Tips på en Rundtur i Rondane NP

Hej,
jag skulle vilja göra en upp till en veckas rundtur i Rondane NP andra veckan i September. Hittar väldigt lite information här på forumet. Tanken är att ta tåget från Göteborg till Oslo och vidare norrut. Vilken station är det bäst att gå av för en vettig 6-dagars tur och var kan man avsluta så man kan ta sig till en tåg & buss station? Hur svart är terrängen? Dovrefjell vandrade jag vid midsommar förra året och det var förutom en svar passage efter Lönnechenbua rätt okej. Någon som har vandrat och kan ge tips?
Mvh Veni
 
Närmaste station är Otta, därifrån går det buss upp till Myskuseter alt Spranget var du startar. Boka med NSB hela vägen vilket blir bättre pris än med SJ.
Första sträckan in till Rondvassbu är grusväg.

Terrängen är lättgången, om än som vanligt av och till lite stenig. Det är lätt att göra topptur till Storronden och Rondeslottet om än väldigt stenigt på höjd som vanligt i våra fjäll. Förbehåll för snö på toppen i September.
På den smala passagen över Rondvattnet kör DNT båt med regelbundna avgångstider.
 
Senast ändrad:
Tack Smux, skulle det upplägget vara en vettig tur:

dag 1: från Myskuseter till Pär-Gynt-hytta

dag 2: Pär-Gynt-hytta till Rondvassbu

dag 3: Rundvassbu till Langglupdalen och tälta (eventuellt bestigning av Rondslottet)

dag 4: Långglupdalen till Björnholla

dag 5: Björnholla till Rondvassbu

dag 6: Rondvassbu till Myskuseter

lite synd att jag behöver med det upplägget ha ett tält med mig för en natt. Jag har kartan över Rondane nord och det känns som det bästa alternativet. Ser inte på den kartan Otta men det bör inte ligger så långt ner från Myskuseter.
Synpunkter?
 
Tåg till Otta och vidare transport till Spranget via buss som bara går på helgerna i september. Sedan kan du gå från Spranget till Rondvassbu, Dørålseter, (Haverdalseter), Grimsdalshytta och vidare till Hjerkin station i Dovre och ta tåget därifrån till Oslo. Gjorde den vandringen och hoppade över Haverdalaseter för ett antal år sedan andra veckan i september och det var en mycket fin tur. Åkte dock bil och tog taxi från stationen i Otta tillbaks till bilen vid Spranget eftersom jag inte fick ihop det med busstidtabellen,

Det finns bra tältplatser i närheten av alla hytterna. Dock varning för myskoxarna som håller till på Dovresidan...
 
Senast ändrad:
Tack Smux, skulle det upplägget vara en vettig tur:

dag 1: från Myskuseter till Pär-Gynt-hytta

dag 2: Pär-Gynt-hytta till Rondvassbu

dag 3: Rundvassbu till Langglupdalen och tälta (eventuellt bestigning av Rondslottet)

dag 4: Långglupdalen till Björnholla

dag 5: Björnholla till Rondvassbu

dag 6: Rondvassbu till Myskuseter

lite synd att jag behöver med det upplägget ha ett tält med mig för en natt. Jag har kartan över Rondane nord och det känns som det bästa alternativet. Ser inte på den kartan Otta men det bör inte ligger så långt ner från Myskuseter.
Synpunkter?
Nu har jag inte gått alla sträckor på din lista, men jag ser inget egentligt problem med turförslaget. Sträckorna per dag är ganska beskedliga, och speciellt mht att Rondvassbu-Spranget är grusväg.
Bästa utgångspunkt för topptur på Storronden är att tälta precis söder om utloppet från sjön 1220 i Illmandalen (främre Illmantjönne) där det finns några bra tältplatser, därifrån du även kan bestiga Rondeslottet även om du tvingas gå lite upp och ner.
Sedan har även Ing-Marie ett bra förslag om du inte vill starta och sluta i samma punkt (jag har haft bilen parkerad vid Spranget när jag besökt Rondane).
Rondane ligger ju lite österöver vilket innebär lite vädersäkrare än ex Jotunheimen vilket kan vara bra i September.

