Hjälp! Min första vandring!

Mina tips är myggnät, myggmedel, afterbite/kortisonsalva.
Lätta handskar.
Tvättlappar för personhygien.
Du kommer att behöva tvätta kläder när du är ute.

Lägg till fästingplockare om du skall vandra Bohusleden eller någon annan led i södra Sverige och vara ute så länge. Kanske TBE vaccinering också bör ingå i planeringen.
 
Om tältet är så gammalt måste det vara generation 1 av Niak som fanns för ca >15 år sedan, vägde 2,7kg men blev tydligen aldrig uppskattat pga sin design. Har inte lyckats hitta någon bild på det tältet, men bara ett tidigare inlägg på Utsidan:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=19122

Nä, nu är ni elaka ;) Jag har ett Niak inköpt -99 som är sååå älskat. Tror jag vägde det till 2,4kg en gång. Det tältet har varit i större delen av Sverige och trots att jag har två andra HB-tält så är det Niak som väljs om jag ska ut själv eller möjligtvis ha med mig något av barnen...
 

Bilagor

  • IMG_0204.jpg
    IMG_0204.jpg
    39.2 KB · Visningar: 650
Experthjälpen är: Gör inte en sån grej utan att ha övat.

Det är det bästa sättet att helt tappa sugen på att vandra. Jag vet inte hur många människor jag pratat med som berättat om sin första misslyckade vandring och hur de fick dem att helt tappa intresset för att vandra.
Jag söker en utmaning samt perspektiv.

Känns som en bra lista och vill bara instämma i förslaget att kolla på folk som kör thru-hikes i USA bla. Har själv väldigt begränsad erfarenhet av specifika produkter, men ska du minska packvikten är det klokast att ta ryggsäcken sist när du vet hur mycket/lite plats och vikt du behöver. Många förespråkar att ta fram en flyttlåda, lägga i ALLT du har tänkt packa i ryggsäcken och lägga till ca 10-20 procent på den uträknade volymen. En populär ryggsäck i det lättare segmentet är Osprey Exos 48 eller 58.

https://www.reddit.com/r/Ultralight/ finns otaliga inlägg med packlistor från personer som tar sig an rejäla vandringar med så låg vikt som möjligt. Kanske inget att kopiera rakt av då det ofta bygger på lång erfarenhet och vana att använda sin kropp och utrustning, men nog något att inspireras av och anpassa utifrån dina egna behov och svensk väderlek.

Jag vill tro att mycket av den skepsis du möts av här i tråden grundar sig i omtanke och oro att du tar dig vatten över huvudet. Självklart är det bra att långsamt trappa upp och bygga på med erfarenheter inför en sådan här tur, men det verkar du redan ha insett så det behöver ingen säga till dig. Därför kommer mycket att handla om pannbenet och hur du hanterar och accepterar de motgångar som oundvikligen kommer.

Vore kul att följa din resa antingen under tiden eller med en uppföljningstråd efteråt. Med 6-8 veckors vandring innanför bältet har du ju en erfarenhetsnivå som för många skulle ta flera år att nå upp till.

Lycka till!
Ja, pannbenet hoppas jag är med mig. Men jag är fast inställd på att lyckas och har ju ingen press att jag måste gå x km per dag etc.

Ja, jag ligger efter med packning av ryggsäck. Skulle redan testat att gå några timmar med runt 20 kg. Får gå ändå. Jo, vikten kan nog bli avgörande. Stress just nu inför inköpen.

Tack för stöttningen!


Vill bara tillägga att det är svårare att ge generella tips kring vandring än att svara på specifika frågor inom ett avgränsat område.

Om du googlar t.ex. "tips fjällvandring utsidan.se" får du upp en tråd där alla har uppmanats att skicka in generella tips, högt som lågt. Tror även att den, eller en liknande tråd, har sammanfattats och strukturerats upp i en pdf. Tycker absolut att du ska sätta av lite tid för att läsa igenom det och reflektera över de tips som står där.

