Frågor till Trangia samt Kemetyl

Jag tillskrev Trangia och Kemetyl (företaget som producerar T-röd och Tenol) för en tid sedan. Jag har nu fått svar från båda parter och vill gärna delge er mina frågor samt de svar jag fått.
------------------------------------------------
Först mina frågor.



Hej!

Jag är intresserad av att få ett utlåtande från Kemetyl; gärna från någon med kompetens på kemiområdet; samt Trangia.

Mina frågor är:

1. Kemetyls produkt Tenol är en väsentlig förbättring i jämförelse med T-röd, i synnerhet vad avser sotningsgraden vid användning i Trangias spritkök. Trots detta upptäckte jag vid en fjälltur för drygt en månad sedan att det sotar mer än vad jag trodde det skulle göra. Jag avser nu att införskaffa metanol som jag tänker blanda med T-röd. Målsättningen med blandningen är att uppnå maximal energieffektivitet tillsammans med obefintlig sotning.

- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?
- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer energieffektivt i jämförelse med metanol?

2. Det påstås att man inte bör förvara metanolen i t.ex. aluminiumkärl. Ett exempel på kärl som jag överväger att förvara samt transportera metanolen i är Trangias säkerhetsflaskor som är tillverkade av polyethylene.

- Hur ser ni på ovanstående påstående?
- Vilken typ av material bör det kärl man förvarar metanolen i vara gjort av?
- Är det lämpligt att förvara metanol i Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork?
- Vid användning av Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork och urhällandet av innehållet - kommer huden i kontakt med innehållet? Hur går urhällandet till?

3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?

4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?

5. Hur stor är andelen metanol i Tenol?

6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning (denaturering och ev. tillsatser)? "
------------------------------------------------
Trangias svar:

Hej!

2. Svar: Anledningen till varför man bör undvika att förvara spriten i aluminiumkärl är pga av att spriten innehåller alltid några procent vatten. Vattnet medför att aluminiumet korriderar. Det finns dock på marknaden aluminiumkärl med lackad insida som skyddar aluminiumet.

- Vilken typ av material bör det kärl man förvarar metanolen i vara gjort av?

Svar: Exempelvis polyeten

- Är det lämpligt att förvara metanol i Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork?

Svar: Ja.

- Vid användning av Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork och urhällandet av innehållet - kommer huden i kontakt med innehållet? Hur går urhällandet till?

Svar: Om man använder Trangias bränsleflaska enligt instruktionen kommer spriten inte i kontakt med huden.
-----------------------------------------------
Kemetyls svar:

1.
- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur
sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?

Svar: Ur enbart
sotningseffekt är ren metanol att föredra och ur energieffektivitet är
T-röd att föredra, vi har inte genomfört några tester så någon exakt
rekommendation kan vi tyvärr inte ge.

- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer
energieffektivt i jämförelse med metanol?

Svar: Riktigt.


3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel
metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?

Svar: Nej, det beror på
att metanol är klassificerat som giftigt och att sälja giftiga produkter
till konsumentbruk är hårt reglerat ur lagmässig synpunkt.

4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl
begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?

Svar: Ja

5. Hur stor är andelen metanol i Tenol?

Svar: < 10%

6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i
spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det
så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning
(denaturering och ev. tillsatser)?

Svar: Denatureringsmedlen (som vi måste
tillsätta) har en mer komlicerad molekylär struktur och fullständig
förbränning utan sotning är svår att uppnå med denatmedel.
--------------------------------------------------
 
Med anledning av ovanstående svar från Trangia och Kemetyl har jag några egna kommentarer.

Det tycks för mig stå helt klart att endast en noggrann testning av blandning mellan T-röd och metanol kan ge mig svar på vilken blandningsfördelning som är den bästa ur sotningsaspekt samt energieffektivitetsaspekt. Jag avser att återkomma senare i denna fråga när jag har genomfört mina tester.
--
 
Samma erfarenhet gjeller for Norsk Rødsprit.
I Norge finns nu "Fin Fyr" som ger mindre sot.

Et gammelt triks er å blande inn lite vatten i Rødspriten, det ger mindre sot, och mindre effekt.

Om du har tilgang på ren metanol, og inte har noen risk for at noen uforvarende skulle anvende det til rengøring eller dryck, så ville jeg tro at effektforhollandet till T-rød och karl med sot inte er av betydelse.

Jeg har icke testat da jeg icke har metanol.
Isopropanol (kondensfjernerr) er ochså et alternativ.
Dette anvender jeg till fprvaming når jeg koker på min gamle Optimus 111 fotogen-køk.

dsk
 
dsk; sa:
Om du har tilgang på ren metanol, og inte har noen risk for at noen uforvarende skulle anvende det til rengøring eller dryck, så ville jeg tro at effektforhollandet till T-rød och karl med sot inte er av betydelse. dsk

Detta är en fråga som jag undrat en del över, dvs om den lägre energin i metanol, jmf med etanol (T-röd) har en så stor betydelse i praktiken?

Är det någon som vet mer om detta eller har erfarenheter av att bruka metanol som bränsle?

