Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hur är det att använda ett sådant stål? Vad har man det till om man nu använder det? Är det skört?

Många frågor :)
Alltså personligen förstår jag inte filosofin bakom den här modellen. Den presenteras som den ultimata jaktkniven. Målet har tydligen varit att slippa bryna kniven i fält eftersom eggen anses till viss mån vara självslipande.

Att använda ett sådant här blad är ju inte annorlunda än att använda ett traditionellt symmetriskt slipat dito. När eggen har stöd av matrisen så är bladet inte nämnvärt skört men så fort den tunnas ut så finns alltid risk för sprickor och urflisning pga den enorma hårdheten i kombination med profilen.

Beläggningen är som sagt extremt hård. Att tunna ut eggen kan därför vara en grannlaga uppgift efttersom denna beläggning också omfatttar den motsatta (ej skärpta) sidan.

Det skulle vara kul att testa kniven i fält. Tyvärr kommer detta inte att ske. Dessa knivar börjar bli sällsynta. Jag har två stycken Buck-knivar med denna konstellation. Den andra är en Buck 110 Folding Hunter.

~Paul~
 
Alltså personligen förstår jag inte filosofin bakom den här modellen. Den presenteras som den ultimata jaktkniven. Målet har tydligen varit att slippa bryna kniven i fält eftersom eggen anses till viss mån vara självslipande.

Att använda ett sådant här blad är ju inte annorlunda än att använda ett traditionellt symmetriskt slipat dito. När eggen har stöd av matrisen så är bladet inte nämnvärt skört men så fort den tunnas ut så finns alltid risk för sprickor och urflisning pga den enorma hårdheten i kombination med profilen.

Beläggningen är som sagt extremt hård. Att tunna ut eggen kan därför vara en grannlaga uppgift efttersom denna beläggning också omfatttar den motsatta (ej skärpta) sidan.

Det skulle vara kul att testa kniven i fält. Tyvärr kommer detta inte att ske. Dessa knivar börjar bli sällsynta. Jag har två stycken Buck-knivar med denna konstellation. Den andra är en Buck 110 Folding Hunter.

~Paul~

Det skulle vara grymt kul att få en fältrapport om den. Synd att den är såpass unik. :)
 
re

Tackar Puukare :)

Tackar Paul för svaret . så är det. :) Kolstål brukar vara det som polering funkar bäst på men även dessa andra blir bra om man orkar hålla på ett tag. :)

mvh Kimmo
 
Tackar Puukare :)

Tackar Paul för svaret . så är det. :) Kolstål brukar vara det som polering funkar bäst på men även dessa andra blir bra om man orkar hålla på ett tag. :)

mvh Kimmo
Kolstål är lättare eftersom det saknar den ofta stora volymen av hårda karbider som finns i rostfritt. Det är avsevärt lättare att polera matrisen än hårda karbider.

Men precis som du säger, med rätt utrustning kan man polera allt, t o m diamant ;).

~Paul~
 
Vad sägs om den här. Det är en Rockstead Shu i ZDP-189, buttom lock och titanhandtag. HRC ca 67. Priset är drygt 13K kronor.
 

Bilagor

  • Rockstead Shu, ZDP-189, titanium, buttom lock.jpg
    Rockstead Shu, ZDP-189, titanium, buttom lock.jpg
    23.5 KB · Visningar: 564
  • Rockstead Shu, ZDP-189, titanium, buttom lock, 2.jpg
    Rockstead Shu, ZDP-189, titanium, buttom lock, 2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 553
  • Rockstead Shu, ZDP-189, titanium, buttom lock, 3.jpg
    Rockstead Shu, ZDP-189, titanium, buttom lock, 3.jpg
    23.1 KB · Visningar: 558
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.7 KB · Visningar: 565
Jättefina. Trots att jag redan har båda (Vanguarden är förstås TiNi varianten) så blir man sugen på fler varianter.

Använder du Vantage-kniven?

~Paul~
 
Nej, de ligger i vitrinskåpet med de övriga i samlingen, det är för många för att använda alla. Sen blir man lite nördigt rädd om knivarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.