Pinion 18-växlarslåda

Intressant. Det är fullt möjligt att montera denna växtlåda på min liggcykel, man behöver bara bygga om bommen längst fram där mina trampor sitter för att fästa växellådan. Inget jobb för mig visserligen, borde däremot gå att beställa. Det är värre för er andra, ni måste köpa en helt ny cykel.

När jag köpte mitt Rohloffnav var det många som klagade på vikten och att växlarna tog kraft, plus att hjulet rullar sämre. Denna växtlåda har säkert sina nackdelar, vanliga drev har definitivt sina egna. Den största fördelen med växtlådan som jag ser det, är att man slipper den ömtåliga växelföraren där bak.
Jag gillar iden. Den går dessutom att kombinera med en kassett på bakhjulet på samma sätt som att jag kan använda mitt Rohloffnav tillsammans med denna växellåda.

Jag föredrar denna typ av utveckling, mer än de cyklar som kommer med elmotor. Det är kul med el på en cykel de förstår jag, men de liknar då mer en moped. Cykel med el går att jämföra med dåtidens mopeder med trampor, det är inget av något. Förmodligen spelar det ingen roll hur sakerna förflyttar sig för användarna själva, poängen är bara att ta sig från ett plats till ett annan.
 
Ja så kan det ju vara, en kul tanke var det i alla fall. Tyvärr funkar ju inte växlarna på en cykel på samma sätt som de gör på en bil, poängen med växlarna är ju att få de riktigt låga samt de höga. Men jag är ganska nöjd med de jag har faktiskt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.