Kokgrop

Tydligen använde man ofta kokgropar om man går tillbaka i tiden. Själv har jag aldrig testat och passerad en youtub film om Dakota fire hole. Självklart när man ser det att få luft underifrån.

Vad har ni för tips. Kan tänka mig att det ibland kan vara direkt idiotiskt med vissa typer av skog där markbrand är en risk.
 
Kokgrop är väl där man lägger maten i en grop med glöd och varma stenar?

Det du beskriver skulle jag kalla eldgrop, och mycket riktigt är det bara vettigt för mer permanenta bosättningar där gropen kan fodras med stenar och lera för att undvika markbrand.
 
Du måste hacka rötter utanför, klä med sten, sen är ett stort ingrepp i marken och bör endast göras på egen mark. Undvik i övrigt.

go tur
 
Går lika bra att ta med sig en grill med lufthål under, lägg veden i den och kör på. Håller dessutom eld och glöd bort från marken. Funkar även i måttlig blötsnö.
https://www.outnorth.se/urberg/tripod-grill#Black
Teleskop varianten (Light):
https://www.outnorth.se/urberg/telescopic-tripod#Black

I Sveriges rotnätade morän är det oftast ett hopplöst projekt att gräva eldgrop, men visst går det också om man tycker det är roligt. Men bara på egen mark och där du är 100% säker att det inte sprider sig som rotglöd och därmed startar dödliga skogsbränder en vecka senare.
 
Kokgrop militär ger vindskydd, minskar vedåtgången och har brukats sen urminnes tider. Den är som på bilden lång.
Kokgrop civil har brukats sen lagad mat blev vanlig. Förutsätter med luftkanal och stensatt, permanent läger. Sparar ved.

go tur
 
Snuskburk

Kokgrop militär ger vindskydd, minskar vedåtgången och har brukats sen urminnes tider. Den är som på bilden lång.
Kokgrop civil har brukats sen lagad mat blev vanlig. Förutsätter med luftkanal och stensatt, permanent läger. Sparar ved.

go tur

En sak jag reagerar på är snuskburkarna på bilden. De är stora och runda. Vad jag sett på typ reg museum i Halmstad så var snuskburkarna mycket lika den jag använde i lumpen men i koppar i början på 1900 talet.

Stensättningen ä väl mer för bevara värmen inte för att skydda för markbrand.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...