Alaska-/Grönland-RAMfunderingar

Långram-förlängare & Kortram-förlängare...

Ytterligare en liten kunskapsgodbit:
Jag har nu fått tag i ytterligare en ramförlängare till Grönlandsramen, och den visade sig vara avsedd/anpassad för den korta 5-stegade ramen! Fästdelarna (de pressade bitarna) är markant mycket kortare - för att passa i de mycket grundare ramhornen på den ramen. (Min tidigare är tydligt avsedd för de långa ramarnas djupare 'horn'.)
Detta kan vara bra att veta: en 'lång' ramförlängare behöver bearbetas för att passa perfekt i en kort ram, om man nu vill ha en ramförlängare där.

Här har ni en bild på de två, med kortramsversionen till höger.
 

Bilagor

  • PICT8027.jpg
    PICT8027.jpg
    55.5 KB · Visningar: 1,592
Igår snubblade jag över ännu en godbit ur Haglöfs forna sortiment: En ramförlängare för Skarja-ramen!
(Och det alldeles här hemikring, ~150m öster om den riksväg jag dagligen sedan 30+ år åker till och från jobbet...)
Så, här kan ni se den tillsammans med förlängarna för Grönlands-/Alaska-ramarna:
 

Bilagor

  • PICT8032C-72dpi.jpg
    PICT8032C-72dpi.jpg
    69.6 KB · Visningar: 1,831
Och nu, iom mitt senaste Alaskaköp, kan jag konstatera
att det finns YTTERLIGARE en version (en fjärde!) av Grönlandsramen!

Den senaste jag köpte in är en kortramad Alaska med den där sista säckutformningen, den som har säcken
hängande på ramhornen i en tight sydd fast sadelgjord, inte med tre lösa läderremmar. Den upphängningen
tvingar säcken att sitta några centimeter högre upp och i och med bredden på sadelgjordmaterialet
så var Haglöfs tvugna att låta göra kortramens korta ramhorn några centimeter längre!

Skillnaden är ungefär 30 millimeter, så man kan nog säga att kortramen iom detta fick långramens ramhorn,
och att ramen blev totalt sett motsvarande längre - vilket inte har någon som helst betydelse på anpassningen
till bärarens kroppslängd, eftersom ökningen ligger utanför det område som bärsele och rygglängd samsas
om. Det enda är väl att sikten snett bakåt begränsas en liten aning mer när bäraren vrider kraftigt på huvudet.
Men om man har något fastbandat ovanpå locket - så har siktskillnaden blivit till lappri...

Bild på differensen i ramhornsmått för de två olika kortramarna:
 

Bilagor

  • PICT9085B-72dpi.jpg
    PICT9085B-72dpi.jpg
    48.9 KB · Visningar: 1,183
Jag lånar tråden och ställer en fråga ang ramförlängaren: jag har en Alaska av senare modell (tyvärr L vilket är lite stort för mig) med tillhörande ramförlängare. Jag har lite svårt att förstå hur jag ska använda den på ett vettigt sätt. En ytterligare packpåse är ju lätt att fästa på topplocket lika gärna!
7e2ce56cead79a6110d09705a0fdd7ab.jpg
f2b0a64c6e201983b6d6bdd63dc6b4b2.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ja, om du har säcken så fullproppad som din är på bilderna
så kan du säkert banda fast övre packpåsen direkt på locket utan större problem
- och sälja ramförlängaren till någon som vill ha en... ;-)

Fördelen med ramförlängaren framträder den dag din huvudsäck är avsevärt mindre fylld
så att lockets översida lutar brant nedåt/utåt, då vill gärna det som fästs på locket följa med
utåt/bakåt, bort från den "högt upp och nära" viktplacering man eftersträvar...
/Odd
 
Men isåfall framstår ju förlängningen som ännu mer onödig om den bara kommer till sin rätt när man packar mindre än säckens kapacitet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nja, det normala när man kompletterade sin Alaska/Grönland/Baltoro med en ramförlängare
var att man behövde få dit ytterligare en packpåse (förutom den som var standardlevererad
med säcken vid köpet) eller kanske en halv nyskjuten hjort, en hink med fisk - eller nåt sånt...

