Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En enkel press kan man bygga av två 50 cm långa bitar bred 45 mm träregel som man förbinder i ena kortsidan med ett dörrgångjärn. Pressen låses med en tving i andra ändan.
 
En mycket fin kniv berömd för sin skärförmåga. Grattis!

Personligen kör jag dock av diverse orsaker med rostfritt i köket ;).

~Paul~

De flesta andra är rostfria, men det är en viss känsla med en kolstålskniv som får lite patina om än man får vårda den ömt (har räddat den en gång då sambon lagt in den i diskmaskinen..) :)
 
3. Ah, kul! Som vanligt så får du gärna låta oss följa med på "resan" under projektets gång!

~Paul~

Nu så, har kommit en bit med detta ”space age”-projekt av en NJ-kniv från 50-talet. Egentligen är det ett rent experimentiellt designprojekt, bara för att testa former, där handtaget i någon mån ”speglar” bladet. Kanske att jag rundar till formen ytterligare, men den är funktionell, naturlig i handen och många greppmöjligheter. Oklart vad som händer härnäst avs. inoljning/polering, ev. pins etc, man får se :)
 

Bilagor

  • 9BA0B18B-47D4-4C42-A514-1AF5026C011E.jpg
    9BA0B18B-47D4-4C42-A514-1AF5026C011E.jpg
    192.5 KB · Visningar: 437
  • 8AFB2EE5-2ACF-4D64-9136-AFB39DCADEEC.jpg
    8AFB2EE5-2ACF-4D64-9136-AFB39DCADEEC.jpg
    117.7 KB · Visningar: 435
  • 5730E40B-93F4-489E-8B92-65C662EDCB4C.jpg
    5730E40B-93F4-489E-8B92-65C662EDCB4C.jpg
    104.3 KB · Visningar: 436
Tjusigt! Du har en konstnärlig sida i knivmakeriet, kul. Inväntar själv tillfälle att få prova flåkniven jag gjorde. Satt 3 timmar i ett jakttorn igår, inte en gris i sikte. Men gott om älg, rådjur, hare och grävling i skogen. Nytt försök ikväll.
 
Tjusigt! Du har en konstnärlig sida i knivmakeriet, kul. Inväntar själv tillfälle att få prova flåkniven jag gjorde. Satt 3 timmar i ett jakttorn igår, inte en gris i sikte. Men gott om älg, rådjur, hare och grävling i skogen. Nytt försök ikväll.

Visst är det märkligt att de inte kommer förbi nu när det fullkomligt kryllar av dem i skogen. Hoppas på bättre tur ikväll, tillika recension av din kniv!
 
Tjusigt! Du har en konstnärlig sida i knivmakeriet, kul. Inväntar själv tillfälle att få prova flåkniven jag gjorde. Satt 3 timmar i ett jakttorn igår, inte en gris i sikte. Men gott om älg, rådjur, hare och grävling i skogen. Nytt försök ikväll.

Konstnärlig vet jag inte, möjligen en kreativ ådra som kräver sitt utlopp på olika sätt. Ibland blir det bra, oftare riktigt dåligt, men det spelar mindre roll, utloppet är det centrala. Jag gillar dock att plocka fram och visa de konstverk som naturen redan skapat, bl.a trä i olika former. Björkvrilen från egna tomten jag använde till handtaget på space age-kniven t.ex, ser jag passande nog norrsken i :)
 
Ja det är en riktig go känsla att forma vackert trä, och slutligen ytbehandla det. Mycket tillfredsställande. Kul med trä från egna tomten!
Ja, då håller vi tummarna ikväll..
 

Bilagor

  • DSC_0660.jpg
    DSC_0660.jpg
    23 KB · Visningar: 420

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.