Har du någon mer specifik fråga just nu, eller i alla fall kring ett avgränsat ämne t.ex. boende, klädsel, mat, matlagning, hygien, ryggsäck eller liknande?

Allt gott!
Har läst mycket tips. Sen får jag skala av det hela och hitta vad som kan passa mig. Just nu snurrar det mellan dun och syntet på sovsäcken.

Återkommer med sammanfattning ikväll. Varit enormt med tankar och stress senaste dygnet. Ligger efter vad gäller gå in skor och se om jag har rätt ryggsäck. Men det får vara så.

Jösses gubbar, slappna av!

Vi snackar Bohusleden här, ingen ökenvandring eller expedition. Civilisationen är alltid bara några kilometer borta, risken att det behövs fjällräddningen är minimalt.
Worst case är väl att killen tar sig blött, frusen och hungrig till nästa busshållplats och åker hem.

Sen att hans approach låter helt korkat för de flesta med lite outdoor vana/erfarenhet är väl en annan femma ;-)
Jag kommer kämpa iaf. Skulle ju inte lägga 15K om jag inte trodde jag skulle klara det och utvecklas. Men mycket osäkerhet då det är långt utanför min comfort zone.

det är som nån sa tidigare att på bohusleden är man aldrig jättelångt från civilisationen så kör på bara :) jag hade dock bara fiskat för nöjes skull och kanske som mat bonus, att lita på fisket för att bli mätt känns risky. kör på ditt kök och laga mat istället imo.

-se till att du har ström i telefonen för navigation/nödsamtal om det skulle behövas, externt batteri hjälper
-regnkläder
-regnskydd för sovsäck/kläder i väskan sopsäck/drybag/ryggsäcksskydd
-kolla upp innan vart du kan stanna och köpa ny mat så du kan planera lite hur mycket du måste köpa/bära med dig för att nå fram till nästa affär
-vattenrening av nått slag är nog ett måste
-förstahjäpen kit med tejp,plåster etc
-ta inte med för mycket ombyteskläder utan tvätta längs vägen istället t.ex 2par kalsonger räcker gott
-liggunderlag känner du själv vad som räcker, testa ett skumgummi först för dom är ju billigast

Fisket får vara prio men kommer ha med mig minst tio paket mat åtminstone. Ser fisket lite som en funktion i att ha ett sidomål.

Batteriet blir väl sista prio men kommer ha mobilen avstängd mesta tiden.

Regnskydd är planerat men kör nog på kombo regnjacka och vanlig jacka.

Får studera lite så jag har en övergripande plan. Stressen är svåraste motståndaren nu.

Vattenrening är planerad. Hur jag bär med mig vatten återstår.

Första hjälpen uppskriven nu och sen får jag se vad som ska med. Allergitabletter, nässpray etc...

Hur tvättar man bäst? Bara ner i en sjö eller?

Skumgummi eller uppblåsbart skulle jag också låna har jag för mig.

Tack!

Anledningen till att folk skriver saker du inte bett att få svar om handlar mindre om att folk vill mästra dig, och mer om att du förefaller vara ovan, och man vill lyfta saker du kanske inte ens tänkt på. Att få bra utrustning som passar ens personliga behov är också rätt svårt, och i många fall byter man successivt när man märker att man inte trivs med något. Därför är exempelvis en helgtur före en långtur rekommenderat, där man kanske märker att sovsäcken är för tunn, ryggsäcken inte passar ens kroppsform eller liknande.

Jag skulle rekommendera att du skippar kängor och vandrar i terränglöparskor istället. Mycket bekvämare, men de kommer bli blöta. De torkar dock snabbt, och ha sedan med sealskinz eller liknande vattentäta sockor till lägret, så kan du alltid ha torra strumpor i lägret (använder du vattentäta sockor när du vandrar så kommer de med största sannolikhet väta igenom till slut.) Vandra med tunna merinoullsockor. Ha även separata sovstrumpor, och jag föredrar också ett tunnare underställ som bara används när jag ska sova. På detta sätt har man alltid ett torr set att ha på sig när man slagit läger, oavsett hur blött och jävligt det varit under dagen.

