Elbilar o cyklar...en återvändsgränd?

De här med elbilar o elcyklar är nog helt säkert en återvändsgränd o ett sätt att lura folk i en ny fälla..

Ser inget i de hela som skulle som skulle vara bra för miljön..

Vänta bara när den dagen kommer när alla förbrukade batterier som sen finns i överflöd blir helt plötsligt mer miljöfarligt än forskare först trodde.. 😂
 
Jag tror elbilar gör bilismen helt miljövänlig på sikt. Elen blir förnyelsebar (ex sol-el). Batterierna och billarna återvinns i sin helhet.
 
Oavsett produkt så måste vi se på livscykeln.
Hur tillverkas de, från gruva till färdig produkt?
Hur transporteras de?
Hur brukas de?
Hur skrotas och återvinns de?

Moderna batterier kräver metaller som utvinns långtbortistan. Metaller skall anrikas, smältas och gå till tillverkarindustrin åt andra hållet longtbortistan.
Plast från olja skall göra batterihöljen. Plastfabriken ligger inte granne med oljekällan, raffinaderiet inte heller. O s v

Den enda uppfinningen som är energismart det är cykeln.

go tur
 
Till seobserver m.fl: Allt kommer att återvinnas, det kommer inte att krävas någon ny batteri- eller magnetmetall att bygga din andra bil. Och vi blir inte fler i de rika länderna.

Plast kan återvinnas eller göras av ickefossilt kol.
Transporter kommer att gå utan fossilbränsle.
Vissa gruvor är miljöproblem, andra inte. Vi borde ställa högre miljökrav i vissa fall, det har vi råd med.

Elen kommer att bli förnybar och vi kommer att kunna köra hur mycket bil vi vill med gott miljösamvete!

Utanför ämnet: Tror även utsläpp av farliga ämnen kommer att i princip upphöra. Vi har levt i en parentes i historien med stor miljöbelastning. Tekniken kommer lösa det.
 
För bara ett par år sedan var dieselbilar "miljövänloiga". Nu förbjuds de successivt i allt fler länder/städer.

Tillverkning av elbilsbatterier ger bl.a. stora CO2-utsläpp. Mycket tveksamt att kalla elbilar för "miljöbilar" med dagens batteritillverkningsteknik! Man måste köra långt innan man hamnar på plussidan jämfört med bensindrivna bilar.

Men inte desto mindre är det nog den vägen vi måste gå, i kombination med elinduktionsslingor i vägen, om vi ska kunna få fortsätta att röra oss fritt.
 
Tillverkning av elbilsbatterier ger bl.a. stora CO2-utsläpp.

Vet du vad det är som sägs ge stora CO2-utsläpp?
Jag hörde också det, men vet också att de har den mäktiga oljeindustrin emot sig, så jag är lite skeptisk till påståendet. Om det stämmer gissar jag att man kan komma tillrätta med det framöver. Hur svårt det i så fall blir kan man uppskatta när man vet exakt vad som sägs ge utsläppen.

Oavsett det så tycker jag man får vara beredd att satsa på saker som kan lösa miljöproblem så att tekniken kan utvecklas. Därför tycker jag även att det är rätt att satsa på vindkraft trots att det är olönsamt.
 
Av elbilsföretagen är det ett Renault som har pantsystem på acumulatorpaket vilket kommer att bli den stora penningslukaren för konsumenten.

När det gäller att kunna återvinna allt så är jag djupt skeptisk då jag har bekanta inom återvinningsindustrin och forskningen. Vid varje tranformering brukar man förlora ca 1/2 av tillförd energi.
Elbilar har alla förbänningsmotorbilens delar utom förbränningsmotorn och startmotorn.
Att tro att elkraften kan ligga åtkomlig i vägen är ruskigt naivt. Vårt samhälle går mot fler lås och väktare.

Cykeln är fortfarande den smartaste maskinen. Elhjälpmotor må göra den mer praktiskt brukbar men som vanligt kostar det vikt och utbytbara acumulator paket, helst på leasingmodell så efter några 100 uppladdningar behöver de bytas.

go tur
 
För bara ett par år sedan var dieselbilar "miljövänloiga". Nu förbjuds de successivt i allt fler länder/städer.

Tillverkning av elbilsbatterier ger bl.a. stora CO2-utsläpp. Mycket tveksamt att kalla elbilar för "miljöbilar" med dagens batteritillverkningsteknik! Man måste köra långt innan man hamnar på plussidan jämfört med bensindrivna bilar.

Men inte desto mindre är det nog den vägen vi måste gå, i kombination med elinduktionsslingor i vägen, om vi ska kunna få fortsätta att röra oss fritt.

"Over their lifetime, battery electric vehicles produce far less global warming pollution than their gasoline counterparts—and they’re getting cleaner"

http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...