Att vada över skithala bumlingar: Dubbar i sulan?

Ett stort tack till alla som har bidragit med värdefulla tips!

Jag har förstått att användningen av dubbar i sådana sammanhang är en beprövad metod. Och jag har t.o.m. fått konkreta tips på speciella dubbar.

Tack så mycket! Utsidan är fantastisk. :)
 
Ärendet står i princip redan uppe i rubriken. Ett vadningscenario, vattnet är inte särskilt djupt (~knä) och inte heller extremt strömt men grunden består av riktigt hala bumlingar. Det som inte får hända är att glida ner mellan bumlingarna och skada foten eller fotleden resp. att fastna där nere mitt i strömmen.

Har ni testat dubbar i sådana sammanhang?

Du har kanske fått de svar och tips du behöver, men jag kan inte låta bli att ställa frågan: behöver du verkligen kunna gå stenarna? Det är ju inte så ofta som man som fjällvandrare behöver göra sådana övergångar som du beskriver. Alternativet är att man bestämmer sig för ett regelrätt vad och placerar fötterna mellan stenarna. Ofta når man ända ner till botten och då är det stabilt. Man får ta det lugnt och försiktigt, det finns ju fortfarande en risk att foten kilas fast om man förhastar sig. Men vid så hala vad är väl ingen metod helt riskfri.
 
@fowwe ang. vs. mellan stenarna:

Lite svårt att beskriva, men stenarnas storlek och placering är faktiskt just så att man inte får foten mellan dem utan att vricka foten och/eller fastna rejält. Eftersom stenarna är såphala är det väldigt lätt hänt att glida ner utan att få fäste. Tvärtom, det ligger mindre stenar där nere under/mellan bumlingarna, lika hala som de stora.

Dessutom skulle det öka utsattheten för vattenströmmen. Vattendjupet 'knädjup' relaterar till -metoden.
 
Vadarstav som kan belastas hårt med lutning och leta noga efter motlutning på stenar så brukar det går bra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...