Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ska man tolka Edgepals information ovan som att en typisk skandinavisk slipning har ca. 10-12,5 grader slipning på vardera sidan om knivbladet?

Om det är på det viset, så blir ju illustrationerna på Edgepals hemsida lite mer begripliga, där man kan se hur Fällkniven F1 slipas i Edgepal Forest.

Mora Garberg 13.2 grader plus en liten brynegg som knappt syns.
Casström No 10 Scandi 14.2 ingen brynegg.

Här hittar du lite att läsa: https://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/103673-Slipa-knivar-knivslipar-och-sliptekniker
 
Några bilder på min Forest!

Jag vet inte hur seriöst intresserad du är men här är några bilder på min Edgepal Forest.
 

Bilagor

  • Forest-Rakkniv-ll.jpg
    Forest-Rakkniv-ll.jpg
    91.5 KB · Visningar: 1,083
  • IMG_3646_edited.jpg
    IMG_3646_edited.jpg
    66.7 KB · Visningar: 927
  • IMG_3648_edited.jpg
    IMG_3648_edited.jpg
    95.2 KB · Visningar: 878
Jag vet inte hur seriöst intresserad du är men här är några bilder på min Edgepal Forest.

Mycket tjusig. Det är ju bra att den kan läggas på ett bord och inte tvunget måste hållas i hand eller spännas fast.

Ska jag tolka dig som att du kan rekommendera Forest? (Trots att du vill skapa egna konstruktioner...?)

Jag har funderat på knivslipning i ett års tid utan att göra annat än att köpa ett nytt bryne när jag slavade bort mitt Fällkniven-bryne. Hur seriöst det kan vara vet jag inte.

Men nu när jag fattar "vinkeln" känns Forest betydligt mer tilltalande - den till synes begränsade gradskalan är ju inget problem.

Alternativ som vanligt bryne, vattensten eller Spyderco kan helt enkelt bli perfekt. Det är alltför manuellt.

Vill man ha perfekt vassa knivar måste man nog gå åt detta håll, eller KME:s som dock ligger 600 kr över Edgepal Forest och måste hållas i hand om man inte också köper till en bottenplatta. En mer korkad konstruktion, synes det mig.

Forest skulle väl dock inte klara mina Wüsthof köksknivar, där kockkniven och filékniven är 20 cm långa. Här tvingas man ta till Chef, tydligen?
 
Edgepal Chef! OBS, det här är inte reklam, jag har inga intressen i dessa produkter annat än jag är kund!

Självklart - vi pratar ju om prylar i denna tråd.
Chef är troligtvis det i stort sett perfekta verktyget, efter vad jag kan sluta mig till i min relativa okunnighet (givet att ha begrundat konstruktörens filmer och informationssidor) men så kostar det också över 4000 kr. Det är en hel del pengar.
 
Det finns många slipar att fundera över!

Jag har testat de flesta sliparna men kan inte rekommendera någon speciell det handlar om tycke och smak och behov och i viss mån ekonomi.
 

Bilagor

  • IMG_4521_Snapseed.jpg
    IMG_4521_Snapseed.jpg
    58.4 KB · Visningar: 752
  • IMG_4541.jpg
    IMG_4541.jpg
    82.8 KB · Visningar: 764
Jag har testat de flesta sliparna men kan inte rekommendera någon speciell det handlar om tycke och smak och behov och i viss mån ekonomi.

Det synes dock vara självklart att vissa konstruktioner är bättre än andra. På slipen strax ovanför - Edgepro Apex 4 skulle jag tro - måste kniven hållas fast manuellt. Det verkar vara en sämre lösning än Edgepals magneter. Å andra sidan medföljer en rad brynen.

Priset är alltid en fråga för en lönearbetare med barn.
 
Sharpmaker.

Spyderco Sharpmaker är det många som lovordar! Den har en del begränsningar men inte mer än man kan leva med dem skulle jag tro.

Jag äger ingen och har heller aldrig testat men jag har många Spyderco brynen som jag är otroligt nöjd med.

Den är ju billig och komplett så den kanske du skulle fundera på?
 
Senast ändrad:
Det synes dock vara självklart att vissa konstruktioner är bättre än andra. På slipen strax ovanför - Edgepro Apex 4 skulle jag tro - måste kniven hållas fast manuellt. Det verkar vara en sämre lösning än Edgepals magneter. Å andra sidan medföljer en rad brynen.

Priset är alltid en fråga för en lönearbetare med barn.

På min Apex har jag limmat dit en magnet under och det fungerar bra, så jag slipper hålla kniven för hand. En annan fördel med Apex är det är mycket lätt att ändra vinkeln, På Chef är det mycket skruvande på muttrar!
 
Spyderco Sharpmaker är det många som lovordar! Den har en del begränsningar men inte mer än man kan leva med dem skulle jag tro.

Jag äger ingen och har heller aldrig testat men jag har många Spyderco brynen som jag är otroligt nöjd med.

Den är ju billig och komplett så den kanske du skulle fundera på?

Spyderco medger två fasta inställningar och det gäller att hålla kniven exakt vertikal mot brynet helt manuellt. Det tilltror jag inte mig själv, att jag skulle fixa det.

Chef utan pivot kostar 3300 kr. Är pivot lyx eller nödvändigt?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.