Lös hund i fjällen?

Renar..

Det pratas mycket om renar men jag som är fågeljägare skulle bli mycket olycklig om det sprang en massa lösspringande hundar på fjället under äggläggning och kycklings tider. Hur bra koll man än tro sig ha på sin hunden hinner den antagligen ta både kycklingar och höna innan hundföraren har reagerat... Vill man ha hundar med sig på fjäll eller skog och inte har en hund som kan gå 110% bakom eller fot bör man använda ett riktigt koppel. Jag anser att ett kortare koppel är att föredra än ett flexikoppel. Ju kortare koppel hunden/hundarna har desto lägre hastighet hinner hunden få innan det tar stopp... Mina hundar skulle lätt rycka mig i backen om dom fick en starsträcka på ca. 5 meter, fast att dom väger under 20kg st. Iden med en draghundslina lät mycket sundare. Själv använder jag en bit av en "laststropp" sista biten innan halsbandet för att undvika ryck vid cykling. Biligt, enkelt och håller än.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Renar..

ixa; sa:
Det pratas mycket om renar men jag som är fågeljägare skulle bli mycket olycklig om det sprang en massa lösspringande hundar på fjället under äggläggning och kycklings tider. Hur bra koll man än tro sig ha på sin hunden hinner den antagligen ta både kycklingar och höna innan hundföraren har reagerat... Vill man ha hundar med sig på fjäll eller skog och inte har en hund som kan gå 110% bakom eller fot bör man använda ett riktigt koppel. Jag anser att ett kortare koppel är att föredra än ett flexikoppel. Ju kortare koppel hunden/hundarna har desto lägre hastighet hinner hunden få innan det tar stopp... Mina hundar skulle lätt rycka mig i backen om dom fick en starsträcka på ca. 5 meter, fast att dom väger under 20kg st. Iden med en draghundslina lät mycket sundare. Själv använder jag en bit av en "laststropp" sista biten innan halsbandet för att undvika ryck vid cykling. Biligt, enkelt och håller än.

Har haft vorsteh och nu en storpudel och det lustiga i mina ögon är att framförallt vorsteh som rätt hård på allt vilt under jakten aldrig gjorde något åt vare sig fågelungar eller harungar vad jag vet. Såg honom många gånger gå fram till "djurungar" och nosa på dem för att sedan lämna dem i fred. Och storpudeln gär på precis samma sätt dvs bara nosar. Hönorna har jag aldrig upplevt som ett problem för de springer undan ett tag och sedan lyfter de när de lockat hunden bort från ungarna. Därmed inte sagt att man skall ha dem lös i onödan men det verkar som att hundarna inte är lika benägna att ta ungvilt, i alla fall inte så länge de är mätta.

Storpudeln har ingen större möjlighet att dra omkull mig men med vorsteh'n hade jag aldrig kunnat fästa kopplet i höftbältet men då pratar vi om en hund som vägde 35 kg och enbart bestod av muskler. Tror inte heller att ett flexikoppel hade "stått rycken" någon längre tid med den hunden. Dessutom brukar jag lossa flexikopplet och hålla det i handen när jag har renar i närheten för att armen skall fungera som ryckdämpare. Och att linan i ett flexikoppel är dåligt att försöka greppa om ifall hunden sticker kan jag intyga för jag har testat - obra om man säger så.
 
lös hund

Hej! Jag kom precis hem från Jotunheimen!
Hade med min Rottweiler, han hade sele och flexikoppel 8m. Det funkade bra tycker jag, han väger ändå över 50kg. Det e klart jag väger ju 90kg själv. Så väger man 50kg så åker man nog efter på marken. Men kopplet höll iallafall. Det e Giant varianten jag använder. Men jag tycker absolut att du ska ta med hunden! Det var en jättefin upplevelse! Tyvärr så kom vi inte upp på Galdöpiggen, det vart lite för brant på slutet för min lilla kille. Man kan bli skraj trots att man är en stor och tuff rottis:)
Mvh Anders.
 
Re: Renar..

ixa; sa:
Själv använder jag en bit av en "laststropp" sista biten innan halsbandet för att undvika ryck vid cykling. Biligt, enkelt och håller än.

En tanke kunde vara att sätta gummistroppen iandra änden dvs vid dig själv. Om den går av kan den annars snärta hunden i nacken vilket är lite taskigt. Kanske inte så mycket snärt i en laststropp men ändå. Vid draghundskörning måste sista metern fram till hunden var helt utan expander av just denna anledning.