För 15 000kr kan du få ett ganska bra kit, och även ett högkvalitativt tält, som väger mycket mindre än ditt lånetält. Jag har satt ihop en liten rekommendation nedan, som
slutar på ca 13 500kr. Köket har jag inte provat, men ska du bara koka vatten så bör det funka bra. Annars kan du kolla brännare på Biltema. De har rebrandade FireMaple-brännare som funkar bra. Ska du använda det tält du får låna, eller något billigare tält så har du än mer pengar över i budgeten till annat. Som jacka att vandra i rekommenderar jag en billig löparjacka från nån sportoutlet. Jag har en Karhu ultrarun, som väger 120g, kostade 100kr, är stor som ett äpple ihopknycklad och har hållit i flera år.

Tips på inköp:
Terränglöparskor – Inov8 Roclite - 750kr
Sovsäck – Cumulus lite line 300 – 2300kr
Liggunderlag - Exped Synmat HL M – 1100kr
Ryggsäck - Exped Lightning 60l – 1600kr
Underställ – Urberg merinoull – 300kr
Lägerstrumpor – Sealskinz – 320kr
Regnställ – TP regnställ – 500kr
Tält – Hilleberg Enan – 6900kr
Kök - Optimus Crux Lite Solo Cook System - 450kr
Pannlampa - Black diamond Revolt - 500kr
Vattenfilter - Sawyer mini - 300kr

Här är en packlista som jag använde i för en vecka i bergen för några år sedan, den har uppdaterats sedan dess, men innehåller en del av det jag skrivit med på listan.
https://lighterpack.com/r/16geiq

Svarar längre ikväll. På mobilen nu bara. Kängor var viktigt då jag skulle gå långt med packning menade han jag pratade med. Nu blev jag osäker. Hjälp!

På forum får man oftast svar som man frågar..

*Du ber oss koka ner en väldans massa information och sammanfatta den till dig. Frågor som det redan finns många specifika trådar om.
*Du ger intrycket av att ha väldigt begränsad erfarenhet.
*Du föreslår en tur som är ganska fläskig, milt uttryckt.

Jag tror du har fått tillräckligt med svar gällande ambitionsnivån. Den är ganska hög. Expeditionsliknande...

Frågor som ull kontra syntet, val av ryggsäck o.s.v. kan du detaljstudera i många olika trådar.


Satsa din budget på att lätta din packning. Ta med saker som håller dig varm, torr och ren.
Jag inser att allt skalas ner allt eftersom. Var tvungen börja någonstans. Jo, jag vet det är ett högt mål men inte ouppnåeligt.

Renlighet är nog en sak jag behöver veta i mer detalj hur jag löser.

Vidare svettas jag mycket. Hur löser jag enklast det? Ombyte och tvättlappar inför kväll och sömn eller kalla dopp i sjö? Detta oroar mig mest. Ska jag ha merinoull eller syntet underst när jag går?

Kommer nog upp många frågor under vandringen men hoppas jag lyckas lösa det mesta i huvudet innan dess. En vecka till avgång ungefär.

Jo, vikten blir viktig. Sovsäck och tält ser ut att väga två kilo mer än vad jag hade kunnat komma undan med.. men.det är nog bara en del...
 
Tack för alla svar. Drog på mig en förkylning men på benen igen. Återkommer med längre svar, reflektioner och annat sen ikväll.

Tror inköp sker imorgon på 85% av alla saker. Så kommer sammanställa en preliminär lista ikväll. Fortfarande snurrar det en del i huvudet. Mycket tvivel. Mest stress för att allt ska hinnas med innan jag beger mig. Det lär släppa när det mesta är på plats.

