Lyxvandra helg Örebro/Falun/Gävle

Hej! Har någon tips på vandring för mig och mina kompisar? Vi vill "lyxvandra" - två dagars vandring, och en natt på hotell eller vandrarhem. Aktuellt område är någonstans mellan Örebro och Gävle - Falun, eftersom vi strålar samman från olika orter och inte har så mycket tid på oss. Dock är bara en av oss bilburen, så det är bra om det går att ta sig till start och mål med tåg/buss. Etapper på ca 15-20 km är lagom. Eller ska jag vara ärlig så räcker säkert 5 km för dag 2! ;)

Stort tack på förhand för ev tips, har kört fast lite mellan viljan att upptäcka nya ställen och okunskapen om dessa nya ställen!
 
Pratar vi lyxvandring i närheten av Gävle kan jag rekommendera Högbo i Sandviken. Högbo brukshotell erbjuder fint boende och har väldigt bra mat (har fått utmärkelser i White guide). Högbo bruk är också en fantastisk miljö och bo i och erbjuder många olika aktiviteter så som uthyrning av kanoter och kajaker i lättpaddlat vatten.
Tips på vandringsleder:
https://www.naturkraft-gestrikland.se/kartor/vandringskartor/lokala-leder

Högbo bruks hemsida:
https://www.hogbobruk.se

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Silverleden tror jag är ett vettigt alternativ . Start och mål i Hällefors dit man kan ta sig med buss från Örebro.
Rundslinga i vacker natur. Gott om vindskydd med möjligheter att variera dagsetapperna. Även möjlighet att korta av på olika sätt.
Jag vet inte vilka lyxvarianter som finns, men Hällefors borde kunna erbjuda något. Kanske också de andra samhällena som passeras, men det går du googla fram själv.
/HåkanF
 
Tror Ånnaboda är perfekt för ändamålet som någon annan sa. Bra boende, tror dem kallar det konferenscenter men det påminner väldigt mycket om hotell (bra resturang,bar osv) nära till bra badplats och många alternativ till vandring då bergslagsleden går förbi där. Finns även rundslingor som underlättar.

Ha kul :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...