Jörnkängan

Du kommer säkert att få en massa varianter på svar. Jag kör själv på Lundhags lädersmorning enbart. Förut körde jag på 1) Nikwax fett sällan och 2) Nikwax vax ofta (både burk och tub) men tyckte att det var lite sämre ur vattentäthetssynpunkt.

Det man brukar klaga på angående att enbart använda fett är att kängorna skulle bli sladdriga men mina Lundhags Syncro är nu fem år och i bra skick och sitter som en smäck.
 
Framförallt skall du rengöra dem före torkning, speciellt under snörningen hela plösen upp. En rotfruktsborste är ett bra redskap. Lite fett ibland och så skall du vaxa dem. Glöm inte att ta ut innersulorna när kängorna skall torka.
go tur
 
hejsan
INTE minkolja-den luckrar upp.
använd jörns egen skosmörja.
var försiktig med värme när du torkar kängan.
go tur
vänligen nils
 
Precis som Niklaz har jag gått ifrån Nikwax och liknande waxer och kör nu enbart lundhags smörja. funkat flera år för mig.
 
Fett ibland vax ofta. Jag har testat det mesta. Gillar RM Williams egna fett/wax som är en kombination. Men jag är ok med att det blir lite mjukare. Skråmträskskons lädersmorning är också bra, även den en udda blandning av ricinolja, ullfett, bivax och jojobaolja. Tycker även att snoseal är bra men lite jobbigt då man helst ska värma lädret lite innan man smörjerpå, Så med ren vax föredrar jag Fibertech.

Skickat från mobilen
 
Jag har precis fått hem mina Jörnkängor och sitter och funderar på vad jag ska smörja in dom med.:)
Undrar om det är någon skillnad i färg mellan Jörns Gammaldags skosmörja eller Lundhags skosmörja?

Jag har Lundhags skosmörja hemma men tycker den är lite mörk.
Vill ju inte förfula det fina lädret med en gång.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...