Bra karta hittar du här:
https://ut.no/kart#10.72/61.8463/9.7849
 
Tack både Ing-Marie och Smux för bra input. Jag har tittat på bägge förslagen och försöker att väva ihop de med start i Hjerkin och avslut i Spranget. Då får jag ihop en 10-dagars tur, får se hur det blir med vädret och väljer därefter.
 
Kan tillägga att det givetvis finns möjlighet att starta eller sluta en vandring i Rondane vid Straumbu där det finns parkering vid vägen. Om det däremot finns någon bussförbindelse som går att använda vet jag inte?
 
Kul och hoppas att du passerar Dørålglupen - det är något av det mest fascinerande pass jag passerat! Mycket sten och följer du T-märkningen så är "stigen" tillrättalagd på vissa ställen.

Hoppas du får en fin tur :)
 
Hej,
Jadå, tack jag fick en fin tur. Det var nästan mörkt ute när jag steg av tåget vid Hjerkinn station. Till min glädje var det bara några steg till Hjerkinnhuset där jag försökte att få ett rum men huset var fullbokat av den Norska militären. Men de lät mig tälta på gräsmattan utanför huset och det var enda gången jag tältade. Trots att natten inte var så kall, kanske 5 grader så frös jag något. Jag testade för första gången i fjällen mitt tält, ett Stratospire Li som har ett mesh innertält och trots varm sovsäck, lätt dunjacka och varm underställ frös jag något. Det blev hädanefter övernattningar i stugor eller bua.

Och visst gick jag genom Dorålgluppen, inget jag skulle vilja göra om. Den som klagar på Cainavággipasset ska inte gå genom Dorålgluppen. Jag gjorde sönder mina regnbyxor när jag fick kravla upp på några block. Dessutom låg det lite snö på stenarna som gjorde det hela såphala.
Men annars var det en jättefin tur med blandat väder. Tyvärr blev det ingen topptur eftersom snön kom på slutet. De angivna tiderna mellan etapperna måste vara för väldigt flinke norske ben.
Jag bifogar några bilder.
Bild 1: Dorålgluppen (passeras på etappen från Grimsdalhyttan till Dorålseter)
Bild 2: Nästan ute genom Dorålsgluppen
Bild 3: Vackra höstfärger
Bild 4: Vid Rondvassbu
Bild 5: Sista natten kom snön, bilden tagen från Rondvassbu till Spranget
Bild 6: Den inritade vägen på kartan som jag gick
 

Bilagor

  • IMG_4036_1.jpg
    IMG_4036_1.jpg
    104.2 KB · Visningar: 487
  • IMG_4038_1.jpg
    IMG_4038_1.jpg
    44.4 KB · Visningar: 460
  • IMG_4138_1.jpg
    IMG_4138_1.jpg
    115.3 KB · Visningar: 451
  • IMG_4203_1.jpg
    IMG_4203_1.jpg
    82.4 KB · Visningar: 496
  • IMG_4323.jpg
    IMG_4323.jpg
    77.1 KB · Visningar: 500
  • 19-09-18, vandring i Dovre & Rondane NP.jpg
    19-09-18, vandring i Dovre & Rondane NP.jpg
    75.8 KB · Visningar: 552
Rondane är nog det enda sydnorska område jag besökt bara en gång, 1997. Taxi Otta -- Mysuseter, kort etapp till Rondvassbu, förbi Bjørnhollia till läger i Langglupdalen, därpå en av de tre (!) Dørålseter, Grimsdalshytta (på Dovreplatån), Kongsvoll vid E6. Därpå en underbar veckas rundtur i Dovrefjell. 12 dagar, min näst längsta i Sydnorge.

Minns speciellt Dørålsglupen och Haverdalen.

(svenskar uttalar ofta Bjørnhollia fel: ska vara Bjørn-hol-lia, sammansatt av tre led, och med o-ljud).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...