Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jakten på drömkniven är över.

Efter att ha sett knivarna mad sambar skaft som Mikael visat oss i den här tråden så frågade jag om han kunde tänka sig att göra ett beställningsjobb. Jag har sedan ganska länge haft en FK PHK liggand som jag hela tiden haft tanken på att skafta om själv. När jag såg Mikaels bild på sin så visste jag att det var så jag ville ha den. Jag insåg även att jag själv inte skulle kunna göra den lika bra som Mikael så jag bad honom göra en likadan till mig. Efter lite betänketid så gick han med på att göra den, räknade med att ha den klar tills början på augusti. Jag är van att få vänta månader efter utlovat datum på knivar jag beställer och någon gång även ett år så jag blev glatt överraskad när Mikael hörde av sig och sa att den var färdig. Åkte hem till Mikael idag för att hämta den och fick samtidigt ett mycket trevligt samtal om knivar men framförallt tillfälle att se dom knivar han skaftat om till sig själv sen tidigare. Kan bara säga att bilderna här i tråden inte gör dom rättvisa, dom ser ännu bättre ut i verkligheten. FoF är makalöst bra, vågar säga att jag nog aldrig sett bättre arbeten och materialvalen förstklassiga. Efter att ha sett runt 25 knivar som jag gladeligen skulle vara stolt att äga var enda en så fick jag till slut med mig den allra finaste hem.

Stort tack Mikael för en trevlig pratstund men framför allt för det otroliga arbete du gjort på MIN kniv :)

phk024.jpg


phk019.jpg


phk037.jpg


phk008.jpg


Fredrik
 
Fredrik, fina bilder på en mycket vacker kniv. Bara att gratulera. Mikael, Vilket otroligt fint arbete du har gjort. Verkligen imponerande!
 
Grattis till en jäkligt snygg kniv, tycker mycket om hur skaftet avslutas av en täckplåt formad efter hornet. Det säger att man tagit sig tid att göra det lilla extra med kniven (IMHO).

Vad jag är nyfiken på är slidan och hur den ser ut i den...
 
Visst är den fin:)
Slidan finns inte färdig då jag valde att göra den själv. Fick med hornspetsen som ska användas till handtag på matchande eldstål.

@bjork52
Visst har jag gjort en H1:a, tyvärr har jag inte bilderna kvar och kniven finns hos ngn annan men ska försöka ta ett par kort nästa gång vi jagar tillsammans.

Fredrik
 
Det visade sig att jag redan hade en slida som passade perfekt, det enda som jag inte är helt nöjd med är färgen på den, skulle hellre haft den i mörkbrunt. Kommer att använda den här till att börja med så blir det ett lagom projekt att få iordning eldstålet :)

Ursäktar den ngt röriga bilden.

phk004.jpg


Fredrik
 
Fredrik, det var ju en perfekt slida till PHK'n!

Jag måste säga att det har varit ett nöje hela vägen att få göra din kniv!
Det roligaste av allt, var att se hur nöjd du blev med resultatet.

PHK'n är en verkligt bra kniv att utgå ifrån.
Rostfritt laminerat pulverstål i 125 mm bladlängd och Sambarhorn är fina material att bygga med.
Har Fällkniven nå't bättre?
Jag tror iallafall inte det.

Att ha fått göra två PHK i den här tekniken var mer än jag trodde att det skulle bli, men det fina hornet förtjänade ett så fint blad!

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5248.JPG
    IMGP5248.JPG
    115.7 KB · Visningar: 832
re

Ja jääklar Mikael. Det där var snyggt. Gillar också att du alltid hittar bra horn bitar som passar till knivarna. Snyggt med kombinationerna innan bolstert och tokigt vackert med ändbutten .
 
Ja jääklar Mikael. Det där var snyggt. Gillar också att du alltid hittar bra horn bitar som passar till knivarna. Snyggt med kombinationerna innan bolstert och tokigt vackert med ändbutten .

Härligt att höra!
Jo, det har blivit bra, men en del av hornen har inte samma potential som de jag hittills har visat.
De hornen används till enklare bruksmodeller med Morablad.
Ändå, en Mora med ett taperat Sambar horn är rätt udda, men jag har en på gång!

På bilden nedan finns också en taper med mässingsbeslag, gjord på ett Bacho stämknivsblad.
Fint horn, men långt ifrån samma klass som på Fredriks.

Highland Horn lät mig inte välja helt fritt, utan gjorde ett ihopplock efter eget kynne.
När jag påpekade detta blev han sur på mig och nu har han sålt slut på Sambartapers.
I stället har jag fått anpassa valet av knivblad till hornen och det har ju också funkat, men ursprungligen hade jag nog tänkt mig mer raka skaft.

F2'ans horn hade jag nog inte valt om jag själv fått bestämma från bilderna han skickade, men det hornet blev ju perfekt till det bladet, så jag är supernöjd ändå!


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5260.JPG
    IMGP5260.JPG
    122.5 KB · Visningar: 931
  • IMGP5273.JPG
    IMGP5273.JPG
    139.7 KB · Visningar: 716
  • IMGP5268.JPG
    IMGP5268.JPG
    143.4 KB · Visningar: 778

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.