Kläder är nog det jag fortfarande vet minst om. Svettas mycket och här finns mycket farhågor. Men jag blir tvinfad att lösa allt därute sen så det kommer gå. Att vara torr, varm och ren är prio och jag stannar nog hellre en dag extra i tältet då.

Får jag ihop allt och hamnar jag på 15 kilo? Jag hoppas det för att underlätta själva vandrandet. Ska ju ändå förflytta mig en del. Men snittar jag en mil om dagen så tar det ju bara drygt fem veckor. Känns tufft men ska gå.

Tack för all hjälp och jag hoppas jag fått ihop det till imorgon. Står ju ensam i att fixa allt även om jag får hjälp i planerandet på det teoretiska planet. Blir himmel eller pannkaka detta. Men löser det i skarpt läge!

Svarar övriga sen ikväll som jag missat hittills. Går även in mer på djupet. Sitter på mobilen nu.
 
På en flerveckorstur ska du nog inte räkna med "heltvätt" varje dag!
Möjligen blir du absolut tvungen att vårda dina fötter ordentligt
efter ett antal mil i nya, inte ingånga kängor. Men var lugn, du både kommer att känna och se när det behövs.
 
Ser att du mötts av den lite trista överbeskyddande Utsidan-attityden i stor utsträckning. Försiktighet i all ära men man ska spänna bågen ordentligt ibland.

Jag säger: Kör! På Bohusleden är du ju aldrig mer än nån halv dagsmarsch från att proviantera, baila ur eller ta en paus. Det kommer gå fint det där. I grund och botten handlar det ju om att gå, inte helt komplicerat. Sen kanske det blir jobbigt men det lär du väl ha räknat ut själv.

Du lär snabbt bli bekant med att hantera utrustning osv när du gör det varje dag.

Ett konkret tips när det kommer till klädsel som du efterfrågade: satsa på ylle i underställ o strumpor. Tenderar att lukta mindre gammal get efter några dagar än syntet. I övrigt är det ju lagerprincipen: underställ, mellanlager och vind/vattentätt längst ut. Varieras efter behov och väder.

Och ta hand om fötterna! Tvätta dagligen, byt strumpor vid raster, tejpa misstänkta områden i tid.

Glöm inte att berätta hur det gått när du är åter i vardagen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
I grund och botten handlar det ju om att gå, inte helt komplicerat.

En av de vanligaste missuppfattningarna som gör att folk får en dålig upplevelse av sin första vandring.

Att vandra handlar inte bara om att gå, det handlar om att bära. Sig själv och sin packning. Det blir dessutom väldigt mycket mer påfrestande att gå flera dagar i sträck.

Och problemet är inte själva vandrandet. Ska man "bara gå" så är det väl bättre att sova i en stuga och ge sig ut på dagsturer utan packning.

Det handlar om att kunna klara av vardagsbestyr i en annan miljö än man är van vid, att hålla sig varm utan torra, uppvärmda och isolerade byggnader, att sköta hygienen utan dusch eller varmvatten, att laga mat (inklusive livsmedelshygien) under förhållanden där man stora delar av tiden är lika skitig som marken man går på.


Många verkar vara såna som tänker "det löser sig med lite sunt förnuft", utan att inse att "sunt förnuft" inte finns. Det som kallas "sunt förnuft" är egentligen "de erfarenheter man fått genom livet". Utan erfarenhet, inget sunt förnuft.
 
Det är ingen utmaning att göra nåt dåligt förberedd.

Håller med. Jag förstår inte heller varför man ber om råd som man sedan inte vill lyssna på.

Som Skogsbaronen uttrycker det: Du ber oss koka ner en väldans massa information och sammanfatta den till dig. Frågor som det redan finns många specifika trådar om.

