Cykelkedja till "standardcykel"

Nädå. Grejen, ivf i mitt fall, är att en standardkedja är så billig att det är svårt att motivera jobbet med att renovera en gammal rostig kedja. Och den lär vara sliten, även om den inte är utsliten.

Frågeställaren verkar inte heller sugen på att meka, därav förslaget att lämna in cykeln på en cykelverkstad och få det hela gjort för ett par hundra.
 
Jag har i varje fall fullständigt slitit ned fram och bakdrev på ett par navväxlade cyklar.

Jag cyklar typ 700 mil per år och använder 4 cyklar för lite olika ändamål.

Drivlina och däck tycker jag att man skall byta när slitage blir påtagligt spar energi resp minskar punkteringar ISK.
Thure
 
Vad jag gjorde under min långcykling (700 mil till Marocko) var att droppa på olja när den började bli torr, och byta kedja vid "lämpligt" intervall. Gjorde dock aldrig rent den, tror inte att jag ens torkade av den. Det är det lata sättet!
 
Är just att jag misstänker att den dragit på sig mycket skit på kedjan som gör att jag vill byta den. Har varit lite för snål, eller snarare har det berott på okunskap.

Hade jag haft lite andra förutsättningar för cykling utöver de 2-3 km jag gör som mest i veckan när jag ska till jobb/affär osv., t.ex. bättre landsvägar och cykelbanor, hade det sett annorlunda ut.

Jag känner inte att jag vill kosta på en cykel för 3-4000 idag. Det har dessutom skett en del skadegörelse och annat skit här på sistone.

Så visst, man vill väl förlänga livet något på cykeln. Lär ju vara någorlunda kvalitet på den eftersom den hållt ihop i så många år (ryktet går att nyare produkter är byggda för att inte hålla alltför länge för att gynna konsumption, men det låter jag vara osagt t.v....)
 
Cykelkedja till "standardcykel"

Inga problem för mig om du köper ny kedja. Men du behöver sannolikt kapa någon länk. För att veta detta måste du räkna antal länkar på din nuvarande kedja.
Biltemas var tex 116 länkar, så har du tur så passar den. Annars måste du köpa en kedjekapare .
Oavsett hur du gör så måste du rengöra båda dreven innan du monterar den nya kedjan. Så rengöringen kommer du inte undan med genom att köpa en ny kedja.
Det jag tycker som gör livet enklare för dig genom att rengöra befintlig kedja på plats är:
1. Enkelt att rengöra, den är inte rostig enligt dig så det kan inte vara så svårt att få ren. Posta en bild så vet vi skicket.
2. Du slipper allt bekymmer med rätt länkar, kedjelås som trilskas etc.
3. Originalkedjan är oftast av klart bättre kvalité än en biltema kedja. Och då slipper du vara orolig att fotbromsen slutar fungera, eller du kör grenen i ramen när kedjan brister, kan göra ont!
4. För att få dit den nya kedjan behöver du nog lossa lite på bakhjulet och sen spänna rätt. Och ytterligare spänning efter en 5 mil när nya kedjan satt sig.

Men enklast är att droppa på lite olja på befintlig kedja och cykla vidare glad i hågen.
Du har inte klagat på att kedjan är för lång och hur du då spänner.
Du har inte klagat på att det knakar och låter när du trampar.
Du har inte klagat på att kedjan är riktigt skitig och rostig och ser osmord ut.
Alltså har du nog överreagerat och tycker att du behöver byta kedjan för att det kanske är dags.
Glöm det, har du inga riktiga problem med kedjan så cykla vidare utan att göra något. Det är mitt råd.
 
Nu har jag äntligen lyckats få fart på kameran. Den andra hade ingen blixt så var svårt att få någon bild på kedjan....
 

Bilagor

  • IMG_0502.jpg
    IMG_0502.jpg
    44.9 KB · Visningar: 278
  • IMG_0503.jpg
    IMG_0503.jpg
    46.1 KB · Visningar: 409
  • IMG_0504.jpg
    IMG_0504.jpg
    38.3 KB · Visningar: 307
Minst frambroms + bakbroms via kedjan. Har fått kedjebrott lång brant nerförsbacke och hade ingen fälgbroms men då det var låg trafik bytte jag färdriktning till uppför och klev av när det gick sakta.
En bekant till mig fick styrbrott i nerförsbacke även det slutade lyckligt.
Se över grejorna i tid.

go tur
 
Kedjan är inte rostig, men lite skitig.
Det verkar som om det finns olja/fett kvar på kedjan.
Jag skulle ta med en diskborste och borsta bort värsta skiten både på kedja och dreven ute på gatan. Sen lite tjock/segflytande olja på hela kedjan och köra vidare i några år till.
Är kedjan i behov av spänning?
 
Är kedjan i behov av spänning?
Törs inte svara på tyvärr. Jag saknar en sån där måttsticka man bruakr använda. Jag har för mig att man ska kunna kolla på hur mycket den kan lyftas av dreven, fick väl av den cirkus 1 cm möjligen, är dålig på ögonmått.

Fanns i varje fall inget kedjelås på den, såvida den inte är väl dold.

Enklaste sättet utan kedjebrytare borde vara att ta loss bakhjul och kedjeskydd och sen lirka av kedjan den vägen.

Läste nånstans att om kedjelås saknas är det stor chans att det är originalkedja på, så om det stämmer lär det vara en jäkla hållbar kedja, den har varit med i några år.


---------

Appropå olja då. Jag har sprutat på nån olja förut som jag tror var den här

https://cdn.byggmax.se/media/catalo...ac2c31fb311bc8158d446235b0d/0/_/0_18482_3.jpg

Sen köpte jag den här av en cykelaffär, dock för att smörja barnvagnshjulen som gnisslade utav bara satan

https://www.cykelkraft.se/media/cat...6f65adf875ca0644363d646988a/c/k/ck1186087.jpg

Den är dock oöppnad så vet inte hur den beter sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.