Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Njunjes - Rapaselet tips

Hej,

Tänkte ta en veckotur i Sarek med min mellanson (12år). För att vinna lite tid och mindre transportsträckor så har jag siktat in mig på Tjåmotis- Sitoälvsbron som utgångspunkt. Tanken är att redan första dagen kunna vara vid Aktse. Hur är Sitoälvsbronstigen? Ser ju lätt ut. Verkar som det är en uppkörd fyrhjulingsväg.
Från Aktse är tanken en topptur upp på Skierfe och sedan vidare mot selet, antingen på skrå norr om Rapadalen eller troligare högre upp via Njunjes - Nietarjavvre. På vägen tillbaka, antingen samma väg, eller kanske ut via Saltoloukta, men då måste vi ju över Sitojaure vid Svijne och kanske passa tid där. Roddturen verkar dryg.

Vad tror ni om detta vägval? Huvudmålet är att se Rapaselet och Rapadeltat. Tidsgräns ungefär en vecka med transport till och från Stockholm. Vi är ganska vana vandrare så jag tänker att ca 15km vandring/dag med lätt packning inte ska vara något problem. Upp på Skierfe blir ju lite stigning, men annars är det väl rätt lugnt.

Vi har bokat tåg fram och tillbaka till Boden ombokningsbart hittills. Min första tanke var att hyra bil i Boden, men det verkar svårt och dessutom lite tråkigt att ha bilen ståendes i en vecka, men å andra sidan är friheten värd mycket mot att behöva passa bussar och tåg.
 

Bilagor

  • Screenshot_20190704-122705_Locus Map.jpg
    Screenshot_20190704-122705_Locus Map.jpg
    35.1 KB · Visningar: 2,168
Stigen från Sitoälvsbron

Länge sedan jag gick där men det är närmare en grusväg än en stig. Litet myggigt brukar det vara.
Klokt att gå på höjd i stället för att gå nere i djungeln, videsnåren ser bra lika ut efter några timmar.
 
Att ta fyrhjulings, och båtskjuts från Sitoälvsbron är både underlättande och ffa båtturen är fin. Värt varenda öre :)

Det går även att få skjuts till Sitoälvsbron.
 
Lite info:
Stigen från Sitoälvbron är numera bilväg. På själva bron finns en låsbar avsmalning som hindrar "obehörig trafik". Jag föreslår att ni tar med er cyklar och cyklar till båtlänningen. Kan var bra att låsa cyklarna där, tyvärr finns det en del konstigt folk i svenska fjällen. Från båtlänningen finns en bra stig till Aktse , tror den är 6 km, till Aktse. Att åka båt till Aktse är trevligt men innebär en kostnad och att man har en tid att passa, dessutom går nog inte att åka båt alla dagar i veckan.
Om man tar båt från Aktse till parkgränsen får man se Laidauredeltat som är sevärt. Man kan sen fortsätta efter stigen upp mot Rapaselet, en dags vandring- Tar man sedan den "höga vägen" tillbaka passerar man Skierfe och har en fin stig tillbaka till Aktse. När man kommer fram till Kungsleden finns f.ö. fina tältplatser vid trädgränsen med fantastisk utsikt.
Trevlig tur!
 
Om man tar båt från Aktse till parkgränsen får man se Laidauredeltat som är sevärt. Man kan sen fortsätta efter stigen upp mot Rapaselet, en dags vandring- Tar man sedan den "höga vägen" tillbaka passerar man Skierfe och har en fin stig tillbaka till Aktse.

Bra förslag tycker jag också. Skulle tro att stugvärden kan köra till parkgränsen om Läntas inte längre gör det.

Om ni inte vill återvända till Sitoälvsbron (men det måste ni förstås om ni hyr bil och inte betalar buss+taxi) utan tänker gå till Sáltoluokta så behövs båtskjuts som du skriver (roddbåtarna var odugliga förra året och hur de är i år vet jag inte). Det finns telefonnummer till båtförarna Anna och Lars Blind på STF:s hemsida:
https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/transporter/batar-fjallen/

Förra året skrev jag lite i min blogg om den höga vägen till Skierffe:

https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?date=2018-07-01

Hälsningar Hans
 
Dyrt!!

Vill minnas att båtskjutsen är väldigt dyr och att "kaptenen" är både dryg och otrevlig. Några år sedan jag åkte men inget jag rekomenderar!! Föreslår att man vandrar eller ror själv!
 
Vill minnas att båtskjutsen är väldigt dyr och att "kaptenen" är både dryg och otrevlig. Några år sedan jag åkte men inget jag rekomenderar!! Föreslår att man vandrar eller ror själv!

