Speleologi Grottkrypning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2001-07-31, 10:16
permanne permanne är inte uppkopplad

Har varit å kikat lite i Töllsjögrottorna, är det någon som vet om dom finns beskrivna någonstans eller är det egen utforskning som gäller??
Svara med citat
Gammal 2001-08-01, 20:49
Carslöv Carslöv är inte uppkopplad

nyhet Forska på!

Så vitt jag vet så finns det ingen kartering över Töllsjögrottorna, men det finns en aning information i Leander Tells "Preliminär katalog över Grottor i Sverige, Supplement nr 3" Så här står det där:

P 24 Sjögaredsbergets grotta
Gk 33 5°27'30"W - 57°47'20"N
A Sjögaredsberget, Töllsjö
Lit. E. Tuneld: Geogr. Westergöthland 1833
Medd. L.-E- Åström

Förklaring:
P 24 = Är katalognumret, P för länet.

A = Belägenhet

GK = Generalstabens karta enl. Spens projektion. Longitud 0 enl. Stockholms horisont. Normal 1:100 000, Nord 1:200 000 (Finns på bibliotek)

Lit = Litteratur.

Medd. Vem som rapporterat grottan till katalogen.

Sen så finns det ett omnämnande i en notis i Sveriges Speleologförbunds ( http://www.speleo.se ) tidskrift Grottan, där den angavs till längden 300m+ (+ betyder att den förmodligen är längre.

Hoppas detta hjälper lite, och vill du ha sällskap någon gång när du är där så hör gärna av dig. Jag har Töllsjögrottan som "hemmabas".
Svara med citat
Gammal 2002-09-09, 14:49
elmacko elmacko är inte uppkopplad

idé Grottor

Hej

Har varit och klättrat i Töllsjö och fick sedan höra talas om grottorna där. Är sugen på att kollla in dessa och om du nu känner till dem och vill hänga på så vore det kul.

/Marc
Svara med citat
Gammal 2002-11-20, 17:25
airwave airwave är inte uppkopplad

karta på Tollsjo grottan

Har for mig att grottan aer karterad, men det aer nu ganska laenge sedan... 10-11 år sedan kanske. Någonstans i mina gommor ska jag ha den
Svara med citat
Gammal 2002-11-25, 14:48
Carslöv Carslöv är inte uppkopplad

varning Vill ha!

Hittar du kartan så vore det kul om du kunde scanna in den, eller ta en kopia! Jag skulle verkligen vilja ha den.
Svara med citat
Gammal 2003-01-19, 13:38
airwave airwave är inte uppkopplad

arg

Sent om sider kommer ett litet svar angående karta på Töllsjögrottan. Har inte hittat den efter flytten till Oslo, kanske jag förväxlade den med Rudtjärnsgrottan som jag har karta på...
Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 14:33
Mild Mild är inte uppkopplad

Nyfiken

Tjena, skulle vilja få en beskrivning om var grottorna ligger? Bor inte så långt från Töllsjö så det hade varit kul om man kunde åka dit och kolla lite.
Tackar på förhand

//Herman
Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 20:58
trotsig trotsig är inte uppkopplad

ingånar

jag har varit å klättrat i töllsjögrottorna några gånger. Jag har hittat två stora grottsystem där (finns säkert fler) i alla fall så tänkte jag höra om någon har karlagt vart öppningarna och var de finns??
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:35.

Logga in