Bilder på din utrustning

1. Tillbaks till riktiga rullar;-)

2. Min svarta Ambassadeur 6500 CA. Tidigt 80-tal.
1. Haha. Du är som min kompis. Är det inte en multirulle så får det vara. Allt annat är skräp. Dessutom skall det vara en Ambassadeur och inte någon japansk uppstickare!

Själv är jag mer av en opportunist. Kör med den typ av rulle som passar till det planerade fisket. Jag slänger således inte mina 4-grams Droppen med en multi ;). Det gör min kamrat dock. Med varierande resultat...

2. Kanonfin. Själv har jag inte så många från 80-talet. Trivs du med dubbelveven? Själv anser jag att den vanliga enkelveven med motvikt är bättre, men det är förståss en smaksak. Har du fiskat mycket med den? I vilka sammanhang?

~Paul~
 
En lite udda rulle jag fick i början av 80-talet, en Ambassadeur 4600 CB Light Cast. För tillfället sitter den på ett Berkley Pro Select Air IM7, längd 7 fot och kast vikt 10-30g men det är inga problem att kasta 5-7g med lite träning. Den kombinationen är kanon för abborre och regnbåge i och runt Mälardalen där jag bor.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


abu5.jpg


Som en del ser så bör rullen få lite TLC, det kommer den att få i vinter under fiskesäsongen blir det tyvärr sämre med det…
 
Hm, en sådan har jag inte sett tidigare. Tycker du inte att veven är våldsamt överdriven på många rullar med liten spodiameter, som till exempel på din rulle? Det första jag brukar göra är att byta vev till den traditionella med vevknopp och motvikt.

Kanonfin rulle, trots allt! Jag förmodar att det är UltraCast design på den?

~Paul~
 
Håller med om att veven är stor i förhålande till rullen, har dock kastat med den under 30 år så man är ganska van ;)
Lärde mig kasta med en gammal Rekord 1800 "Knuckel Buster" (har den kvar står på mitt skrivbord ej använd de sista 25 åren). Sedan har nästan alla multi rullar jag haft dubbel vev några olika Rekord modeller, ABU A1750, 2 Ambassadeur 5000 mm

Ska kolla på nätet man brukar ju kunna hitta delar där skulle vara kul att testa med enkel vev.

Japp det är UC på den, gissa om man tyckte det var ett enormt lyft speciellt från Rekordrullarna utan frikoppling!
 
Håller med om att veven är stor i förhålande till rullen, har dock kastat med den under 30 år så man är ganska van ;)
Lärde mig kasta med en gammal Rekord 1800 "Knuckel Buster" (har den kvar står på mitt skrivbord ej använd de sista 25 åren). Sedan har nästan alla multi rullar jag haft dubbel vev några olika Rekord modeller, ABU A1750, 2 Ambassadeur 5000 mm

Ska kolla på nätet man brukar ju kunna hitta delar där skulle vara kul att testa med enkel vev.

Japp det är UC på den, gissa om man tyckte det var ett enormt lyft speciellt från Rekordrullarna utan frikoppling!
Skall jag vara ärlig så är jag inte överförtjust i UC-designen. Jag har personligen aldrig fått till samma kastlängder med dessa rullar jämfört med mina traditionella rullar från tidigt 70-tal.

Har läst om det lite och det verkar som att det är fler som tycker som jag. En kille på ett amerikanskt forum hade en bra förklaring till fenomenet. Nämligen att kullagrena på en UC-spole sitter för nära varandra. Detta resulterar i mikroobalans, dvs spolen vobblar något under kastet. På en traditionell rulle är avståndet till infästningen i gavlarna avsevärt längre och därmed påverkas inte spolen på samma sätt.

Om det stämmer eller ej vet jag inte. En annan faktor kan ju vara att det sitter bättre kullager i de gamla rullarna (SKF). Dock har jag märkt att skillnaden i kastlängder mellan en glidlagrad 5000/6000 (av den gamla typen) och en kullagrad dito är försumbar.

~Paul~
 
Skall jag vara ärlig så är jag inte överförtjust i UC-designen. Jag har personligen aldrig fått till samma kastlängder med dessa rullar jämfört med mina traditionella rullar från tidigt 70-tal.
~Paul~

Jag får inte heller samma kastlängder nu med ambassadeur som jag lyckades med när jag var i tonåren och det med glasfiber spö... Kan det bero på att jag då monterade bort vikterna på centrifugalbroms samt knappt hade någon annan broms på spolen än tummen?? Fiskade man i princip varje dag funkade det. Sulle jag trimma den rullen nu på samma sätt skulle det nästan bara bli skatbon, men de kast som funkade kanske var 15% längre...

Gissar att om man jämför försäljningen av Ambassadeur och när den började bli med en rulle för var man så kommer du att upptäcka att kastlängderna avtar lite och det borde vara någon gång under 70-talet.

Man skulle kunna köpa ett fiskeset, tackla upp det och börja fiska efter knappt någon träning. För att det ska fungera har det under årenslopp blandats in alla möjliga bromssystem för att förhindra skatbon som är det stora minuset hos multirullar. Inte konstigt att det påverkar kastlängden...

Till sist så väljer jag utrustning efter var jag ska fiska, vet jag att det blir långa kast med ganska lätta beten så släpar jag inte med mig en Ambassadeur 5000 och ett spö man kan dra upp en u-båt med ;)
 
1. Kan det bero på att jag då monterade bort vikterna på centrifugalbroms samt knappt hade någon annan broms på spolen än tummen??

2. Fiskade man i princip varje dag funkade det. Sulle jag trimma den rullen nu på samma sätt skulle det nästan bara bli skatbon, men de kast som funkade kanske var 15% längre...

3. Gissar att om man jämför försäljningen av Ambassadeur och när den började bli med en rulle för var man så kommer du att upptäcka att kastlängderna avtar lite och det borde vara någon gång under 70-talet.

4. alla möjliga bromssystem för att förhindra skatbon som är det stora minuset hos multirullar. Inte konstigt att det påverkar kastlängden...

5. Till sist så väljer jag utrustning efter var jag ska fiska
1. Ja, kanske. Dvs, om man är duktig på det. Jag har personligen aldrig haft några framgångar med den metoden. Jag kör nästan uteslutande med de medelstora bakelit-klutcharna som fanns på 70-talet. De nya i plast är värdelösa.

2. Förstår. Det tar en tid att återigen nöta in den tekniken.

3. Ja, så uppfattar jag det också.

4. Precis.

5. Samma här :). Jag är därmed inte helt främmande för haspelrullar.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norgefiskaren Bilder från där du bor Fiske 76
Morgan Harrsjöstugan Bilder? Fiske 10
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...