Frågor Sarek

Hej!

Jag har en vecka över innan mina nya kurser börjar och vill passa på att ta mig ut några dagar innan det blir för kallt. Har länge velat åka till Sarek och tänkte kolla om någon har koll på området. Är det värt att ta sig dit (Bor i Uppsala) om man bara har runt 6 dagar eller är det krångligt att ta sig dit med tåg/buss. Hur är det med täckning? Tänker framför allt på SOS då jag tänkte åka själv och gillar att va på den säkra sidan.

Läste lite mer nu och inser att täckning inte verkar vara något att hoppas på :p Är det dumt att ge sig dit själv? Har vandrat en del och har bra utrustning, kan man undvika dom flesta farorna med försiktighet eller bör man helt enkelt vara fler?

Desto mer jag läser desto mer inser jag att jag borde läst på lite mer innan jag postade här. Tror att Sarek får vänta, känner att jag behöver mer erfarenhet. Skulle fortfarande vara väldigt tacksam för lite tips om läsning om området samt när det är lägligast att ge sig dit för första gången, naturen ser ju fantastisk ut!

Är tacksam för all info!
 
Senast ändrad:
6 dagar totalt borde innebära 4 vandringsdagar utan resor, det är generellt för kort tid för Sarek även i högsäsong, även 6 dagar är kort tid för att besöka Sarek. Nu i oktober går det inga bussar längre mot Ritsem och båtarna (Kebnats-Saltoloukta resp över Akkajaure från Ritsem) är inställda, så enda sätt att ta sig dit och tillbaka är till fots via Sourvadammen resp Kvikkjokk. Även pålyftbron vid Smaila är borttagen för säsongen vilket innebär stora omvägar om man vill korsa Smailajåhkkå.
Att båtar och bussar slutat gå indikerar ju även att det är sen höst i området med kortare dagar, utmanade väder och säkert nysnö så ingen trevlig vandring. Min rekommendadtion är att du sparar den turen till ett annat år och sommarsäsongen.

Vad gäller mobiltäckning kan du inte räkna med det i Sarek, förutom i utkanterna mot öster (bitvis utmed Kungsleden) resp på sydsidan Akkajaure (Telias mast i Ritsem). Hjälptelefon finns i Mikkastuga vid Smaila, men det är enda optionen.
 
Klokt

Jo Sarek den här tiden på året är som lite utmanande, ser ut att kunna komma ett par tre dm nysnö den närmaste veckan. Så med begränsad erfarenhet är det klokt att vänta till nästa sommar.

Det finns massor av böcker där det skrivs om Sarek. Claes Grundstens är ett exempel. Bara att knata ner till biblioteket och kolla vad de har :)

Som första tur hade jag rekommenderat sensommar eller kanske tidig höst, dvs någon gång mellan mitten av Augusti till mitten av September och minst 7 vandringsdagar.

Om man vill upp till fjällen nu så hade jag åkt till Vålådalen i Jämtland.

/ Stefan
 
Hej!
Desto mer jag läser desto mer inser jag att jag borde läst på lite mer innan jag postade här. Tror att Sarek får vänta, känner att jag behöver mer erfarenhet. Skulle fortfarande vara väldigt tacksam för lite tips om läsning om området samt när det är lägligast att ge sig dit för första gången, naturen ser ju fantastisk ut!

Är tacksam för all info!

Du är ju inne på att vänta, men bara för att vara tydlig. Det har kommit rätt mycket snö den senaste tiden. Jag har inte själv varit ut, men har bekanta som är renskötare i området och den tidiga snön har inneburit att de fått samla renarna för skiljning tidigare.

Bästa tiden för vandring tycker jag är fram till mitten av september. Höstfärgerna når sin kulmen runt 10-15 september. Senare än så riskerar det att bli bistert även om det kan vara fint och vandringsbart några veckor till.
 
Jo Sarek den här tiden på året är som lite utmanande, ser ut att kunna komma ett par tre dm nysnö den närmaste veckan. Så med begränsad erfarenhet är det klokt att vänta till nästa sommar.

Det finns massor av böcker där det skrivs om Sarek. Claes Grundstens är ett exempel. Bara att knata ner till biblioteket och kolla vad de har :)

Som första tur hade jag rekommenderat sensommar eller kanske tidig höst, dvs någon gång mellan mitten av Augusti till mitten av September och minst 7 vandringsdagar.

Om man vill upp till fjällen nu så hade jag åkt till Vålådalen i Jämtland.

/ Stefan

Angående Vålådalen så meddelar fjällstationen på sin Facebook-sida:

"Igår började vi lägga ut snön längs elljusspåret. På tisdag den 16:e oktober öppnar vi spåret. Spårkort för försäsongsspåret och säsongskort köps i fjällstationens reception."

Det känns som vandringssäsongen är över där också.

En vandring längs Skåneleden rekommenderas. Fina höstlöv och vackert väder nu. Kanske Söderåsen eller Bjärehalvön runt.
 
Sörmlandsleden är också fin :)

Nu kan jag i grund och botten inte annat än hållas med Tomhylsan att är det bara ett par dagar så en en vandring i närområdet trevlig, annars blir det ju ganska mycket transport. Men då KaptenKepsbor i Uppsala skulle jag vilja slå ett litet slag för Sörmandsleden där jag gått ett antal fina sträckor.

MEN: Kollar man på deras webbkamera, http://www.webbkameror.se/webbkameror/valadalen/index.php, så kan man konstatera att det går fin att vandra kring Vålådalen och den lilla snö som ligger startar på typ 1000 möh och uppåt.

Att skidspåren öppnar redan beror på att de sparat snö från förra säsongen. Är ett antal anläggningar som drar igång säsongen redan nu med hjälp av sparad snö.

/ Stefan
 
Var runtomkring Vålådalen den 6:e Oktober, närmare bestämt pyramiderna.
Snön hade gjort anspråk på fjället men inga mängder att tala på, mycket smälte bort sista dagen vi var där dessutom.
Men det fyller nog på till och från.
Även med snö, så är det betydligt enklare vandring än Sarek.

20181004-1814192.jpg


20181004-181332.jpg
 
Tjusiga bilder :)

Jo det var runt 6:e oktober som det började postas en massa premiär-toppturs filmer på nätet, med folk som åker puderskidåkning i Jämtland.

Snygga bilder och platån ovanför pyramiderna är en cool plats. Finaste vägen till Lunndörrstugorna om man startar i Vålådalen enligt mig!

/ Stefan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...