Husbil camper tält värme

Ni gör det svårt (men intressant). Köp en beg husvagnspanna för gasol och använd antingen vatten- el luftburen värme. Slinga i golvet el fläkt. Inga dåliga avgaser, enkel installation och lätt att byta gadolflaskor.

Mitt lilla tips...
 
Vad är det för fel på en madrass och en sovsäck? Gasolkök för matlagning. Fixa ev en regnskyddad öppning för ventilation dvs öppna ett fönster under en presenning.

Jag har sovit ett antal nätter i en folkabuss på hemgjorda träbänkar med liggunderlag och sovsäck och det funkade bra. Bänkarna hade löstagbar ben för att underlätta förvaring undet färd, en extra uppsättning längre ben gav bordshöjd på ena bänken.

En bekant hade motorcykeln i skåpet på caddyn och gjorde långkörningar med bilen och väl på plats så åkte de motorcykel. Deras lösning för sömn var bara en madrass som de hade stående på högkant vid färd, sen drog de ut motorcykeln och fällde ner madrassen. Ingen av dem var över medellängd så caddyn funkade tydligen bra.
 
Köpt billig dieselvärmare från Kina

Kunde inte hålla mig utan köpte en billig dieselvärmare från Kina för 1500kr. Det finns hur många som helst på nätet, de flesta skickas från Kina men jag valde en med Ebay-nr 273651713884 med leverans från Tjeckien med DHL - den var hemma på en vecka och man behöver inte betala tull och moms då.

Den har reglerbar effekt 1-5kW. Har testat den provisorisk på olika sättt. Först satte jag ihop värmaren med en bränsletank och bränslepumpen till ett "paket".
Testade värmaren på följande sätt:
1. Liggandes löst på marken driven av ett löst batteri.
2. Monterat i "fönsterglipan" i bilen (simulerat "riktigt" montage)
3. Liggandes på taket på bilen med
a) en ventilationsslang ansluten som går från värmeutblåset på värmaren in i bilen
b) både en slang från värmeutblåset och en från värmeinsuget in i bilen.
Ventilationsslangarna var vanliga 100mm vvs-slangar som var utdragbara till 3m längd.

Den är otroligt kraftig värme från den. 1kW är nog det enda användbara och jag måste nog ändå släppa ut en del värme medvetet för det inte skall bli för varmt. Tyvärr har den inte termostatstyrning utan är igång hela tiden på den inställda effekten. Varvtalet följer effekten och kan inte regleras separat. På full effekt låter fläkten en hel del medan 1kW -läget är förhållandevis tyst. Däremot så låter det mer från avgasröret. Min värmare levererades inte med ljuddämpare som en del andra brukar göra. När man startar den så ryker det en hel del i början men efter några minuter så ryker det sedan ingenting. Har hittills bara använd det medlevererade, ca 50cm korta avgasröret och det lika korta insugningsröret för förbränningen. Strömmen vid start är 9A för att efter några minuter gå ner till 0.9A på lägsta effekten 1kW. Dieselförbrukningen är enligt uppgift från tillverkaren 0.2-0.5 liter per timme beroende på vald effekt. Förutom ljudet från fläkten och avgasröret så "tickar" bränslepumpen ganska högt när den går vilket nog kan vara mer enerverande än ett konstant fläktbrus när man skall sova. Då jag är mycket ljudkänslig så blir det nog svårt att installera denna värmare på något vettigt sätt i en bil. Enda alternativet blir i så fall att ha den löst i en låda med en riktigt lång varmluftsslang till bilen/tältet. I detta fall skall värmaren värma upp den kalla uteluften och inte den recirkulerade inneluften från kupen som vid en standardinstallation och dieselförbukningen kommer då bli högre än nödvändigt men det spelar kanske ingen roll då man vid standardinstallation skulle behöva släppa ut ganska mycket värme för att inte få för varmt.

Sammanfattningsvis så skulle denna dieselvärmare inte vara tillräckligt bra för mig för uppvärmning av tält/bil/husbil främst beroende på ljudnivån och avsaknad av termostat. Det blir också en stor låda med många prylar, sladdar och slangar om man skulle vilja använda den "löst".
 
Tack för en bra rapport från test av kina-Webasto.
Ja, det är nog lite pysslande, krånglande och testande om man ska finna en lösning som är användarvänlig och funkar bra. Tycker man det är kul så går det säkert att få till något vettigt med en kina-brännare. Själv är jag lyckligt lottad med en California camper. Tickandet från bränslepumpen är dämpat och själva förbränningen hörs inte alls (Den har ljuddämpare). Har skruvat ner min för att byta brännare och glödplugg och sett hur det fungerar. En svaghet som kina-brännaren har, är att styrenheten (elektroniken) på brännaren är helt oskyddad mot fukt och väta (enligt de youtube-videos jag sett). Detta kommer garanterat att ge krångel på lång sikt, speciellt om den monteras under bilen eller motsvarande som på California. Jag har btw Webasto AirTop 3500 ST...Den går att ställa från steg 1-10 från ca 1 kW til 3,5 kw. Den har sina svagheter och begränsningar den också, men funkar okay.
 
Kina värmare i pup-upp tält

Jag värmer ett Pupp-up tält 7,5 m2 med kina värmare( diesel) på 5,5 kw .
Det går ganska bra . Det är väl strömförbrukningen till fläkten som är begränsande av fiskeresornas längd, bara.

Någon fler som kör med kina värmare? till tält? De har ju funnits ute ett antal år, nu

Har någon provat de batteri ackar som finns idag, för driften av värmaren?

Jag har värmaren utanför tältet med luftslang in .
Co mätare inne.
Formisoleringsmatta på golvet med en tunnare uterums matta på,
Jag upplever att det är fint klimat invändigt i tältet. med fina ytor.
 
1l Diesel = knappt 10 kWh
19 kg Exide blybatteri = 350 Wh

Knappt ett år efter ditt inlägg....

Ett 19 kg blybatteri borde väl ligga kring 85 Ah, vilket motsvarar 1000 Wh eller 1 kWh (?).

Handlar det om uppvärmning är det ungefär så enkelt, men i andra situationer så måste man såklart blanda in verkningsgrad.
 
Knappt ett år efter ditt inlägg....

Ett 19 kg blybatteri borde väl ligga kring 85 Ah, vilket motsvarar 1000 Wh eller 1 kWh (?).

Handlar det om uppvärmning är det ungefär så enkelt, men i andra situationer så måste man såklart blanda in verkningsgrad.

Det är väll bara ca 50 % av de 85 Ah som är tillgänglig från ett blybatteri..? Något mer från AGM-batteri...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...