/Andreas
 
Det pratas mycket om renar men jag som är fågeljägare skulle bli mycket olycklig om det sprang en massa lösspringande hundar på fjället under äggläggning och kycklings tider. .

Om det hängde på att du skulle få ha ihjäl fåglar eller om min hund skulle få ha ihjäl fåglar så skulle jag välja att låta hunden springa löst.
 
Jag håller med om att regler bör respekteras och följas, det är därför jag börjar tänka om angående att ta med hunden på vandringen. Jag hade bara inte tänkt så långt som till vad det innebär att ha hunden kopplad hela tiden på en så lång vandring. Med tung packning och våra olika tempon(hunden och jag) kan det blir jobbigt i längden.
Och så var jag lite nyfiken på om det verkligen är så att reglerna följs, eller om det är som här i Stockholm. Hundar kan ställa till mycket oreda i samhällena också, men det hindrar inte alla.
Om jag omformulerar frågan, hur tycker ni att det går att ha hunden kopplad på långa fjällvandringar? Hur löser ni det praktiskt? Vad använder ni för koppel, midjebälte? Jag skulle tex inte kunna ha flexikoppel på min hund, vilket begränsar spelrummet ganska mycket. Fungerar det med lös lina?

Jag deltog i en annan tråd om hundar i naturen och kommer att kopiera in några svar jag fick ifrån Naturvårdsverket och Svenska Jägarförbundet.
Nåväl, börjar med svaret från Naturvårdsverket och min fråga gick på just koppellängd:
God morgon!
Här är ett utdrag från vår hemsida;
http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Hundar-i-naturen/
”Naturvårdsverkets tolkning av lagenär att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flestafall hållas i koppel. Det är baraextremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20augusti.”

Frågan om hur långt ett koppel bör/får är lite svår att ge ett exaktsvar på. Det handlar helt omhundägarens ansvar att ha full kontroll på vad hunden gör och att se till attden inte löper runt i mark där det kan finnas vilt. Medvilt avses alla vilda däggdjur och fåglar. Sådet beror ju mycket på vilken sorts terräng eller mark man rör sig i.

Hälsningar PerR

PER RISBERG
NATURVÅRDSVERKET
Avdelningen för genomförande
BESÖK: Valhallavägen 195, Stockholm
POST: 106 48 Stockholm
TELEFON:010-698 17 34, FAX: 08-20 29 25

Här kommer svaret från Svenska Jägarförbundet - frågan gick generellt på vad som gäller:
Daniel Ligné Daniel.Ligne@jagareforbundet.se
8 maj

God morgon Björn,

Lagen är i detta avseende väldigt tydlig. Hundar får under tiden 1 mars – 20 augusti inte ”löpa lösa i skog och mark”. Detta innebär att de ska stå under direkt förarkontroll. De ska således till exempel inte kunna trampa i ett fågelbo på marken eller nosa på en harunge med följden att den överges av modern.

Vår tolkning av detta är att hunden då måste gå i normallångt koppel eller gå fot och i alla lägen då kunna förhindras från att förfölja flyende vilt. Koppel eller gå fot är det som gäller alltså.

/Daniel

Det finns med andra ord inte så mycket utrymme att göra som man vill. Om man inte vill vara en lagbrytare.
Lägger också med en länk till en händelse i Kosterhavets nationalpark där två får drunknade pga lös hund:
http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/kosterhavet/Sv/pressrum/nyheter/2012/Pages/2012-07-09.aspx
 

avslutad210712

Gäst
Om det hängde på att du skulle få ha ihjäl fåglar eller om min hund skulle få ha ihjäl fåglar så skulle jag välja att låta hunden springa löst.

På ren svenska - vilka jävla idiotiskt uttalande. Hur fan kan du försvara att hundar skall döda ungvilt i naturen bara för att du inte gillar jägare.

Idiot
 
Jag håller hunden kopplad i stort sett hela tiden vid vandring. Detta är dock något som jag aldrig upplevt eller funderat över skulle göra vandringen mindre trevlig/rolig/angenäm för hunden. Att han sedan är väldigt intresserad av allt som går, kryper och flyger bidrar också det till att jag vill ha någon form av nödbroms att ta till.

