Sälskådning

Hittade två härliga citat i en gammal paddeltråd:

Tydligen skall ett smart knep för att få syn på de små gynnarna vara att paddla baklänges, eftersom sälarna ser vartåt kajaken är på väg och ogärna tittar upp ur vattnet i färdriktningen.
Bland det roligaste är när man får häng, sälen kan följa en bra bit efter kajaken, då önskar man att människan var utrustad med ögon i nacken, det tar ju lite tid att vända kajaken och när man väl har vänt den så dyker sälen.

Så alltså ska man ro!

Jag har sett säl nu alla mina tre ickesäsongsturer. I oktober en gång vid Möja Söderfjärd, nu i vår strax öster om Grinda, vid Runmarö och så igår den roligaste sälen som följde mig en stund utanför Bullerön.
 
I början av maj såg jag flera sälar, men i slutet av maj och nu i juni har jag kammat noll. Kan inte vara en slump tycker jag. Om jag fortsätter med mina turer så får jag väl se om de visar sig igen i höst...
 
Var ser man bäst sälar?

Jag har läst några artiklar om när hajar biter/dödar människor så är det för att de har misstagit dem för mat som sälar och andra djur.
 
respektera sälreservat!

I början av maj såg jag flera sälar, men i slutet av maj och nu i juni har jag kammat noll. Kan inte vara en slump tycker jag. Om jag fortsätter med mina turer så får jag väl se om de visar sig igen i höst...

jag vill påminnaom att många sälkolonier är reservat och har normalt tillträdesförbud under storad elar av året. I mitt närområde i Sydöstra Sverige så är det normalt tilltärdesförbud 1 februari till mitten av spetember alternativt första oktober. respektera detta så kutarna får växa till i lugn och ro. Men sen kan man givetvis se säl utanför reservaten också.

/Patrik, som gärna sälpaddlar under hösten och hålelr medom tricket att paddla baklänges

PS Detta vara bara en allmän uppmaning och inte någon anklagelse mot någon. DS
 
jag vill påminnaom att många sälkolonier är reservat och har normalt tillträdesförbud under storad elar av året. I mitt närområde i Sydöstra Sverige så är det normalt tilltärdesförbud 1 februari till mitten av spetember alternativt första oktober. respektera detta så kutarna får växa till i lugn och ro. Men sen kan man givetvis se säl utanför reservaten också.

/Patrik, som gärna sälpaddlar under hösten och hålelr medom tricket att paddla baklänges

PS Detta vara bara en allmän uppmaning och inte någon anklagelse mot någon. DS

Smarta sälar som håller sig borta :)
Har aldrig sett sälar i verkligheten men det måste alltså vara enklast att se dem på västkusten?
 
När vi seglade kryssarklubbens 72-timmars för några helger sen såg vi ett gäng sälar utanför Huvudskär. Vi var tre båtar som drev omkring i bleket och det var ett par sälar som dök upp då ocdå emellan oss. Senare på morgonen i soluppgången låg det runt tio sälar på en liten kobbe. Själva kobben syntes inte för alla sälar. Allt var helt tyst och stilla med undantag för denna sälkoloni, de lät förskräckligt. Var det snarkningar eller vanligt bröl/grymtande? Inte speciellt vackert men rätt häftig upplevelse. Jo, soluppgången över huvudskär glömmer jag inte :)
 
Även utanför Ven i Öresund lär det skådas säl alltmer regelbundet. Jag har dock inte lyckats få syn på någon från roddbåten ännu (däremot från en kompis styrpulpetare).

Tumlare har jag sett ett par gånger senaste åren. Väldigt trevligt när man först hör blåsljuden och sedan får syn på dom små gynnarna ;-)

För några år sedan fick vi delfinsällskap öster om ön. Det var en helt magisk upplevelse som jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva. Det händer tydligen relativt ofta att delfiner (Vanlig delfin - Delphinus delphis) följer efter sillen ända ner i sundet under sommaren men det var första gången jag såg delfiner "i verkligheten" och blev helt rörd he, he..
 
I början av maj såg jag flera sälar, men i slutet av maj och nu i juni har jag kammat noll. Kan inte vara en slump tycker jag. Om jag fortsätter med mina turer så får jag väl se om de visar sig igen i höst...

Jag ser långt fler sälar på "vintern". Jag brukar förklara det, hypotetiskt, som att det har med fritidsbåtstrafiken att göra - det har kännts som att det hänger ihop (kanske inte alls som orsak-verkan-förklaring med definitivt som tidsmässig korrelation).

Någon vet kanske varför de flyr "utåt"/"bortåt"?
 
Jag gillar ju att titta på National Geographic och läsa liknande tidningar om hur djur migrerar eller försvinner från ett habitat för en tid och sedan dyker upp igen ett par månader senare. Eller att spermavalar (tror jag att det var om det inte var sälar av något slag), simmar på rygg bredvid varandra av anledningar som man inte har en aning om. Man använde en kamera (jag har glömt vad kameran heter, men man sätter fast den på ett av djuren och sedan lossnar kameran automatiskt). Jag vet inte om det är spekulationer eller ett vedertaget faktum nuförtiden att man anser att delfiner sticker bort från båtar som använder intensivt ekolod för att det stör deras eget. Sälar kanske är på samma sätt. (nota bene: jag är inte biolog annat än att ja, går och stirrar i skogen och sånt).
 
Lite mer rapporter här!

I juli fick jag se säl igen. Dels i ytterskärgården, dels lite längre in. Sälen tittade bara upp en kort stund bakom mig. När den tittar upp så kort tid är det förstås inte säkert att jag ser alla sälar som kan tänkas vara nyfikna. Åtminstone inte när jag ror med större vågor lite från sidan för då har jag blicken på vågorna istället.

Mer oväntat är att jag sett säl inne i Trälhavet. Och att pappa också fick se en vid ett annat tillfälle (dvs. totalt två observationer). Han har aldrig sett säl när han rott tidigare.

På min senaste tur såg jag också säl två gånger. Ena var på ett känt ställe, vid Angödrommen. Andra var vid Karklö, klart mer otippat. Strax väster om Angödrommen finns en grynna som sälar brukar ligga på vad jag förstått. Det var en motorbåt som var alldeles bredvid (den 16/8) men de såg inte ut att skrämmas bort. Jag tyckte ändå det såg lite onödigt ut att gå så nära med båten.
 
Senast ändrad:
Sälar

har blivit vanligare och det gäller både knubbsälarna på västkusten samt gråsälarna i Östersjön. Framför allt har gråsälarna börjat ge problem utmed Norrlandskusten där de plundrar fasta nät.

Vikare vet jag inte om de ökar eller minskar.

Vill man se säl finns det några bra ställen t ex sydväst om Kosteröarna.

I juni ömsar gråsälarna skinn och ligger i stor utsträckning uppe på grynnor men störst antal gråsälar finns inne i reservaten.

Sälsången som man kan höra i juni tycker jag är ett underbart ljud mystiskt och fängslande.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...