Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress?

Jag har kollat lite på Aliexpress och det finns en del tält där som är väldigt prisvärda. På youtube finns det lite tester där de är överraskande positiva på "Kina-tält". Jag har framförallt kollat på denna http://m.aliexpress.com/item-desc/1686424224.html

Är det någon som har beställt tält (eller annan utrustning) därifrån?
 
Jag har personligen inte handlat via Aliexpress, men det är ju på samma satt som att handla från Ebay eller Tradera, dvs. att du handlar ju ingenting från Aliexpress utan dom bara förmedlar tjänsten.

Se bara till att handla från säljare med många och bra omdömen så finns det ingen större anledning att oroa sig.
 
Köp inte ett sådant!
Jag har köpt ett sånt o de e dåliga sömmar och extremt dålig passform.
Om du vill ha ett lättviktstält m kvalitet så köp ett från tarptent.com
 
Äh...f$#k it.

Jag drar iväg en beställning på ett sådant så får vi ser hur det blir. Är det dåligt så är det ingen världslig sak för att det är så billigt.

Jag återkommer med nån sorts utvärdering när jag väl får det
 
Äh...f$#k it.



Jag drar iväg en beställning på ett sådant så får vi ser hur det blir. Är det dåligt så är det ingen världslig sak för att det är så billigt.



Jag återkommer med nån sorts utvärdering när jag väl får det



Fick tältet idag så hyfsad snabb leverans. Tältet är lätt och kompakt och i mitt tycke överraskande bra kvalitet. Sömmarna verkar ok och dom är tejpade på insidan. Funderar på att täta dom med hemmagjord Silnet för att vara säker. Tältpinnarna och linorna som följde med kommer sannolikt bytas ut mot nått bättre.

Återkommer med mer info när jag testat att slå upp tältet.

Image1460575180.219917.jpgImage1460575192.584868.jpgImage1460575202.197220.jpgImage1460575211.921416.jpgImage1460575220.759967.jpg
 
Provade att slå upp tältet på gården hemma idag. Som misstänkt så var det lite litet vid fötterna. Jag är 1.84 lång och själva tältet är 2.00 långt. Har inte prövat med liggunderlag i men ska pröva det senare.

Det lilla jag har läst om detta tält är att det krävs lite övning för att på en bra uppsättning och jag är beredd att hålla med.

ea19416e437a331ef0803c544b5e430f.jpg
60b95f6c894023d9eac1f02463a7588a.jpg
05be9bacd178a9006500f999ab18578e.jpg
216b1efe2ddc182d8ec15e8a056f46f7.jpg
0cf603b8d030a614b566e1230b699a26.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag insåg att tältet var i minsta laget för mig så jag sålde det på Tradera istället. Affären gick dock bra å jag sålde det för mer än vad jag köpte det. Kanske ska börja importera såna tält [emoji1]


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Dammar av den här gamla tråden då jag på senare åt beställt en del grejer från Aliexpress och varit nöjd med det jag fått.

Jag har kollat runt på tälten på Aliexpress och väldigt många av tälten är varianten där man sätter upp innertältet först, vilket jag tycker är lite opraktiskt (eftersom jag främst lär använda det vår och höst och inte sommar).

Jag hittade ett tält som kallas Enran (verkar vara ett plagiat av Akto, inte Enan som man skulle kunna tro, i alla fall om man jämför måtten).

HTB1QF05OXXXXXb_apXXq6xXFXXXv.jpg


Jag är ju inte ute efter att stormsäkert tält utan ett lätt och praktiskt tält, så även om det inte håller HB-kvalitet så verkar det ju rätt prisvärt ändå (framförallt med tanke på vikten, 1080 g). Kostar 2700 ungefär.


Det här är å andra sidan både lättare (1 kg för 1-manna, 1,2 för 2-manna, dock utan markspik vad jag förstår) och billigare (kostar 1800), men jag vet inte om man kan sätta upp det i regn utan att innertältet bli blött... Med tanke på att kanalerna är utvändiga så verkar det ju dock sannolikt.

HTB1VYZPOFXXXXXZXXXXq6xXFXXX0.jpg


(Vet inte hur länge länkarna fungerar, såg i gamla trådar om Aliexpress att många länkar inte fungerade längre.)
 
Aliexpress import

Jag har importerat en hel del från Aliexpress. Generellt kan sägas att grejorna håller en god kvalitet men visst finns det något enstaka bottennapp.

De flesta outdoorföretag på "fina gatan" har ju sin tillverkning i Kina så det är klart att dom kan producera bra grejor i Kina.

Just när det gäller tält så bör man se upp med längden på sovutrymmet, det stannar ofta på 2 meter och sluttar då tältduken så kan det bli litet trångt så att fötterna tar i duken.
 
Jag beställde ett Naturehike tält i somras från ebay.

Inget att klaga på. Tältet är välgjort och har inga fel. Vi använde det på en veckas fjälltur i höstas utan problem trots att det både regnade och blåste. Duken är ganska tunn så hur det håller i längden vet jag inte. Ligglängden är heller inget att klaga på. Tältet är dock av den vanliga typen med lös ytterduk vilket inte är så trevligt i vårt klimat, men vikten och priset är lockande.

Med vänlig hälsning, Jesper.
 

Bilagor

  • IMG_2698.jpg
    IMG_2698.jpg
    22.3 KB · Visningar: 3,222
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
realout Har någon provat "Taurus I Vaude"? Bo och sova 2
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.