Folk är skeptiska eftersom trådstartaren så tydligt visar att han redan bestämt sig och vet hur han vill göra det. I detta ingår att tjuvfiska och missbruka allemansrätten. Varför ska vi hjälpa dig med det? Självklart kan det ändå finnas ett visst intresse för detta "experiment". Det minsta man kan begära när man delar med sig av sin kunskap är väl att få veta hur det går! Men trådstartaren säger: Jag kanske kommer tillbaka och rapporterar eller inte. Det känns i sig inte så viktigt. Näha, men andra ska hjälpa dig?
 
Du skrev att du inte vet hur du skall bära med dig vatten än.
Billigast, lättast och bäst enligt mig är vanliga PET-flaskor. Storlek och form väljs efter vad som passar. Själv väljer jag 0,5 eller 1 litersflaskor. Alltid två stycken. Ibland med skruvkork och ibland med sportdryckskork (eller vad man skall kalla det). Vissa föredrar vid kork och satsar därför på flaskor som innhållit MER.

När det gäller att tvätta sig kör jag med Wettexduk (2*2dm). Funkar som handduk när jag badat och som tvättlapp dagligen. Blöt och torka av där det behövs, skölj och upprepa på de ställen som bebövs.
 
Svarar längre ikväll. På mobilen nu bara. Kängor var viktigt då jag skulle gå långt med packning menade han jag pratade med. Nu blev jag osäker. Hjälp!

Att man måste ha kängor är nog mycket av gammal hävd. Men att skippa kängorna är inget nytt. Jag har läst boken Woodcraft and Camping av George Washington Sears, som föddes 1821, där han redan då kritiserade att friluftsbutikerna försökte sälja på folk tunga kängor, när det var bättre att gå i lätta mockasiner.

Om jag minns rätt så säger man att det går åt 5ggr så mycket energi till att bära vikt på fötterna än på ryggen (iom att vikten på ryggen är mer statisk, men fötterna lyfter du konstant)
Gissningsvis har du ett par gympadojor redan, men trailrunners rekommenderas då de har bättre grepp i terrängen. Jag har vandrat både i Jotunheimen och i Sarek med trailrunners utan problem. De enda gångerna jag önskat tjockare sula, likt i kängor, har varit om jag vandrat en heldag på vassa blockstenar. Då är fotsulorna rätt ömma efteråt. Men detta är inte nåt problem på leden du ska vandra.

Gällande renhållning så brukar jag ha med mig våtservetter, och svabba av ansikte, armhålor, skrev och fötter varje dag innan läggning. Bad/noggrannare tvätt efter någon dag.
Kläder kan du tvätta i en plastpåse. Värm lite vatten och ta med en liten burk med skruvkork med handtvättmedel. Gojsa runt kläderna, låt det ligga och skölj sedan ur (men skölj inte dem direkt i ett vattendrag utan ta upp vatten till påsen och skölj i påsen.)

Gällande vatten rekommenderar jag också PET-flaskor. På låglandsleder brukar jag ha med mig 2 st 1,5l flaskor. Att köpa vattenflaskor i friluftsbutiker är bara onödigt. Dyrt och tungt jämfört med PET. Enda gången de behövs, enligt mig, är på vintern om man ska ha varmt vatten i en flaska inne i sovsäcken som ett värme-element. Där smälter PET istället.
 
Senast ändrad:
Du kommer klara detta!
Det är superhärligt att gå och tälta om vartannat i flera veckor.

Torr, mätt och varm. Det är ledorden.
Allt annat är oviktigt.

Får du problem så avbryt och dra in i tätort och proviantera, värm dig, samla kraft och nya tag och försök igen.

Det är inte svårt. Det är bara roligt.

Tunga kängor gör dig långsammare, men inte nödvändigt sämre för det. Lättare skor är sköna att ha som omväxling om packvikten tillåter.

Kyla kommer när du inte rör dig. Det är då förstärkningsplagg är viktiga.

Det absolut mest nödvändiga som du MÅSTE göra, är att uppdatera oss här på utsidan varje vecka om hur det går för dig, gärna med en bild och en historia om veckan som gått.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...