Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare.

T.ex. för att man tycker att få saker / minimalism är lika viktigt som låg vikt.

Då skippar man kök! :)

Som sagt var, jag anser att det där köket försöker lösa ett problem som inte finns. Det är möjligt att det finns andra som tycker att det löser ett problem som de har, men det finns ofta olika sätt att lösa problem.

Däremot verkar köket ha en smart lösning för piezo-tändaren och en regulator som gör att den ger konsekvent låga tills flaskan är tom. Problemet är att i princip alla recensioner jag hittar verkar vara från folk som inte håller hus i skandinavisk miljö, så hur det eventuellt fungerar i minusgrader vet jag inte.

Det verkar också vara så att grytstödet är löstagbart, om man nu vill ha färre saker att hålla reda på så tycker ju inte jag att det verkar vettigt att byta ut vindskyddet mot ett löst grytstöd. Nån recensent skrev att hans knep var att haka fast grytstödet i regleringsratten med en karbinhake direkt när han demonterade köket... Verkar omständligt i mina ögon.
 
Det är mycket möjligt, men jag tycker det löser ett problem som normalt inte finns (eftersom man hellre har ett vanligt vindskydd som löser en massa andra problem).

Varför skulle man välja en sån där brännare framför en lättare och enklare brännare kombinerat med ett lätt vindskydd?

Det jag hittar när jag googlar på bilder är ju att brännaren ger en "svetslåga" rakt upp, vilket inte direkt är vad jag vill ha av mitt kök.



Du kan väl länka till sidan där bilden finns?

Windmaster är en mycket bra brännare. Dyr men bra. Vad gäller vikt, är det inte många som slår den, om du jämför kök med inbyggd tändare. Den har även bra avstånd mellan gryta och gasbehållare. Köket säljs ibland med ett tillhörande 4-armat grytstöd som känns mycket stabilt att sätta grytan på.
Vid användning i kyla har köket samma problem som alla topmonterade.
Vad gäller det löstagbara grytstödet, tja det är väl en vanesak.

/John
 
Berätta lite om vad du är ute efter. Toppmonterade gaskök kokar upp volymer på 500-800 ml snabbt och det är deras starka gren. Stabilitet och långkok wokning/ stekning fungerar inte lika bra. Kalkylera totalvikt och bulk för hela din tur och vad som är viktigt för dig.
Jag tar gärna ett toppmonterat med extraben för dagsturer eller korta flerdagars sommartid men typ trangia för kajakturer eller när vi är flera. Hela familjen med på kajaktur några dagar då tar vi flera olika kök. Har en pressotillsats till toppmonterade köket då jag gillar bryggkaffe.

Det är på längre turer bränsleåtgången börjar bli en faktor, typ av matlagning betyder också mkt.

https://www.wiredforadventure.com/gas-camping-stoves/

Thure

Det är främst till att koka upp vatten för torkad mat. Samt soppor och eventuellt någon gryta som inte måste långkoka.

Så ett toppmonterat lätt kök känns som rätt inriktning.

Funderar just nu på att ta grytan från mitt triangia 27 med någon typ av lock. Har inte kommit fram till om man ska använda triangias lock som finns som tillbehör eller tillverka något eget. Och använda grytan/kastrullen tillsammans med en toppmonterad brännare av något slag.

Och här funderar jag på om det helt enkelt är värt att tänka till med val av brännare så att den klarar av lite mer vind än en "vanlig" brännare?

Om man kollar tester på Youtube så verkar det helt klart vara en skillnad i tid för uppkok. Och windmaster verkar få rätt bra recensioner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
S.Hellman Coleman Fyrestorm PCS Kök och brännare 1
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Kotten Gryta att packa Coleman 442 Feather i? Kök och brännare 16
Still Alive Coleman gasol Kök och brännare 27
AxelssonAhola Coleman F1 Power Kök och brännare 10
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
såg nån som vet om coleman Faether 442 peak 1 Kök och brännare 1
Vandrare Glödstrumpa till Coleman Compact Kök och brännare 3
The Trooper Coleman Exponent,erfarenheter? Kök och brännare 27
lacrits68 reservdelar till Coleman 424E Kök och brännare 2
Toni_v_89 Coleman Kök och brännare 2
Jonas P Service av Coleman lykta? Kök och brännare 5
drutten Coleman Kök och brännare 1
crest Reservdelar till Coleman Kök och brännare 1
fuxen Coleman Compact bensinlampa? Kök och brännare 0
lromberg Coleman max? Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...