Kampen om laponia har börjat...

har du många lyckade exempel av "gatans lag" genom historien?

Har du drömt? De enda som ville ha militär på gatorna var ju SDU.

Jag vet inte vad du menar med "gatans lag", det är endast retorik. Jag antar att du menar vilka förändringar som skett genom att folket inte godtagit den rådande ordningen genom massdemonstrationer eller olika typer av aktioner. Ådalen 31 har redan nämnts, seattle 1999, motståndet mot sds offentliga framträdanden, kvinnlig rösträtt osv osv osv. Var inte så naiv och tro att det är personer i toppen av hierarkin som genomför några radikala förändringar.

Jag tänkte mest på att den svenska median försökte styra debatten till att handla om huliganer utan någon anledning till uppror. Vi har megafonen att tacka för att rapportering ibland kunde vara lite mer analyserande även i sverige. Ha inte för stort förtroende för "oberoende" journalister vars uppgift är granskning av makten. De är en del av makten och klarar på inget vis av sin påstådda uppgift.

http://www.svd.se/kultur/understrecket/varldens-storsta-krig-ar-osynligt-i-medierna_7846030.svd
 
Jag vet inte vad du menar med "gatans lag", det är endast retorik. Jag antar att du menar vilka förändringar som skett genom att folket inte godtagit den rådande ordningen genom massdemonstrationer eller olika typer av aktioner. Ådalen 31 har redan nämnts, seattle 1999, motståndet mot sds offentliga framträdanden, kvinnlig rösträtt osv osv osv. Var inte så naiv och tro att det är personer i toppen av hierarkin som genomför några radikala förändringar.

Jag tänkte mest på att den svenska median försökte styra debatten till att handla om huliganer utan någon anledning till uppror. Vi har megafonen att tacka för att rapportering ibland kunde vara lite mer analyserande även i sverige. Ha inte för stort förtroende för "oberoende" journalister vars uppgift är granskning av makten. De är en del av makten och klarar på inget vis av sin påstådda uppgift.

http://www.svd.se/kultur/understrecket/varldens-storsta-krig-ar-osynligt-i-medierna_7846030.svd

Jo jag vet att det görs. Jag ville ha exempel på lyckade aktioner.
 
Jo jag vet att det görs. Jag ville ha exempel på lyckade aktioner.
Ojnareskogen? Det är visserligen inte klart ännu och det kan fortfarande bli kalktäkt där, men tack vare civil olydnad så fördröjdes brytningen såpass länge att HD hann ogiltigförklara det gamla brytningstillståndet på grund av bristande konsekvensutredning.
 
*Lugn nu, du kan väl inte på allvar mena att polisen ska bruka våld om någon har gjort något straffbart? Det är inte polisens jobb att straffa folk, våld är en sista utväg för att säkerställa att en domstol kan utmäta straff.
Nä det var inte så jag menade. Det sista "eller" i den meningen skall ersättas med ett "och".

*Ja, ett zoo har också väldigt rik mångfald av djur, men personligen föredrar jag den riktiga naturen och den kan man inte bygga tillbaka.
en jämförelse med ett zoo haltar då den knappast är del av en långtida process.
[/QUOTE]
*Jasså, för riksdagen i landet där du bor anser att Samer är en ursprungsbefolkning. Eller menar du att de är ursprungsbefolkning i Sápmi och inte i Sverige? Om du anser att det är ett annat land så kan du väl inte acceptera att ett annat lands polis agerar på deras mark?
Han skrev vår, vilket jag reagerade på. I småland (där jag bor vilket är sverige) har samerna aldrig levt, mig veterligen, då de vandrade via Finland i norr för att komma söder.
 
Ojnareskogen? Det är visserligen inte klart ännu och det kan fortfarande bli kalktäkt där, men tack vare civil olydnad så fördröjdes brytningen såpass länge att HD hann ogiltigförklara det gamla brytningstillståndet på grund av bristande konsekvensutredning.

Den kan ju inte anses vara lyckad pga, so du skriver, är det endast uppskjutet. Det de åstadkom var ju att skapa publicitet. Om de hade tillräckliga argument hade de lika gärna kunnat nedteckna dessa och fört frågan genom något medie. Vi har ju demokrati och folkvalda representanter som skall föra frågor vidare.
 
Senast ändrad:
Ni som menar att aktivism inte behövs och baseras på olagligheter bör fundera ett varv till.

Dagens lagar är inte perfekta. Lagstiftningen är ett resultat av gårdagens behov av regler och normer. Den behöver konstant omprövas därför att nya behov uppstår. Aktivisterna gör samhället en stor tjänst genom att katalysera sådan omprövning.
Men den inställningen förutsätts att man dels anser att Sverige inte är ett demokratiskt land dels att vi inte har en civiliserad rättsstat. Vidare kan inte uppfattningen vara att demokrati är den rätta vägen att styra på. Min fråga till dig är hur skall Sverige styras?


Ni
Jag tar av mig hatten och bugar i respekt för aktivisterna!
Jag är ledsen men det enda de gör just nu är att spela andra sidan i handen genom att agera "nyttiga idioter"
 
Bra inlägg Stadan

Frågan måste lyftas och det kan bl a aktivisterna åstadkomma i sinom tid via att frågan fortsätter att debatteras.

Det kanske inte ändrar så mycket i Kallak men det finns många andra strider kvar.

