Tält till långvandring?

Kan varmt rekommendera Tarptent Scarp 1. Vi är några stycken här på Utsidan som har den och alla verkar mkt nöjda. Kopplade inner- och yttertält, två absider, två ingångar och självstagande om man köper till två extra bågar.

https://www.tarptent.com/product/scarp-1/

Slår både HB Akto och Enan i alla avseenden. Made in USA. USD 359 + moms och frakt.

Rättelse:

Ser nu att du söker ett tvåmanstält, miss av mig. Det går att sova två i Scarp 1 men det är lite av en nödlösning. Däremot finns samma konstruktion som ett tvåmanstält:

https://www.tarptent.com/product/scarp-2/

/Mats

Fast de verkar inte finnas för beställning just nu...
 
Fjällhumlan: är fjällvandring nytt för dig? Är du beredd att sänka komforten rejält i dåligt väder för att bära lätt?

De amerikanske lättviktstälten är (IMO) suveräna i fint väder men det är markant sämre komfort om det blåser hårt, speciellt i Duplex (har använt det både i Jämtland och Sarek). "Problemet" är att det är väldigt olika och individuellt hur och vad man prioriterar som komfort (läger vs bära, fint väder vs sämre väder, osv).

Den andra aspekten är att man (tyvärr) inte vinner något i vikt om man går på sommaren och behöver innertält (myggfritt). Duomid + inner, Trailstar + inner, Ultamid + inner, osv, inget blir speciellt mycket lättare än ett Enan eller liknande. Duplex är det enda myggfria soloalternativet som är märkbart lättare än de lättaste "vanliga" tälten men som sagt antagligen inte acceptabel komfort i mångas ögon.

Cuben? Det är starkt i meningen att det det är helt stumt men det är också en nackdel; all kraft (blåst) överförs direkt till markspiken (utan att duken tar upp något) och det ställer högre krav på förankring. Nötningsbeständigheten är dålig och många tycker därför att Cuben är olämpligt som golvmaterial. Jag har både ryggsäck och tält i Cuben men har inte egen erfarenhet om hur det håller över lång tid.

Angående Duplex och backpackinglight.se har jag för mig att Ken la upp en video på Duplex där han säger att han haft två stycken och båda gått sönder inom 20 dagar eller nåt sånt.

Missförstå mig rätt. Jag älskar lättvikt och luftiga tält men den gemene fjällvandrare verkar inte göra det lika mycket och då kanske man inte ska ge sig ut med en pressening på 130 mils vandring om det inte är ett medvetet och välinformerat beslut. Om det är en medveten prioritering, du har obegränsad budget, och kommer gå nära stugor för det mesta på kalfjällsträckorna, go for it :)
 
Nordisk Halland 2 LW

Ytterligare ett förslag är Nordisk Halland 2 LW som jag själv har i vinrött. Det har i stort sett samma skärning och funktioner som Hilleberg Nallo, men är i mycket lättare material vilket gör det något lättare än Anjan till och med. Mitt exemplar väger 1450 g inklusive allt. Jämfört med Nallo så har det bättre ventilation i bakänden, men ingången kan endast öppnas åt ena hållet.

Kompromissen innebär förstås att slitstyrkan är sämre. Men det har fått något tyskt pris för bästa vindtålighet (som jag inte hittar nu) och jag har själv testat en väldigt vindutsatt natt vid Vålåstugorna. Erfarenheten därifrån blev att skaffa längre tältpinnar för att nå ner genom ljungen, men själva tältet klarade sig bra.

Det är oklart hur duken slits under flera månader men på gröna bandet finns ju möjlighet att i nödfall beställa ett nytt tält halvvägs om det inte skulle funka.

Det är ju något billigare än HB också. Annars skulle mitt tips vara att kolla efter begagnade HB el dyl, eller köpa från deras outlet på hemsidan.
 
1,7 kg

Det verkar vara ett väldigt trevligt tält med snygg "planlösning" men det väger ju 2200g med stänger, vilket väl inte är att betrakta som lätt? Hilleberg Rogen väger 2100g och upplevs som mycket mer stabilt imo.

Extra stängerna behövs normalt inte. Du kan spänna upp tältet enligt bilden i stället. Något UL-tält är det väl inte precis .
(Linorna är ifyllda för att synas!)

Den största fördelen är att innertältet har raka sidor upp till ca 40 cm vilket gör att du slipper få fötter och huvud i kontakt med tältduken.
 

