Tältning nära Kiruna

Två Kirunabor har sagt till mig att man måste ha bil för att komma sig ut och tälta om en inte vill campa på campingplatsen i Kiruna. Det här tror jag inte på, men innan jag packar tältgrejerna för mina fem Kirunadagar (och -nätter) vill jag kolla med folk här på Utsidan. Har ni några tips på tältplats en sisådär fyra-fem km från Kiruna?
 
Hejsan.
Bakom luossabacken ligger det en sjö...enkelt att hitta dit..
Vill du ha utsikt så kan du tälta framför luossabacken(slalombacken i utkanten av kiruna)
Mvh
 
tackar för tips!
är det vägen till nikkaloukta som kallas "nikkavägen"?
och luossavaarabacken har jag hittat en fin bild på men än så länge inte på kartan, var finns den precis, om man utgår från kiruna centrum?
 
Den heter Silfwerbrandsgatan, men ja, den kallas nog allmänt för Nikkavägen.

Backen ligger norr om stan, alldeles i utkanten av bebyggelsen och den går inte att missa.
 
Hejsan.
Ta Hjalmar Lundbohmsvägen hela vägen rakt fram tiils du kommer till Loussabacken..
Om du sedan INTE svänger UPP mot toppen utan fortsätter rakt fram, passerar avspärrningen, fortsätter efter vägen runt luossabacken så kommer du fram till sjöar...
Mvh
 
Hejsan.
Ta Hjalmar Lundbohmsvägen hela vägen rakt fram tiils du kommer till Loussabacken..
Om du sedan INTE svänger UPP mot toppen utan fortsätter rakt fram, passerar avspärrningen, fortsätter efter vägen runt luossabacken så kommer du fram till sjöar...
Mvh
Sjöar och sjöar... den närmaste vattenytan är ett vattenfyllt gruvhål (f.d. Nukutusjärvi), och de flesta plana ytor därikring är antingen varphögar eller trista grusytor.
 
Ojdå,, my bad....nää förresten...
Sist jag var där så var det ett tält uppslaget, några gubbar fiskade-och fick fisk.
Har fikat vid både gruvhålet(faktiskt inte så illa som det låter) och vid sjöarna precis bortanför..
Go tur

Mvh
 
Om du tar en buss eller tåget så får du många möjligheter till betydligt finare platser. Naturligtvis finns det ställen nära Kiruna där man kan tälta, men nog har de två Kirunaborna ändå en poäng...
 
toppen toppen, tack för svar!
jo, jag vet, det är jättefint åt kebne och abisko till, men nu är det kiruna jag ska vara i den här gången. tältningen är en bonus.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...