Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek

Vindmätare.

Hej för min del så har vi med termometer inne ute samt en Liten handhållen silvamätare för vind. Kanske inte exaktaste mätinstrumentet men vi har testat bredvid riktiga vindmätare och den visar inte vansinnigt fel. Sedan är inte det viktigaste om den blåser 18 eller 23m/s det blåser väldigt mycket redan då. Men lite siffror är kul att kunna skriva i dagboken.
 
Jag har köpt en Kestrel 1000 för ripjakten, den får givetvis följa med på långturen upp i Abiskofjällen imorgon.
 
Riktigt bra film! Hur gick det att hålla fötterna varma, vilka skidskor åkte du i ?

Jag har "lundhags husky 3-pin" med lös filtinnersko i Ull.
Jag provade i år att åka utan ångspärr i dem, jag brukar ha tunn ullstrumpa, plastpåse sedan tjockare ullsocka ovanpå och överst filtinnerskon. Då hamnar ju all fukt i den tunna strumpan som är mycket lätt att torka.

Jag kommer absolut gå tillbaka till ångspärr då det var mycket krångligare/jobbigare att torka filtinnerskorna. För det första så frös de fast i kängorna om man inte plockade ur dem direkt efter färd, de tog även betydligt längre tid att torka dem (jag torkade dem genom att fylla halvlitersflaskor med kokande vatten som jag stoppade i dem)

De är mycket varma pjäxor, men är det -30 på morgonen och jag drar de över fötterna så fryser jag såklart till en början. Jag har märkt att det är otroligt effektivt att snöra pjäxorna väldigt löst då, så varje skidtag gör att hela foten rör sig inuti pjäxan. Så efter ett tag så har friktionen värmt upp pjäxan/fötterna riktigt bra.
Så jag tar aldrig på mig ännu flera sockor då jag vet att jag skulle frysa mer om fötterna då då det blir alldeles för tajt.

Jag torkar aldrig saker i sovsäcken då jag inte tycker det är värt det (fuktig sovsäk).
Men däremot så kan jag lägga filtinerskorna i en vattentät packsäck inuti sovsäken, då är de inte torrare på morgonen men däremot varma och sköna.
 
Tack för en underbar berättelse! Var på besök i Saltoluokta samma tidsperiod, en vecka Februari/Mars och upplevde vädret där, plusgrader och mycket hård vind, snön försvann helt enkelt, mycket ovanligt enligt lokalbefolkningen. Uppe på kalfjället (efter Kungsleden) var det totalt snöfritt i början, sedan kom det lite mer efter några dagar. Norrskenet den 28/2 såg jag från Sitojaure, kanonfint, hoppas du kunde också njuta av det. Återigen, tack! Taffi

Jag låg på nordöstra sidan av sjön Bierikjavrre när norskenet uppenbarade sig. Det var helt otroligt vackert och effektfullt.
 
Har ni och andra med er mätare för vindstyrka?

Jag använder mig också av Kestrel 1000. På den här turen hade jag även med mig Kestrel DROP. Den var väldigt smidig, en liten trådlös puck som loggar tempen hela tiden, vill man läsa av tempen så gör man det genom blåtanden på mobilen. Sedan när resan är över så kan man tanka ur allt och få se hela resans temperaturer.
 
Tack för en riktigt bra och inspirerande film. Det är ju ändå ganska många vinterturer där man får ligga still pga väder. Som tur är kanske inte så kraftigt oväder som du filmade. Väldigt bra och lärorika kommentarer. Det finns inte så mycket om vinter. Vi använder Helsport Svalbard high 3camp även det väldigt tyst i blåsigt väder. Här blåser det dryga 20m/s

Det tältet såg ju verkligen skysst ut för ett väldigt bra pris. Visst är det väl både kupol och tunneltält ? är det svårt/lätt att resa när det blåser mycket ?
 
Tält

Det tältet såg ju verkligen skysst ut för ett väldigt bra pris. Visst är det väl både kupol och tunneltält ? är det svårt/lätt att resa när det blåser mycket ?

Japp det är både kupol och förlängd absid. Tyvärr är det sonens. Det är väldigt vindstabilt och tyst. Jag upplever att stängerna åker isär väldigt lätt när man river tältet. Krävs nog lite övning om man ska sätta upp det själv i storm. Har även ett nallo 3 GT det är jämförelsevis väldig brusigt redan 10m/s och uppåt. Svalbard känns riktigt bra tyst stabilt och bra utrymmen.
 