Den där första packpåsen var då normalt fastbandad mot ramen under huvudsäcken
(där du tydligen bara har några lätta liggunderlag fästa) och det ledde till att när den totala
packningsvolymen behövde ökas förbi originalens ungefär 85-95-105 liter, så blev en ram-
förlängare logisk - den ger en rigidare/stummare rygglast än om den tillkommande lasten
endast bandas fast ovanpå locket... Och förlängaren hjälper i det läget till med att hålla
ryggans tyngdpunkt/masscentrum lite närmare lodlinjen över höftleder/kotpelare
- men det har du tydligen löst med en frontmonterad motvikt istället... ;-)

Jag har tänkt till lite efter att ha tittat mer/noggrannare på dina två bilder, dvs när jag
noterade att du inte har någon nedre packning:
En risk med att packa som du gjort med en full huvudsäck, kompletterad med en välfylld
första packpåse ovanför (men ingenting under) huvudsäcken är att (om det inte bara är
fråga om voluminösa varor med låg vikt som blöjor till barnet, extra ombyten etc) rygg-
säcken lätt blir instabil att bära med sin alldeles för höga tyngdpunkt. Lagom är alltid bäst,
och visst, man ska packa tunga saker högt i säcken och nära ryggen - men med måtta.
Ramförlängaren var en nödlösning för när de ordinarie volymerna inte räckte till...

IMHO och YMMV etc, som alltid...
/Odd
 
Nja, det normala när man kompletterade sin Alaska/Grönland/Baltoro med en ramförlängare
var att man behövde få dit ytterligare en packpåse (förutom den som var standardlevererad
med säcken vid köpet) eller kanske en halv nyskjuten hjort, en hink med fisk - eller nåt sånt...

Den där första packpåsen var då normalt fastbandad mot ramen under huvudsäcken
(där du tydligen bara har några lätta liggunderlag fästa) och det ledde till att när den totala
packningsvolymen behövde ökas förbi originalens ungefär 85-95-105 liter, så blev en ram-
förlängare logisk - den ger en rigidare/stummare rygglast än om den tillkommande lasten
endast bandas fast ovanpå locket... Och förlängaren hjälper i det läget till med att hålla
ryggans tyngdpunkt/masscentrum lite närmare lodlinjen över höftleder/kotpelare
- men det har du tydligen löst med en frontmonterad motvikt istället... ;-)

Jag har tänkt till lite efter att ha tittat mer/noggrannare på dina två bilder, dvs när jag
noterade att du inte har någon nedre packning:
En risk med att packa som du gjort med en full huvudsäck, kompletterad med en välfylld
första packpåse ovanför (men ingenting under) huvudsäcken är att (om det inte bara är
fråga om voluminösa varor med låg vikt som blöjor till barnet, extra ombyten etc) rygg-
säcken lätt blir instabil att bära med sin alldeles för höga tyngdpunkt. Lagom är alltid bäst,
och visst, man ska packa tunga saker högt i säcken och nära ryggen - men med måtta.
Ramförlängaren var en nödlösning för när de ordinarie volymerna inte räckte till...

IMHO och YMMV etc, som alltid...
/Odd

Vad den här tråden saknar är original marknadsföringsbilderna. Samt scannade kataloger.
 
Som en av de sista nu levande personerna som faktiskt köpt en ramförlängare ny till en Alaska efter att ha vandrat utan och då kommit på att jag behöver en, så kan jag kanske jag kan bidra i frågan.

Jag hade på den tiden en överfull Alaska med två packpåsar som tillsammans vägde typ 30 kg, inte helt olik hur välpackad din är på bilden om än med bara en packpåse.

