Neoair All Season eller Exped Synmat?

Synmat 7 UL som jag har behöver ingen adapter för Schnozzle bag och man blåser upp den på två till tre fyllningar. Fyll liggunderlaget rejält, lägg dig på det. Släpp ut luft tills det känns "rätt". Kanalerna känns inte om man har rätt mängd luft i tycker jag.

430 gram och stor som en 0.5 pet flaska är ju helt perfekt för ett så kompetent liggunderlag.
 
Synmat 7 UL som jag har behöver ingen adapter för Schnozzle bag och man blåser upp den på två till tre fyllningar. Fyll liggunderlaget rejält, lägg dig på det. Släpp ut luft tills det känns "rätt". Kanalerna känns inte om man har rätt mängd luft i tycker jag.



430 gram och stor som en 0.5 pet flaska är ju helt perfekt för ett så kompetent liggunderlag.


Japp, håller med. Blåser dock upp det med egen lungkraft... Jag tror att många blåser upp underlagen för hårt. Det är förödande både för komfort och hållbarhet. Och framförallt aldrig lämna underlaget uppblåst i ett soligt tält...
 
Hmm... sugen på att lätta packningen rejält och då blir det inte Neo Air all season utan jag tänker behålla min Downmat 7 och köra riktigt lätt. Flickvännen har det gamla lätta gula Neo Air och jag blev lite imponerad av både komfort, vikt och att det var så litet packat. Vad är det som gäller nu om man vill ha något riktigt lätt och litet? Fortfarande det gula Neo Air?
 
Aldrig mer Neoair!

Expeds liggunderlag tycker jag är tretusen gånger bättre än Thermarests! Köpte ett Neoair Trecker i början av sommaren men det var ett rent helsicke att pumpa upp och att sedan bli av med luften ur en pytteliten ventil var ett ännu större helsicke. Vill man ha värme, komfort och ett liggunderlag som är lätt att hantera, välj EXPED!!!!!
 
Jag har ett thermarest xtherm extra large. Jag har bara provat det under två sommarturer, så kan inte uttala mig om dom värmereflekterande egenskaperna. Intrycket är mycket gott. Lätt, smidigt att packa ned, skönt att ligga på, robust med skyddande yta på undersidan. Borde hålla länge. Lätt att tömma på luft och rulla ihop. Prismässigt i överkant, men mycket kvalitet för pengarna känns det som.
 
Jag lydde ett tidigare råd här och bestämde mig för att prova ett antal olika. Jag provade (hemma på köksgolvet). Alla var bra men i kombination av r-värde/packstorlek/vikt föll valet på Exped Downmat 7 UL. Mina kommentarer av de jag provade nedan.

Exped Synmat 9 LW
Väldigt bra komfort och högt r-värde. Dock så var packstorleken och vikten lite för hög för min smak.

Thermarest Neoair Allseason
Skön komfort och jag gillade det tvärgående kanalerna. Smidigt med den meföljande batteridrivna pumpen. Dock prasslade den rejält. MIn sambo påpekade att den kommer bara att duga till ensamvandringar :)

Exped Synmat 7 UL LW
Bra komfort och minst packstorlek och lägst vikt av alla prövade. Smidigare än vad jag skulle tro att pumpa up med schnoozle pumpbag (ingick i köpet från naturkompaniet). Dock lägst r-värde av alla.

Exped Downmat 7 UL LW
Samma komfort som Synmat 7 UL men betydligt högre r-värde.Lite större packstorlek och vikt än Synmat UL 7. Dyrast av alla modeller men schoozle pumpbag ingår.
 
Köpte en Thermarest NeoAir all season (gul/silver) i storlek L för snart fyra år sedan och har sovit kungligt i de mest skiftande förhållanden. Underlaget väger lite under 500 gram och storlek som en literflaska. De tvärgående ribborna upplever jag som en fördel när man ligger på lutande mark, förhindrar att sovsäcken hasar ner mot fotändan liksom.
Kommer ihåg att mina föräldrar hade en Trelleborgtillverkad gummimadrass som fungerade som extrabädd och badleksak under trettio år och jag är övertygad att min NeoAir har förutsättningar att fungera lika länge;)

Den enda kritik jag har mot underlaget är att det låter lite gnissligt / prassligt när man vänder sig. Inget stort problem dock då jag oftast ensamvandrar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...