Rent kemiskt står det klart att metanol har ett lägre energivärde än etanol. Men gäller det även vid förbränning i mitt Trangia ute i skogen? Rimligtvis borde det vara så.
--
 
Isopropanol?

dsk; sa:
Jeg har icke testat da jeg icke har metanol.
Isopropanol (kondensfjernerr) er ochså et alternativ.
Dette anvender jeg till fprvaming når jeg koker på min gamle Optimus 111 fotogen-køk.

dsk
Jajust det, Isopropanol (Isopropyl) finns ju också. Hur var det nu med den???
Energieffektivitet?
Sotning?
Hur funkar den i kombination med Etanol och Metanol?

---
Annars kan man ju anta att Kemetyl vet vad de sysslar med när de tagit fram produkten Tenol. De lär ju vara experter på kemi och har säkert gjort en produkt som har så högt energivärde som möjligt utan att sota för mycket. Samtidigt som man inte ska kunna dricka sig berusad på innehållet. Men det är ju roligare att labba själv...
[Ändrat av mathias 2006-10-03 kl 00:06]
 
Isopropanol

Isopropanol köper man lämpligast på bensinstationen under namnet ”Karburatorsprit”(K-sprit)

Har dom på bensinstationen inte plockat fram det än, på är det en tidsfråga. Vid minusgrader ökar efterfrågan, fast jag har på något sätt fått för mig bensin som säljs i Sverige under vintern innehåller lite isopropanol i förebyggande syfte.

Google

http://www.shenet.se/ravaror/propylalkohol.html
http://www.thordohlssonskemiska.se/isopropanol.pdf#search="isopropanol" (flampunkt 12 grader C)
http://www.apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/propanol.htm

Per Brune
 
Re: Isopropanol

Brune; sa:
fast jag har på något sätt fått för mig bensin som säljs i Sverige under vintern innehåller lite isopropanol i förebyggande syfte.

Numera innehåller väl ALL bensin 10% etanol? Och då finns det väl ingen anledning att hälla i isopropanol?
 
Uppblandad bensin. När jag var i moppeåldern var bensin bensin. Efter bränslekrisen på -70 talet började bensinen blandas ut med tillsatsämnen, eftersom tillsatsämnena var billigare än bensinen....Givetvis heter det att det är för motorns bästa mm, men från att ha varit en stabil lagervara övergick bensin till att vara en färskvara.
Gammal bensin sotade nästan inte alls vid förbränning, modern bensin sotar synligt, tillsatserna syns och faller ut vid förbränningen.
 
En enkel fråga bara.
varör vill man elda med T-röd eller Tenol??
Själv tycker det är otroligt krångligt och kladdigt med den lilla koppen i vilken klagom mängd ska hällas för att potatisen precis ska koka klart. Blir det nåt över så dräller det och blir det för lite så måste man vänta på att koppen ska kallna innan man kan tanka.

Själv kör jag kör gas på sommaren och bensin-kök på vintern. Men jag kanske har missat nåt...!?

mvh/j
 
Re: Re: Isopropanol

nermander; sa:
Brune; sa:
fast jag har på något sätt fått för mig bensin som säljs i Sverige under vintern innehåller lite isopropanol i förebyggande syfte.

Numera innehåller väl ALL bensin 10% etanol? Och då finns det väl ingen anledning att hälla i isopropanol?

Nu är jag inte kemist, men en av kemins grunder är att en kemiskförening har helt andra egenskaper än de ingående grundämnena.

Jämför bara etanol och metanol. Det skiljer någon enstaka kolatom och väteatom, men den ena är ”drickbar” medan den andra är riktigt giftig (slår ut synen om jag minns rätt).


Jag fick en lektion av pappa (som var kemist) när jag hade moped. Det funkar inte propanol som tillsats i bensinen vinrertid, utan ska vara isopropanol och mellan dessa skiljer det någon enstaka atom eller någon dubbelbindning.

Om jag minns rätt så är vitsen med just isopropanol att den har en särledes förmåga att absorbera vatten. Kondens ”sugs upp” i isopropanolen och det blir förmodligen något annat ämne, som är brännbart och har låg fryspunkt.

Edit: eller så har keminindustrin lyckats lura en massa bilägare.

För den intresserade går säkert att hitta kemiska förklaringar med Google.

Per Brune

[Ändrat av Brune 2006-10-03 kl 11:22]
 
Lite googlande gav vid handen att Kemetyls K-sprit är etanol (med lite tillsatser, bland annat tensider) men att K-sprit från mer obskyra leverantörer ofta är isopropanol.
 
Re: Isopropanol?

mathias; sa:
Annars kan man ju anta att Kemetyl vet vad de sysslar med när de tagit fram produkten Tenol. De lär ju vara experter på kemi och har säkert gjort en produkt som har så högt energivärde som möjligt utan att sota för mycket.

Enligt svaret från Kemetyl så var det ju så att
a) tillsatserna ökade sotning och
b) mängden metanol begränsas av lagarna.
Så, man kan inte anta att Kemetyl har framställt bästa möjliga bränsle. Däremot är det säkert det bästa som går att sälja och ändå följa lagen.

P.S. Isopropanol betyder att OH-gruppen sitter på mittersta kolatomen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekundär_alkohol D.S.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
TekWiz Mera frågor om brännare och kök. Kök och brännare 4
sestos Frågor på NOVA Kök och brännare 2
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...