Jag har "lundhags husky 3-pin" med lös filtinnersko i Ull.
Jag provade i år att åka utan ångspärr i dem, jag brukar ha tunn ullstrumpa, plastpåse sedan tjockare ullsocka ovanpå och överst filtinnerskon. Då hamnar ju all fukt i den tunna strumpan som är mycket lätt att torka.

Jag kommer absolut gå tillbaka till ångspärr då det var mycket krångligare/jobbigare att torka filtinnerskorna. För det första så frös de fast i kängorna om man inte plockade ur dem direkt efter färd, de tog även betydligt längre tid att torka dem (jag torkade dem genom att fylla halvlitersflaskor med kokande vatten som jag stoppade i dem)

De är mycket varma pjäxor, men är det -30 på morgonen och jag drar de över fötterna så fryser jag såklart till en början. Jag har märkt att det är otroligt effektivt att snöra pjäxorna väldigt löst då, så varje skidtag gör att hela foten rör sig inuti pjäxan. Så efter ett tag så har friktionen värmt upp pjäxan/fötterna riktigt bra.
Så jag tar aldrig på mig ännu flera sockor då jag vet att jag skulle frysa mer om fötterna då då det blir alldeles för tajt.

Jag torkar aldrig saker i sovsäcken då jag inte tycker det är värt det (fuktig sovsäk).
Men däremot så kan jag lägga filtinerskorna i en vattentät packsäck inuti sovsäken, då är de inte torrare på morgonen men däremot varma och sköna.

Har varit skeptisk till det här med plastpåse i pjäxorna men förstår att det kanske kan vara en bra idé. Använder du någon specialplastpåse eller en vanlig och går den isåfall inte sönder efter att ha åkt ett tag med den?


Oerhört inspirerande och många bra tips i videon och den här tråden, tackar!
 
Vad för sovsäck använde du? Och var det ett goretex sovsäckskal jag såg?

Jag fyndade för ca 6-7 år sedan en sovsäck på blocket. Lite info om den:
Skulle själv gissa på minst 10-15 år gammal. Det står -45 grader på lappen i säcken. Den är enormt stor och väger enligt vågen ca 2,7 kilo, och då är fyllnadsvikten 1650 gram dun (90 % dun och 10 % fjäder) . Det går en röd dragkedja längs hela säckens sida. Den heter Caravan Antarctic

Och som bivybag har jag Outdoor Research Helium Bivy, Inte gore-tex men ventilerande Pertex® Shield+. Anledningen till att jag valde just den är att den är väldigt lätt och en stång kan användas för att spänna ut säcken. Det blir väldigt mycket mindre kondens i den då om man skulle behöva ha den stängd. Men normalt har jag den nerdragen så den bara skydar sovsäcken mot fukt utifrån.

Jag har gått över till min bivysäck istället för vindsäck. Det är ju inget att sitta och fika i men tycker den är helt suverän till nödlösning om det är omöjligt att slå upp tältet. Också mycket bra när jag sover i bivack eller under bar himmel.

Och så ha jag sovsäck och liggunderlag ligger i den och paketet fastspänt högst upp på pulkan. Bara slänga ut på backen och pumpa upp liggunderlaget och krypa ner. Gjort på 2min.
Eller ännu bättre är ju att först gräva en liggrop eller en riktig bivack.
 

Bilagor

  • sovsäck2.jpg
    sovsäck2.jpg
    38.1 KB · Visningar: 273
  • sovsäck 1.jpg
    sovsäck 1.jpg
    33 KB · Visningar: 284
  • sovsäck 4.jpg
    sovsäck 4.jpg
    17.9 KB · Visningar: 262
Senast ändrad:
Har varit skeptisk till det här med plastpåse i pjäxorna men förstår att det kanske kan vara en bra idé. Använder du någon specialplastpåse eller en vanlig och går den isåfall inte sönder efter att ha åkt ett tag med den?


Oerhört inspirerande och många bra tips i videon och den här tråden, tackar!

Tackar. Jag använder vanliga tunna soppåsar som jag klipper ned på längden. De håller kanske tre till fem dagar sedan byter jag. Jag trivs bra att åka så, det enda negativa är att det kan bli lite lättare att få skavsår då det hela tiden är lite fuktigt runt foten, sedan upplever jag att de kan glida ner lite på fötterna under färd. Kanske är det en ide att prova vattentäta strumpor som är till för det. någon därute som har provat strumpor för ändamålet ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
jakobhj Dela taxi Vålådalen 30/3 - 3/4 Turskidåkning 9
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
Kogoyo dela taxi 18/12 kl 21, undersåker-vålådalen? Turskidåkning 0
Robox Dela Taxi i mitten av mars. Turskidåkning 5
Dela bil Stockholm - Högbo bruk i helgen? Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...