Din upplevelse kan jag förstås inte säga någonting om. Vet heller inte hur många år som de nuvarande båtförarna har kört, men kapten Anna förra året var både pratsam och mycket trevlig. Roddistansen är 4-5 km och om man bara har en båt på sin sida så blir det till att ro sträckan 3 gånger. Var och en avgör naturligtvis själv, men jag anser det är värt pengarna. Sen förstår jag inte hur du menar att man ska vandra istället för att färdas med båt, det är ju rejäla vatten man måste passera.
 
Lite info:
Stigen från Sitoälvbron är numera bilväg. På själva bron finns en låsbar avsmalning som hindrar "obehörig trafik". Jag föreslår att ni tar med er cyklar och cyklar till båtlänningen. Kan var bra att låsa cyklarna där, tyvärr finns det en del konstigt folk i svenska fjällen. Från båtlänningen finns en bra stig till Aktse , tror den är 6 km, till Aktse. Att åka båt till Aktse är trevligt men innebär en kostnad och att man har en tid att passa, dessutom går nog inte att åka båt alla dagar i veckan.
Om man tar båt från Aktse till parkgränsen får man se Laidauredeltat som är sevärt. Man kan sen fortsätta efter stigen upp mot Rapaselet, en dags vandring- Tar man sedan den "höga vägen" tillbaka passerar man Skierfe och har en fin stig tillbaka till Aktse. När man kommer fram till Kungsleden finns f.ö. fina tältplatser vid trädgränsen med fantastisk utsikt.
Trevlig tur!

Tack för tipsen! Tänkte också tanken att ta med cyklar, men det blir väldigt besvärligt på tåg och buss fram till bron från Boden.

En annan tanke jag haft är att ta med Packraften och rafta över Sitojaure. Ligger väl utanför Sarek så det får man väl göra? Jag har dock övergett denna idé för denna tur då säkerheten inte känns ens 10%. Med flytväst själv skulle jag nog inte tvekat.

Båt in i deltat kan ju vara en ypperlig idé, men jag är lite orolig för myggen och framkomligheten i Rapadalen.
 
Bra förslag tycker jag också. Skulle tro att stugvärden kan köra till parkgränsen om Läntas inte längre gör det.

Om ni inte vill återvända till Sitoälvsbron (men det måste ni förstås om ni hyr bil och inte betalar buss+taxi) utan tänker gå till Sáltoluokta så behövs båtskjuts som du skriver (roddbåtarna var odugliga förra året och hur de är i år vet jag inte). Det finns telefonnummer till båtförarna Anna och Lars Blind på STF:s hemsida:
https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/transporter/batar-fjallen/

Förra året skrev jag lite i min blogg om den höga vägen till Skierffe:

https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?date=2018-07-01

Hälsningar Hans

Tack för ypperlig information! Skall läsa om den höga vägen.

Det ante mig att ro själv över Sitojaure var knepigt.
Mitt problem nu är att jag är osäker på följande ting:
1. Kan man få skjuts till Sitoälvsbron? Gamle Skarin har ju tyvärr gått bort. Det ryktas att barnbarnen ska ta över, men det är osäkert.
2. Kan man hyra bil i Boden ( Och kanske cyklar?)? Hittar ingenting på nätet. Jag skulle helst vilja undvika att byta tåg till Luleå för att spara tid.

Betala för båttur gör jag gärna, men jag måste ta mig till båten på något vis. Att gå från Tjåmotis eller Kvickjokk känns väl drygt. Visst kan det kännas dyrt, men man får faktiskt betrakta att det är ödemark och säsongen är kort. Man kan inte räkna allt efter tätortsmått.
 
2017 rodde vi över Sitojaure utan problem på cirka 1 timme och en kvart. Då var det lätt vind och god sikt med två båtar på rätt sida, vilket avgjorde valet, annars hade vi nog ringt efter skjuts.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
AndersSupertramp Cykelstigen Sitoälvsbron-Lajtávrre Fjällvandring 2
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
AndersSupertramp Cykla med cykelvagn Sitoälvsbron- Laidaure Fjällvandring 3
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
petternyqvist Dela taxi från Jokkmokk till Sitoälvsbron 4:e augusti? Fjällvandring 2
Joakim Ambrosson Sitoälvsbron = bro? Fjällvandring 11
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Welena Aktse men sen då? Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva Fjällvandring 7
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
HansLöfgren Sarek Nammatj - Aktse Fjällvandring 5
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
Daddy Aktse-Nammatj-Skierfe-Aktse Fjällvandring 2
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
pennan Rekognosering från Aktse Fjällvandring 4
freddoc Cykelvägen till Aktse Fjällvandring 19
claes_t Aktse till Ritsem Fjällvandring 12
Sander United Sarek - Padle i kano fra Sitoälvsbroen til Aktse ?? Fjällvandring 7
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Silverfox Priser Aktse - Tjåmotis Fjällvandring 3
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
BIF Tjåmotis-Aktse-Rapadalen Fjällvandring 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.