Bilagor

  • 2014-05-20 06.48.29 - kopia.jpg
    2014-05-20 06.48.29 - kopia.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1,157
Hilleberg Niak och Helsport Ringstind superlight

Hej Fjällhumlan! Kul att du ska ge dig på bandet :)

Tänkte att jag skulle flika in med mina erfarenheter från två av tälten som nämnts i denna tråd.

Jag använde Hilleberg Niak när jag vandrade Gröna bandet 2016 och var MYCKET nöjd med det. Jag tycker egentligen att det är aningen väl stort och tungt som enmanstält, men när man är ute under så lång tid (och dessutom kanske vill kunna ha sällskap i tältet nån gång ibland) så uppskattar man verkligen den extra rymden. Det kändes också väldigt väder- och vindsäkert. Nackdelen är som du skriver priset MEN det är stor efterfrågan på Hilleberg-tält på second hand marknaden så du skulle säkert kunna sälja det vidare utan att gå speciellt mycket i förlust om du vill byta tält senare.
Du känner väl till Hillebergs outlet förresten? Där dyker det upp billigare Niak-tält titt som tätt.

Det andra tält som nämnts i denna tråd som jag också använt på en långvandring är Helsport Ringstind superlight 1-2. Det väger precis under kilot, känns väldigt väderstabilt och är tillräckligt rymligt för en ensamvandrare. Jag får plats med både mig och all utrustning inuti tältet. Nackdelen med det tältet är den begränsade sitthöjden. Man kan bara sitta upprätt på ett ställe i tältet, vilket gör det svårare att vara två i tältet. Golvytan räcker för två personer som har smala liggunderlag och ligger nära varandra, men det är svårt att sitta två stycken i tältet samtidigt. Och får du klaustrofobi i låga tält, så skulle jag nog rekommendera på att du satsar på ett lite rymligare (typ Niak).

Hoppas detta var till hjälp :) Bara att fråga om du undrar något mer om dessa två tält.
 
De senaste åren har jag testat billigt men ganska tungt XXL-bergans tält, tarp lösning och Hilleberg akto.

Alla är vi olika, det måste man minnas. Så även när man skriver och när man läser tips och recensioner.

För mig kändes Hilleberg akto som det ultimata enmannatältet. Så pass nöjd var jag att jag nu beställt ett hilleberg enan för att skala av 500g på vikten.

2-manna tält är stora och sköna när man är solo, men då mitt vägde 2.2kg så kändes det tungt och onödigt. Det billigare priset gjorde också att det var lite för lågt till tak och ständigt fladdrig duk. Tror de flesta som testar det ganska snabbt går vidare till bättre lösningar.

Tarptält med stavar vägde kanske 600 gram. Fantastiskt på pappret! Men för mig personligen var det inte värt minskningen i komfort. Takhöjden var för låg, myggen för påträngande, jag var helt enkelt onöjd och blev inte glad av att gå in i lösningen.

Aktot kändes som en rolls royce på 1.6kg. Snabbt att sätta upp. Ingen oro för vind och väder. Bra yta och ventilation. Otroligt nöjd helt enkelt.

Men som sagt, i sommar blir det ett enan för att testa än lättare men med bra komfort. Får se vad jag skriver om det i höst.
 
Vaude?

Kan det här vara något?
Körde en modellen en vecka i somras med sonen då vi cyklade. Funkade bra, men vi hade bara toppenväder. Kanske man skulle sätta till en stormlina till för att få duken bättre spänd vid riktigt hårt väder (eller så kär man sig slå upp det bättre). Skulle nog komplettera med lite bättre tältpinnar.
Nackdel? Tja, det bir trångt med 2 personer och packningen inne i tältet då "absiden" inte är s mycket att hurra för.
https://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=74164
 
Aha, då ber jag om ursäkt för mitt misstag. Men det var ett duktigt påslag de tog ut.

Glömmer du moms, tull och frakt?

Om jag går till HMGs hemsida säljer de ett ultramid för 715 dollar. Med en googlad dollarkurs på 9,3 och moms blir det 8312 kr och då har jag inte räknat med någon tull och frakt, Backpackinglight.se tar 8390, det är billigare än vad det skulle kosta att köpa direkt från HMG om man är i Sverige. Att det inte är ett billigt tält är en annan sak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.