Det som händer är utan ramförlängare är att först är allt tight, men när man går så sjunker allt ihop och det närmast under banden på packpåsen smiter åt sidan om man har något annat i packpåsen än en syntetsäck för -30C. Sedan - vanligen när man tar det avgörande steget i en brant nedstigning - slår packpåsens innehåll en i nacken med full kraft och håller sig sedan där tills man tar av sig ryggan och packar om oavsett hur mycket man försöker peta undan det. Efter ompackningen börjar det hela om.

Vet inte hur länge du gick med den packningen du har på bilden utan ramförlängre men den ser ser onekligen ut som en potentiell nackdängare. (Eller möjligtvis hjässdängare).

Det var därför som jag köpte ramförlängare till min Alaska efter en vandring utan. (Real life story från 80-talet.)
 
Ja risk för nackdängare förstår jag! Jag använder förlängaren framförallt som ryggstöd för fripassageraren som oftast åker på axlarna när han inte är motvikt på magen... Har hittills inte behövt den enorma volym som ytterligare packpåsar ger, har totalt tre stycken, men med lillgrabben har det bara blivit enstaka övernattningar än så länge och då är det svårt att få med sig mer saker även om man anstränger sig. Det blir inte så långa turer heller, max nån mil om dan så att packningen "packas ihop" har jag inte känt av direkt.

Har inte upplevt att det varit vingligt med hög tyngdpunkt trots att jag princip bara går utanför leder och stigar men så innehåller packningen också till största del just blöjor och dunsovsäckar. Det är förstås lätt att bara byta plats på liggunderlag och övre packpåse, en fördel med systemet med lösa påsar.

En sak som jag däremot hellre skulle ha är riktiga lättviktiga drygas men med isydda hällor för att spännas på säcken. Nu blir det en sopsäck inne i packpåsen för att skydda dunsäckarna vilket känns som onödig vikt. Tyget har ju ett slags tätskikt som lossnat från två av tre påsar och finns kvar någotsånär på huvudsäcken men jag upplever inte att et står emot ihållande regn.


Som en av de sista nu levande personerna som faktiskt köpt en ramförlängare ny till en Alaska efter att ha vandrat utan och då kommit på att jag behöver en, så kan jag kanske jag kan bidra i frågan.

Jag hade på den tiden en överfull Alaska med två packpåsar som tillsammans vägde typ 30 kg, inte helt olik hur välpackad din är på bilden om än med bara en packpåse.

Det som händer är utan ramförlängare är att först är allt tight, men när man går så sjunker allt ihop och det närmast under banden på packpåsen smiter åt sidan om man har något annat i packpåsen än en syntetsäck för -30C. Sedan - vanligen när man tar det avgörande steget i en brant nedstigning - slår packpåsens innehåll en i nacken med full kraft och håller sig sedan där tills man tar av sig ryggan och packar om oavsett hur mycket man försöker peta undan det. Efter ompackningen börjar det hela om.

Vet inte hur länge du gick med den packningen du har på bilden utan ramförlängre men den ser ser onekligen ut som en potentiell nackdängare. (Eller möjligtvis hjässdängare).

Det var därför som jag köpte ramförlängare till min Alaska efter en vandring utan. (Real life story från 80-talet.)
 

Bilagor

  • IMG_6652.jpg
    IMG_6652.jpg
    80.3 KB · Visningar: 1,053
När junior växer...

När sedan junior växt till sig lite kan hen sättas på topplocket
och ha ramförlängaren som handtag (ev med midjerem). Så bar vi våra i åtskilliga år!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 33
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
jeutojokk Haglöfs Alaska Transportera 2
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
gasko Ramförlängare till Alaska Transportera 0
pal2 Försvinner Alaska? Transportera 2
mgullo Packa Haglöfs Alaska Transportera 4
Haglöfs Alaska och skidor? Transportera 4
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
Haglöfs Alaska? Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
Graip Haglöfs Grönland Transportera 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...