Reparera.se ?

Har låtit dem laga lite jeans samt sy i ny dragkedja i en huvtröja.

Jeansen blev väldigt bra till en början, men sen slits det ju på samma ställe igen. Det känns inte som en långsiktig lösning - de sätter ett tunnare tyg på insidan och kör loss med symaskinen. En riktig jeanslapp hade varit bättre.Dessutom känns det som en lagning man enkelt med symaskin kan göra själv.

Dragkedjan blev hur bra som helst! Proffsigt och snyggt.
 
En riktig jeanslapp hade varit bättre.Dessutom känns det som en lagning man enkelt med symaskin kan göra själv.

Har lagat åtskilliga jeans åt mig själv, med varierande metoder. Tyglappen man förstärker med är en balansgång, det ska bli tillräckligt hållbart men utan att bli så styvt att det blir obekvämt, det får inte heller vara så styvt att rörelsen i tyget flyttas till omedelbart omkring lagningen eftersom det området nöts mycket snabbare då.
En relativt tunn lapp har varit den bästa kompromissen för mig, då kan det fortfarande röra sig ordentligt och det är främst de nya sömmarna genom området som agerar förstärkning - lappen är mest där för att ha nått att sy i där jeanstyget är trasigt så det går förstärka med söm helt utan lapp om man gör det i tid.
En sådan lagning brukar hålla så länge att andra områden på byxorna också börjar ge upp, visst kan man fortsätta laga plats efter plats men det finns gränser för hur länge det är värt att hålla på. Särskilt om man lämnar bort jobbet och får betala för det.
 
Jag skar sönder mina Lundhags Makke i baken. Skickade ett mejl till Repamera med bilder och frågade om de kunde fixa detta. Fick ett mycket bra svar så byxorna skickades iväg och kom tillbaka mycket snyggt lagade. En limmad lagning på insidan med kraftigt stretch-tyg liknande originaltyget och sömmar över själva skadan. Lagningen syns knappt och har hållit hela sommaren på diverse vandringar och några tvättar. Visar inga tecken på förslitning. Så de gjorde ett väldigt bra jobb.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...