatjåkkå och sarektjåkkå topparna. Du behöver va bekväm att soloklättra grad 3, kanske svårare eftersom det är delvis okänd terräng, på mycket lös och exponerad klippa för ditt ruttval

Är mycket väl medveten om hur terrängen ser ut på dessa berg, men tack! Sedan ang vägen upp för Bucht-toppen blir via glaciären Oarjep Sarekjiegna Öster om Bucht-toppen. Detta om jag märker att glaciären inte har massa nysnö, isåfall skippar jag nog Sarektjåkkå helt och hållet.
 
Har du koll på haket upp mot tvillingryggen? Har inte sett nån gradering av det men förstått att det är klätterpassage där, och även ryggen ner från palkatjåkkå?

Har heller inte sett nån beskrivning av vägen upp på buchttoppen som trådstartaren ritat, men vet ett sällskap med rep som vände på väg ner där för nåt år sen pga klättringen

Hej!

Nej jag har ingen koll alls på haket vid Tvillingryggen. jag tänker att TS får kolla upp sånt själv. Det var bara en fundering på färdväg som jag tänkte att TS kanske kunde ta. Men det kanske är för brant/svårt? Om man anser att man kan ta sig upp på delar av Sarektraversen, så borde man kunna ta sig an Tvillingryggen också? Det är ju inget som man vandrar igenom så att säga, jag förstår att det krävs lite klättring.

Jag tänker att TS kanske har kollat upp alla färdvägar, inte bara genom att titta på karta, utan även att leta reda på information om dem genom litteratur om Sarek och genom vissa inlägg här på Utsidan. TS borde även ha koll på Sarektraversen, eftersom han har tänkt att bege sig ditåt.

Men det är klart, har TS ingen klättervana och inte har rört sig i sådan högalpin miljö, så skulle jag ju inte rekommendera att han tar sig upp på varken Tvillingryggen eller Sarektraversen.

/Malin
 
Tack för allas svar! Jag är en erfaren vandrare med många bergstoppar på CVt så särskilt orolig är jag inte direkt, men jag har aldrig varit i Sarek nej så det är just därför jag behöver dessa tips. Det blir dock första gången som jag kommer långt bort från civilisationen på det här sättet vilket ska bli spännande! Jag ska kolla in vad ni alla har sagt och gå i genom vad som bör ritas om. Vet inte vad alla delar på vandringen heter så är svårt att veta exakt vad som nämns hit och dit.

Om någon vill, rita gärna upp en led ni själva rekommenderar! En bild säger mer än 1000 ord, som man brukar säga ;) Men jag ska sätta mig ner med kartan och titta genom allt så snart som möjligt.

Hej!

Ok, då behöver du lära dig kartan över området, med alla namn på toppar, dalar och vattendrag.

Hur mycket har du klättrat tidigare? Ur ett säkerhetsperspektiv kanske du inte ska ge dig på de svåraste topparna utan att ha en kamrat med dig.

Hur mycket har du vadat över vattendrag tidigare?
Det är tre vad längsmed din rutt som jag anser att du helt ska undvika. Det är Gådojåhkå (avvattnar Pårteglaciären), Sarvesjåhkå (om det inte är längst upp i vattendelaren i Sarvesvagge), samt Rapajåhkå/ätno.

/Malin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
daniel80 Sareks Nortopp Fjällvandring 30
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
x-treme Sareks smultronställen??? Fjällvandring 8
Retrovirus Hund och Sareks nationalpark Fjällvandring 25
Sareks toppar Fjällvandring 2
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 8
gegga moya kebnekaise i vinter, när är dom bästa förhållandena? Fjällvandring 6
Emadam Tips bästa regnstället Fjällvandring 2
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
ilisen Bästa färdvägen Sarek? Fjällvandring 4
hubbex Bästa tiden på året för vandring Fjällvandring 4
tassemark Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse? Fjällvandring 9
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
orren86 Bästa topptursområdena i Norge? Fjällvandring 11
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
jonasj Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)? Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Bästa massiven/områdena Fjällvandring 9
magkar80 Bästa turen kring Storulvån! Fjällvandring 11
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
haiwa Bästa Helags! Fjällvandring 2
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...