Speleologi Grottkrypning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-22, 09:51
Kalle G Kalle G är inte uppkopplad

Sveriges största undervattensgrotta

Rapport från Expedition Bjurälven: utforskning av Sveriges största undervattensgrotta Dolinsjön

http://www.speleo.se/joomla/in ... 10&Itemid=58

Expeditionens hemsida
www.expeditionbjuralven.se

Låter som ett väldigt imponerande grottsystem. Ska Sveriges största grotta bli en undervattensgrotta?

/Kalle G
Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 14:26
peter1969 peter1969 är inte uppkopplad

Jag ska till Korallgrottan i sommar och titta på den. Bjurälven ligger ju i samma område, kan det vara så att dom har samband med varandra eller är det för långt mellan dom?
Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 08:33
Fimbulgeten Fimbulgeten är inte uppkopplad

Samband i form av att både bjurälven och bäcken från korallgrottan hamnar i sjön Leipikvattnet. Fågelvägen ca 1500m mellan platserna men det är en höjdrygg mellan dem.

Klart sevärda ställen alltihop!!!!
Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 12:16
the_tnt the_tnt är inte uppkopplad

Oj!

http://www.youtube.com/watch?v=d0v0W_Qz_lM
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 21:00

Citat:
Ursprungligen postat av peter1969 Visa inlägg
Jag ska till Korallgrottan i sommar och titta på den. Bjurälven ligger ju i samma område, kan det vara så att dom har samband med varandra eller är det för långt mellan dom?
Jag antar att du menar om det skulle vara möjligt att sammanbinda Korallgrottan med någon av grottorna i Bjurälvsområdet (dvs så att det blir en grotta). Det är knappast troligt enligt min mening, delvis på grund av att kalkstråken är så pass åtskilda, åtminstone på ytan. Alltså på sitt sätt på grund av avståndet, även om en så lång grotta inte är någon omöjlighet. Hur kalkstråken ligger i förhållande till varandra under markytan vet jag inte, men man måste nog gå väldigt djupt för att de ska vara förenade (längs ett snitt t ex Krateringången-Kratersjön).

Jag är ingen grottdykare, så jag uttalar mig bara efter den erfarenhet jag har av utforskning av Korallgrottan ovan vattenytan...eftersom tråden utgick från grottdykning så kan man förstås spekulera lite i möjligheten att det skulle gå att förbinda områden genom dykning, men personligen tror jag inte på det heller.

Bjurälvskalken gör iofs en böj österut under Leipikvattnet och tillbaka mot Korallgrottan så tanken på att de skulle gå att sammanbinda är förstås lockande

/Kalle G
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 21:03

Citat:
Ursprungligen postat av the_tnt Visa inlägg
Hade inte sett den Coolt! I bokstavlig mening (nollgradigt vatten)...och alldeles för spännande för min smak! Men jag är full av beundran över deras expeditioner. Inga utrymmen för misstag...

/Kalle G
Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 12:21

varning Spännade fynd även i år...

Speleo.se har länkar till tre artiklar om de senaste fynden; växtfossil och en stor sal

http://www.speleo.se/joomla/in ... 25&Itemid=58
Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 08:46
the_tnt the_tnt är inte uppkopplad

Ja, de är i full gång med årets expedition. Jag följer bloggen: http://expeditionbjuralven.blogspot.com/
Svara med citat
Gammal 2010-05-04, 12:22
sosickofnicks sosickofnicks är inte uppkopplad

varning

Årets expedition kommer även vara med i SVTs Mitt i Naturen. Avsnittet sänds torsdag 13/5 kl 20:00 SVT1. Missa inte det!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.

Logga in