Fjällräven Bergtagen Eco shell

Någon som har jackan eller byxorna och kan ge feed back på vad ni tycker? Står med en kasse pengar och ska pensionera mitt gamla Tierra ställ. Bergtagen sitter mycket bra på mig och har dom egenskaper jag gillar men det är mkt pengar det handlar och jag vill ha rätt grejer direkt. Stället ska alltid användas på blöta hundpromenader (ofta) samt fiske (ofta). Men även på vandringar och kanoting både i låglandet och på fjället. Ett allround ställ helt enkelt. Är det värt pengarna eller finns det bättre? Norröna Recon har jag kikat på också men gillar inte militär stuket med kardborre osv.
 
Jag har FJ keb eco-shell, som jag har till samma användningsområden som du tänkt dig. Allt från hundpromenader och fiske till Sarek-vandringar. Mycket nöjd med materialet och passformen, dock har två dragkedjor gått sönder senaste året. Först frontdragkedjan som FJ lagade på garanti, och nu nyligast en av napoleon-fickorna. Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något som fler råkat ut för.
 
Bergtagen är väl ett topptursåkning/Alpinist ställ? Finns billigare(dock ff dyrt) och bättre att köpa om det skulle vara användningsområdet. Finns mycket mer bra o billigare skalkläder att välja till ditt beskrivna användningsområde.
 
Lät ju inget vidare med dragkedjorna!
Men annars är du alltså nöjd. Om du tänker på slitage under den tid du använt det, skulle di säga att det är ett tåligt ställ.

Ja det finns billigare ställ absolut men jag hittar inget som jag tycker passar bättre av dom jag testat. Sen att det SKA användas till toppturer hindrar väl inte att det går att använda när jag kollar på ungarnas fotbollsträning i ösregn? Jag vill inte ha ett bylsigt ställ och upplever mitt haglöfs l.i.m ställ som för minimalistiskt och tunt. Mitt förra Tierra ställ har hängt med +10år. Det var ett bra ställ men lite för bylsigt på sommaren och något för tungt för att släpa runt på i sommarfjällen. Var det något särskilt ställ du hade i tanke som är både billigare och bättre?
 
Senast ändrad:
Om FJ passformen gillas så är Keb Eco shell kanske bättre o lättare för börsen? Dragkedjorna är samma på bergtagen. Ykk tror jag?

Annars testa norröna falketind? Populärt o bra ställ. Sen har Patagonia och Houdini bra skalkläder. Sen lagar dessa 3 märken kläderna gratis oavsett hur länge du haft.

Sen brukar generellt dom dyrare GTX ställen ha väldigt lång garanti.
 
Tips, om du går med Outnorth:s nyhetsbrev får du 20% rabatt på ett köp. Gällde Fjällräven tidigare, osäker om det gäller numera men värt ett försök.

Jag rekommenderar Fjällräven Keb Eco-shell istället för Bergtagen serien då förstärkningarna är helt onödiga för ditt användningsområde. Generellt sett är Bergtagen lite längre vid midjan än Keb. Keb har även fler fickor vilket jag finner användbart i vardagen och under vandringen. Här kan du se en mer detaljerad jämförelse mellan jackorna.

Jag har haft min Keb Eco-shell jacka i ett år och presterar lika bra som första dagen. Innan jag bestämde mig för jackan testade jag liknade jackor i samma prisklass. Det jag snabbt märkte var att passformen och materialet upplevdes mest bekvämt men upplevdes inte lika slitstarkt som Arc'teryx Gore-Tex Pro. Det betyder inte att jag inte finner jackan slitstark, tvärtom den är absolut tillräckligt slitstark för dina aktiviteter och lite till. Till skillnad från Gore-Tex Pro-jackor från Arc'teryx absorberar yttre materialet vatten relativt snabbt. Var så från dag 1 och vet inte om Fjällrävens DWR-behandling är usel eller om det är en nackdel med stretch/materialet. Det är inget jag stört mig på då jackan aldrig läckt men något jag observerat. Därutöver blir jackor med ett yttre material som inte är som Gore-Tex Shakedry blöta vid ihållande regn oavsett så det är ingen större nackdel. Även om yttre materialet snabbt blir blött har jag upptäckt att det torkar förvånansvärt fort. Jag valde att prioritera passform och komfort före expeditionklassad slitstyrka vilket jag oavsett inte behövde. Eftersom du ska använda jackan för relativt enkla aktiviteter finner jag Keb-Eco Shell mer lämpad för dig.
 
Tack för era synpunkter. Keb Eco Shell har jag testat, dragkedjorna är ykk men Napoleon fickorna är betydlig tunnare dragkedja. Upplever jackan som väldig tunn överlag och mer bylsig än Bergtagen. Byxorna har inte heller fickor på framsida av låren, något jag verkligen uppskattar då jag sitter i båten eller kanoten. Att norröna lagade sina kläder även efter längre tids användning kände jag inte till, mkt intressant. Faktum är att jag dom senaste tre åren blivit mer o mer tveksam till FR kvalité, två byxor samt min Skogsö jacka har behövt reparation. Inte tyget som gett med sig utan sömmar utan tillräcklig sömnsmån. Men dessa plagg har varit tillverkade i Taiwan, Bergtagen ska tydligen sys i Portugal tillsammans med Number plaggen om jag fått rätt info.
 
Ja FJ kvalitén är lite ojämn med tanke på priset och det har varit lite frågetecken kring deras reklamation tidigare här på utsidan. Men kan dock tillägga att dom lagade mitt tältgolv på goodwill efter garanti o reklamationsrättem gått ut. Ett Akka 3. Så det var väldigt bra!

Tycker det är jättebra med fria reparationer, företagen har börjat med det nu när dom satsar mer på hållbarhet o miljö mer än någonsin. Patagonia är störst på att laga. Dom har egen fabrik i Nederländerna(tror det var där) där dom lagar kläder. Har läst om många nöjda kunder som fått presentkort från patagonia när kläderna ej gått att laga, trots att plagget är flera år gammalt. Dock är detta från amerikanska forum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...