Thure
 
Oavsett var jag själv står i en viss fråga så menar jag att civilt motstånd bör respekteras. Det är betydligt mer beklämmande när människor av olika skäl böjer sig och underkastar sig saker som går starkt emot deras personliga övertygelse om vad som är rätt och fel. Det handlar om att visa missnöje med icke-våld. Detta kan sedan alltid slås ned av den starkare om så önskas. Det leder till en moralisk kamp.

I dag är 'storebror' mer aktuell än på länge. "Visselblåsarna" Snowden och Manning kanske inte direkt är att jämföra med gruvprotesterna, men står även de för ett slags civilt motstånd. Att gå emot staten kan dock ha sitt pris eftersom det är den säger vad som är lag och rätt. Om staten säger att en aktivitet är att betrakta som exempelvis spioneri (i deras fall), ja då är den det och straffen blir därefter för de "skyldiga".

Jag menar att man som betraktare bör vara mycket försiktig med att döma folk som handlar utifrån en stark personlig övertygelse. Det kan mycket väl faktiskt vara just dessa som gör det enda rätta!
 
Oavsett var jag själv står i en viss fråga så menar jag att civilt motstånd bör respekteras. Det är betydligt mer beklämmande när människor av olika skäl böjer sig och underkastar sig saker som går starkt emot deras personliga övertygelse om vad som är rätt och fel. Det handlar om att visa missnöje med icke-våld. Detta kan sedan alltid slås ned av den starkare om så önskas. Det leder till en moralisk kamp.


Jag menar att man som betraktare bör vara mycket försiktig med att döma folk som handlar utifrån en stark personlig övertygelse. Det kan mycket väl faktiskt vara just dessa som gör det enda rätta!

Jag hade kunnat respekterat dem om de bestod av lokalinvånare. Men inte en tillrest liten härsken klick som inte ens för lokalinvånarnas talan utan endast sitt särintresse.

Men det är väl bara att låta dem hållas. Har deras kamp pågått sedan 2006 som någon nämnde och vad jag har sett och hört sedan 2007 men ändå står inför dessa dagar kan de inte ha mycket mer att komma med än att klättra i träd.
Personligen önskar jag dem all lycka i att åtminstone hindra detta utländskabolag men jag hoppas de byter metod/medlemmar och använder hjärnan istället.

Det enda rätta är att rätta in sig i ledet, respektera beslut och förlita sig på myndigheter, förtroendevalda och rättssystem. Samtliga dessa nyss nämnda går varje dag att kontakta både för en grupp, förening och privatperson.
 
Det enda rätta är att rätta in sig i ledet, respektera beslut och förlita sig på myndigheter, förtroendevalda och rättssystem. Samtliga dessa nyss nämnda går varje dag att kontakta både för en grupp, förening och privatperson.

Det är en metod som historiskt visat sig jätteeffektiv. Fråga Gahndi, King, Walesa och Havel... Om man inte ifrågasätter nu rådande ordning sker ingen utveckling.

På vilket stadium hade till exempel vårat miljötänk varit idag om inte greenpeace gjort punktauktioner mha civil olydnad? Låt mig gissa ditt svar, "det hade den fria marknaden ordnat"...
 
Det är en metod som historiskt visat sig jätteeffektiv. Fråga Gahndi, King, Walesa och Havel... Om man inte ifrågasätter nu rådande ordning sker ingen utveckling.

På vilket stadium hade till exempel vårat miljötänk varit idag om inte greenpeace gjort punktauktioner mha civil olydnad? Låt mig gissa ditt svar, "det hade den fria marknaden ordnat"...

Vi har rösträtt med tillhörande fria val, vi har politiker på lokal och nationellnivå, rätt att organisera oss, rätt att demonstrera, tidningar, även bloggar mm dvs alla möjligheter att utöva inflytande och påtryckningar utan att bryta mot de riktlinjer och stöttepelar i samhället. Vi har allt som många andra länder saknar men ändå ageras det på detta sättet.
De personer som du räknar upp tillhörde förtryckta och marginaliserad grupper och förde kamp för bla jämlikhet och mot förtryck. Det är inte värdigt dem att jämföra med det som sker i Jokkmokk.
 
Vi har rösträtt med tillhörande fria val, vi har politiker på lokal och nationellnivå, rätt att organisera oss, rätt att demonstrera, tidningar, även bloggar mm dvs alla möjligheter att utöva inflytande och påtryckningar utan att bryta mot de riktlinjer och stöttepelar i samhället. Vi har allt som många andra länder saknar men ändå ageras det på detta sättet.
De personer som du räknar upp tillhörde förtryckta och marginaliserad grupper och förde kamp för bla jämlikhet och mot förtryck. Det är inte värdigt dem att jämföra med det som sker i Jokkmokk.

Seriöst, om vi (vanligt folk, och nej, politiker är inte vanligt folk) aldrig någonsin skulle tänja på gränsen för vad som är acceptabelt och inte så skulle heller inte mycket hända. Det är först när man rör sig utanför de av makten satta spelreglerna som någonting hotas och därmed har chans att förändras. Som exempelvis de hett debatterade homofoblagarna i Ryssland, bara för att det är en majoritet som är för lagarna i Ryssland så innebär inte det att de är satta i sten. Samhället förändras genom kamper.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...