Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.64 i medelbetyg (317 röster). Visningsalternativ
Gammal 2018-06-09, 13:48
MAW MAW är inte uppkopplad

Kirjes är också rätt matt. Sammetsmatt typ.
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 10:52
henjon henjon är inte uppkopplad

Handtag av stackat läder

Jag har fått för mig att jag vill skafta om en kökskniv med ett handtag av stackat läder. Antagligen en mycket dålig idé ur diverse aspekter men idén är huvudet och måste provas Det stora problemet jag ser framför mig är att mycket få av de köksknivsblad (äldre, från 60-talet) jag vill använda har full tånge, vilket kanske krävs om handtaget ska bli tillräckligt stabilt? Ett blad jag har tillgängligt nu skulle väl gå ungefär 60% in i handtaget. Är det någon som har provat detta eller har någon idé om hur problemet kan åtgärdas? I värsta fall får jag väl i vanlig ordning köpa mig ur problemet och köpa någon typ av svets och svetsa dit en förlängning av tången
Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 21:18

Lödning kanske kan duga i detta fall?
Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 11:04

Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Lödning kanske kan duga i detta fall?
Ja, det kanske det gör? Det är ju en kökskniv vi pratar om, så det är svårt att se något scenario i köket som skulle föranleda ett brott i ett handtag med lödd tånge och riktligt epoxylimmat handtag. Fast det var ju det där med kokosnöten...
Svara med citat
Gammal 2018-06-15, 07:28

Om du kapar tången rätt så nära bladet och sedan lödar fast den i en rundstång som du sågat en skåra i kortändan på (där den platta tången kan föras/klämmas in) så kan du nog ha en godkänd konstruktion och sen enkelt trä på läder etc.
Svara med citat
Gammal 2018-06-15, 14:04

Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Om du kapar tången rätt så nära bladet och sedan lödar fast den i en rundstång som du sågat en skåra i kortändan på (där den platta tången kan föras/klämmas in) så kan du nog ha en godkänd konstruktion och sen enkelt trä på läder etc.
Bra! Tack för bra tips, då kan man med håltagare enkelt få till lagom hål i lädret också
Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 13:26
Hattmakaren Hattmakaren är inte uppkopplad

Gammalt & nytt från Mora

Överst: En liten Frost-kniv från Mora, okänt årtal.
Underst: Morakniv Eldris.

Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 11:55

Fler moraknivar Går man bara på bruksvärde beräknat som pris delat med en generell användbarhetsfaktor är detta sannolikt min ”bästa” kniv. Vet faktiskt inte vad det är för modell, men den har ett antal decennier på nacken. Stor och gedigen, närmare 13 cm blad och mycket fylligt handtag. Någon har konstruerat en rätt fantastisk läderslira till den, vacker färg i vilken kniven sitter som gjuten. Köptes för ett antal år sedan för runt 75kr inkl. frakt om jag minns rätt.

Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 14:58
Hattmakaren Hattmakaren är inte uppkopplad

Kanske är detta en lösning för den ganska allmänt kritiserade bältesklämman på TOPS BOB Fieldcraft: jag fixade en dangler i läder som imiterar bältet. På det sättet behöver man inte hålla på med att hantera klämman, och kniven kommer längre ner på benet - som sig bör.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.

Logga in