Turtips sökes

Hej alla! Söker turtips och här är önskemålen och förutsättningarna:
Vi är två personer. Rätt vana friluftsare, men inte lika vana med turskidor(en har åkt 2 gånger för länge sedan, andra har aldrig åkt).
Vi ska vara ute ca 4-5 dygn, 10-15 mars 2019.
Sverige, långt norrut. Vi behöver hyra skidor så vi bör starta vid en fjällstation.
Vi vill inte åka Kungsleden, mer än möjligen en mindre del av sträckan.
Vi tältar.

Vi vill gärna gå vilse, så befintliga leder är inte ett måste ;-)
 
"Vi vill gärna gå vilse, så befintliga leder är inte ett måste ;-)"

Åh, underbart! Att gå vilse är absolut bästa sättet att lära sig hitta vägen. Eller som Drottningen sa i Alice i Underlandet: "Om du inte vet vart du är på väg kommer du att hamna någon annanstans." Det om nånting är ett äventyr. :) Lycka till!
 
Att vintertälta i fjällen är en mycket krävande verksamhet. Den kräver god fjällvana, god skidvana, bra utrustning, fysisk ork givetvis ett gott omdöme. Perioden 10-15 mars är det full vinter däruppe. Temperaturen kan vara -25 på nätterna och det kan blåsa lika många sekundmeter vid oväder. Jag vill inte vara besserwisser, men tycker ändå att ovanstående måste sägas i bästa välmening. Utifall ni inte känner till det.

Jag tycker ni ska åka till Vålådalen och göra en tur mellan STF-stugorna där. Det är ett ganska stort äventyr även det! Om ni dessutom vill tälta någon eller några nätter så är det rätt nära till den skyddande barrskogen.

Lycka till önskar Pelle
 
Precis.

Börja med en tältövernattning i snö hemmavid. Är det lite snö behövs inte skidor men ni behöver testa era grejor och er förmåga att fixa varm mat smälta snö hålla er torra mätta och glada innan ni drar iväg i fjällen. Tälta gärna nedanför trädgränsen första natten i fjällen.

Tälttur till fjälls under mars innebär mkt utrustning och gärna pulka. Skidåkningen blir väsentligt roligare med mindre packning om ni gör stugtur. Finns många alternativ till Kungsleden.

Thure
 
Läs inlägget igen hörni.. Jag skrev att vi är vana friluftsare. Vi har varit ute vintertid förr, vi har bra utrustning osv. Jag har sovit ute 4 nätter när det var 15-30 minus och en natt var under bar himmel, vi klarar oss.
Ang skidor så är vi vana på andra skidor, men inte just turskidor.
Vålådalen har jag varit i och jag tyckte det var för mycket dal och för lite fjäll. Vi tänker TÄLTA.

Så.. tips på turer med de förutsättningarna som jag faktiskt skrivit, tack.
 
Läs inlägget igen hörni.. Jag skrev att vi är vana friluftsare. Vi har varit ute vintertid förr, vi har bra utrustning osv. Jag har sovit ute 4 nätter när det var 15-30 minus och en natt var under bar himmel, vi klarar oss.
Ang skidor så är vi vana på andra skidor, men inte just turskidor.
Vålådalen har jag varit i och jag tyckte det var för mycket dal och för lite fjäll. Vi tänker TÄLTA.

Så.. tips på turer med de förutsättningarna som jag faktiskt skrivit, tack.

Tänk vad bra om du skrivit detta i usprungsinlägget istf för att läsarna får gissa och skapa missförstånd.
 
Utgångspunkten måste ju vara: VAR kan ni hyra utrustning på en fjällstation? Den enda jag känner till är Abisko. Fjällområdena söder om Abisko är fantastiska sommartid. Vintertid har jag enbart följt Kungsleden söderut.
Vill ni VERKLIGEN vara för er själva så ska ni ta er över Torne träsk.
Lycka till!

HåkanF
 
Tänk vad bra om du skrivit detta i usprungsinlägget istf för att läsarna får gissa och skapa missförstånd.

På andra raden i ursprungsinlägget så står det att vi är vana friluftsare. Men man måste alltså rabbla upp sin historia för att inte riskera att folk ska ta en som en amatör som inte har en aning om vad man snackar om? Illa!
 
Svårt att tolka vad du skrev.

Och råden som finns i tråden skall du inte ta personligt utan de är allmänt riktade. Det är många som läser dessa trådar redan 570 visningar. Du äger inte tråden i och med att du startat den.

Eftersom vi inte har en aning om er fysiska kapacitet och skidförmåga så får du inte speciellt detaljerade råd.

Ytterst få har större utbyte av en premiär på flerdagars skidtur som en tälttur i höga vinterfjäll än motsvarande stugtur. Hör ni till undantagen så grattis!

Finns många stugplatser i utmärkt skidterräng som är mkt sällan besökta speciellt gäller det Norge.

Thure
 
Det går att ta sig via tåg/buss/slutligen skoter till Saltaloukta fjällstation där utrustning går att hyra.Sedan kan ni ta er in i Sarek

Jag skulle följa Pietsaure mot Slugga. Sedan hålla mot sydväst, norr om Äpar och sedan upp till Skarja. Där öppnar sig sedan flera möjligheter beroende på tid och ork.

Men det som talar emot är tiden, ni skulle behöva några dagar till. Turen kan avslutas i Saltaloukta eller Sourvadammen eller Ritsem då bussen går förbi där. Sedan kan man om man talar om det innan lämna utrustningen till busschauffören så plockar skotern med sig den tillbaka.

Sjukt vackert, mycket ensamhet, men jag personligen vill iallafall vara där minst 10 dagar. Jag åker själv upp dit i slutet på februari och blir där i 17 dygn.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...