Jag har ett antal bekanta som är väldigt försiktiga när de möter hundar då det finns en ganska stark rädsla för håriga fyrbentingar. Jag har då svårt att motivera varför jag ändå ska hålla min hund lös och därmed skapa stark otrygghet hos någon jag möter. Högst sannolikt skulle min hund aldrig hoppa på någon men det är inte poängen, rädslan finns där ändå. Och visst, i fjällvärlden är det ingen folkstorm men där utgör som sagt lämlar, renar och ripor den stora intressesfären.

Även med koppel/lina lyckas han ta en och annan lämmel då man inte alltid hinner med att säga ifrån.
 
Jag har gått med ett par olika konfigurationer på koppel. Under vandring blir det som oftast en elastisk lina med midjebälte för att hålla händerna fria. Han har då ca 3-4 meter att röra sig på. Jag har också gått med löst hängande spårlina på 10 m och det fungerar bra. Linan löper enkelt genom all vegetation och har man den löpande genom handen så får man ganska "gott" om tid att agera om det dyker upp något. Man bör dock satsa på en lina som inte bränner så illa. En väldigt dragvillig hund gör det hela klart jobbigare också då det kan vara tungt att nypa åt runt linan. Jag väljer att undvika knutar eller öglor på linan då de tenderar att fastna i saker och ting.

För kvällen har jag haft med ett väldigt litet och smidigt retrieverkoppel på runt 2 m. Det passar utmärkt när man bara ska gå runt tältplatsen eller ta en kortare tur utan något att bära på. Jag går alltid med sele eller klövjeväska på hunden. Tidigare en vanlig kort sele men det senaste året använder jag nomesele. Klövjeväska från Snowdogs.

Jag har aldrig upplevt det som besvärande med kopplad hund på tur. Min goldenkille är väldigt snäll när han går och lyssnar bra på kommandon som sakta, höger, vänster, bakom, stanna, försiktigt etc. Han är även bra vid inkallning men inte så pass att han föredrar mig framför en ren eller ripa:) Går han dessutom med klövjeväska så fokuserar han lite extra på den uppgiften och blir inte lika lätt upptagen av annat.

Har aldrig använt flexikoppel, vare sig i natur eller runt kvarteret. Jag ser inte fördelarna utan tycker mest det verkar opraktiskt. Sen ser det inte heller klokt ut när folk drar in hunden när de vill att den ska komma. Har alltid haft som grundregel att se kopplet enbart som nödbroms och inte som styrverktyg. Rösten fungerar utmärkt i de lägen jag vill dirigera riktning och hastighet.

Jag tycker definitivt inte du ska fundera i banorna att inte ta med hunden på tur. Vad gäller hunden så kommer det viktiga vara att få sällskapa med dig under vandringen och inte att ha möjligheten att nosa runt på ett stort område. Jag lovar dig att hunden inte kommer tycka det är tråkigt och innan du testat så är det svårt att säga om du själv tycker det är omständigt. Jag gissar på att du gör om det fler gånger om du testar dig fram till ett koncept som passar dig:)

Jag håller med om att regler bör respekteras och följas, det är därför jag börjar tänka om angående att ta med hunden på vandringen. Jag hade bara inte tänkt så långt som till vad det innebär att ha hunden kopplad hela tiden på en så lång vandring. Med tung packning och våra olika tempon(hunden och jag) kan det blir jobbigt i längden.
Och så var jag lite nyfiken på om det verkligen är så att reglerna följs, eller om det är som här i Stockholm. Hundar kan ställa till mycket oreda i samhällena också, men det hindrar inte alla.
Om jag omformulerar frågan, hur tycker ni att det går att ha hunden kopplad på långa fjällvandringar? Hur löser ni det praktiskt? Vad använder ni för koppel, midjebälte? Jag skulle tex inte kunna ha flexikoppel på min hund, vilket begränsar spelrummet ganska mycket. Fungerar det med lös lina?
 
På ren svenska - vilka jävla idiotiskt uttalande. Hur fan kan du försvara att hundar skall döda ungvilt i naturen bara för att du inte gillar jägare.

Idiot

Det är klart att det är synnerligen tråkigt för att inte säga katastrofalt om en hund har ihjäl en fågel.
Jag tycker inte om att bli kallad idiot. Att du anser att mitt uttalande är idiotiskt kan jag leva med. Det tillhör debatten.

*******************************************************************************************************
Observera att inlägg måste följa Utsidans regler. Tex reklam, marknadsundersökningar, värvning, säljannonser, personangrepp och visande av andras bilder utan tillstånd är ej tillåtet.
*******************************************************************************************************
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...