Vad skiljer tälten åt mer än drygt 1400:-


Det första tältet, med produktnummer 482537 och benämnt "Black Diamond Firstlight Tent Wasabi", var aktuellt i deras sortiment 2018.

Det andra tältet, med produktnummer 968091 och benämnt "Black Diamond Firstlight 2P Tent Wasabi (2019)", är aktuellt i deras sortiment 2019.

Det verkar inte vara någon större skillnad på de två modellerna. Men utan ett lägre pris för den äldre modellen skull de allra flesta antagligen välja den nyare modellen.

/Birger
 
Du är medveten att tältet är koncipierad som alpinist tält och med sin enkelvägg antagligen har problem om nederbörd kommer i flytande form istället för frusen. Inte att tala om att den borde ha seriösa problem med kondens i fuktiga förhållanden.
Citat: Duken av Nanoshield™ är vattenavvisande och andas bra.Fin beskrivning för att den är inte vattentätt!
 
Du är medveten att tältet är koncipierad som alpinist tält och med sin enkelvägg antagligen har problem om nederbörd kommer i flytande form istället för frusen. Inte att tala om att den borde ha seriösa problem med kondens i fuktiga förhållanden.

Instämmer, dessutom ligglängd 208cm med lutande gavlar ger rejält kort ligglängd med risk att sovsäck och huvud tar i och tar upp kondens från den enkla tältväggen.
 
Du är medveten att tältet är koncipierad som alpinist tält och med sin enkelvägg antagligen har problem om nederbörd kommer i flytande form istället för frusen. Inte att tala om att den borde ha seriösa problem med kondens i fuktiga förhållanden.
Citat: Duken av Nanoshield™ är vattenavvisande och andas bra.Fin beskrivning för att den är inte vattentätt!

Absolut, det är tänkt att användas på vintern, toppturer med ul-packning. Förhoppningsvis består kondensen av is och snö.
 
Köpte du det? Har tittat på det länge som vintertält men har aldrig sett det live. Kan man leva med alla kompromisser verkar det vara ett bra tält. Jörgen på Fjäderlätt verkar nöjd http://www.fjaderlatt.se/2009/01/black-diamond-firstlight-vintertlt-med.html?m=1 och det finns även beskrivet i hans artikelserie om vinter-Sarek

Japp, jag slog till då jag sneglat på det rätt länge innan jag hittade det såpass billigt 😁 Jag kommer antagligen inviga det i vinter på någon veckas tur i Sarek. Tanken är i mitten/slutet på mars, kanske i Sarek samt få med en del toppturer. Kanske en bit av Sarektraversen om det är möjligt utan att passera glaciärer. Jag måste undvika glaciärer ddå jag gör mina vinterturer själv.
Så jag kommer att skippa pulkan och försöka packa riktigt lätt, skulle verkligen vilja tillbringa flera nätter uppe på bergen än i dalgångarna.
 
Du övervägde inte golvlöst? Jag funderar mellan Firstlight, Hilleberg Unna och HMG Ultamid för lite samma syfte som lätta enmanstält på vinterturer. De är lite olika typer och vikt. Ultamid känns ju riktigt spännande men skulle kanske testa golvlöst på snö innan ett eventuellt köp
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...