Outnorth?

Undrade just hur lång tid en reklamation hos Outnorth kommer att ta. Ser här i tråden att det kan ta fyra veckor.
Jag har nyss reklamerat ett Exped liggunderlag, som har delaminerat. Det är bara 1,5 år gammalt. Det hände en vecka före årets fjälltur. Är besviken på att Outnorth är så oflexibla, inte en chans att de att de snabbar på och skickar en ny vara när kunden måste ha den. Är man i stort behov av den vara man reklamerat, då tycker Outnorth att man ska köpa en till likadan, som man kan använda medans man väntar på att de ska bli klara med reklamationen.
 
Undrade just hur lång tid en reklamation hos Outnorth kommer att ta. Ser här i tråden att det kan ta fyra veckor.
Jag har nyss reklamerat ett Exped liggunderlag, som har delaminerat. Det är bara 1,5 år gammalt. Det hände en vecka före årets fjälltur. Är besviken på att Outnorth är så oflexibla, inte en chans att de att de snabbar på och skickar en ny vara när kunden måste ha den. Är man i stort behov av den vara man reklamerat, då tycker Outnorth att man ska köpa en till likadan, som man kan använda medans man väntar på att de ska bli klara med reklamationen.

Prova att köpa ny exakt likadan, sen när reklamationen är klar så utnyttjar du den fira returen och skickar tillbaka utbytesexemplaret.
 
Undrade just hur lång tid en reklamation hos Outnorth kommer att ta. Ser här i tråden att det kan ta fyra veckor.
Jag har nyss reklamerat ett Exped liggunderlag, som har delaminerat. Det är bara 1,5 år gammalt. Det hände en vecka före årets fjälltur. Är besviken på att Outnorth är så oflexibla, inte en chans att de att de snabbar på och skickar en ny vara när kunden måste ha den. Är man i stort behov av den vara man reklamerat, då tycker Outnorth att man ska köpa en till likadan, som man kan använda medans man väntar på att de ska bli klara med reklamationen.

Har själv haft ett par reklamationer hos dem och för min del så har de varje gång skickat vidare produkten för utvärdering hos tillverkaren. Förvisso så handlar det om ryggsäckar och dyra jackor där sånt kanske är kutym.

Men de är verkligen inte ett dugg service-minded enligt mina erfarenheter. Otrevliga anställda, skickade retur till fel adress (påpekade att jag hade ny adress), påstår handhavande fel när jag vid just det fallet hade tillverkaren på min sida. Ända sen Outnorth köptes upp av ett riskkapitalbolag så har deras kundservice blivit under all kritik.
 
Men de är verkligen inte ett dugg service-minded enligt mina erfarenheter. Otrevliga anställda, skickade retur till fel adress (påpekade att jag hade ny adress), påstår handhavande fel när jag vid just det fallet hade tillverkaren på min sida. Ända sen Outnorth köptes upp av ett riskkapitalbolag så har deras kundservice blivit under all kritik.

Men då måste det vara positivt att det sedan nåt halvår tillbaka är Egmont som är ägare till Outnorth. Att tillhöra samma stall som Bamse och Hemmets journal måste ju innebära att man tillåtas vara snäll, stark och rejäl.

https://digital.di.se/artikel/egmont-tar-over-outnorth-vi-vill-aga-detta-for-evigt
 

avslutad210712

Gäst
Jag reklamerade inte utan köpte samma vara i två storlekar för att jag hade bråttom upp på fjället.

Returnerade den felaktiga storleken och betalade Svea ekonomi halva deras faktura innan jag drog upp på fjället och trodde att det var ok.

Det tog Outnorth tre j*vla veckor från det att de mottog returen tills det att meddelade Svea ekonomi så det blev några påminnelse-avgifter etc etc så i slutänden hade det blivit lika billigt att behålla båda storlekarna.

Nej deras kundbemötande är under all j*vla kritik. Tom XXL med deras långsamma leveranser är bättre för deras returer fungerar.
 
Tyvärr..

Jag reklamerade inte utan köpte samma vara i två storlekar för att jag hade bråttom upp på fjället.

Returnerade den felaktiga storleken och betalade Svea ekonomi halva deras faktura innan jag drog upp på fjället och trodde att det var ok.

Det tog Outnorth tre j*vla veckor från det att de mottog returen tills det att meddelade Svea ekonomi så det blev några påminnelse-avgifter etc etc så i slutänden hade det blivit lika billigt att behålla båda storlekarna.
.[/QUOTE

Tyvärr är det ganska så rigida faktureringssystem som finns på de flesta ställen. Vill man slippa trasslet så betalar man hela fakturan och när returen registreras hos leverantören så återbetalas det belopp som den returnerade delen kostat.

Visst är det tokigt men det är nog en del av det vi får finna oss i för att kunna använda oss av de fördelar som datorsystemen medför.
 

avslutad210712

Gäst
Jag reklamerade inte utan köpte samma vara i två storlekar för att jag hade bråttom upp på fjället.

Returnerade den felaktiga storleken och betalade Svea ekonomi halva deras faktura innan jag drog upp på fjället och trodde att det var ok.

Det tog Outnorth tre j*vla veckor från det att de mottog returen tills det att meddelade Svea ekonomi så det blev några påminnelse-avgifter etc etc så i slutänden hade det blivit lika billigt att behålla båda storlekarna.
.[/QUOTE

Tyvärr är det ganska så rigida faktureringssystem som finns på de flesta ställen. Vill man slippa trasslet så betalar man hela fakturan och när returen registreras hos leverantören så återbetalas det belopp som den returnerade delen kostat.

Visst är det tokigt men det är nog en del av det vi får finna oss i för att kunna använda oss av de fördelar som datorsystemen medför.

Jag vet men det var två veckor innan månadsslut och handlade om 253 kronor. Klarna går åtminstone att ha en diskussion med men Svea.

Outnorth borde klara av en retur inom tre veckor.

Nåväl mitt fel, min läropeng.
 
Tänkte komma med en lägesrapport om hur det går med reklamationen av mitt Exped liggunderlag som hade delaminerat och blivit som en tjock korv på ena sidan.
Det har nu gått åtta veckor och reklamationen är ännu inte färdig.
När jag kom hem från min fjälltur trodde jag skulle kunna hämta ut ett nytt liggunderlag, men nej, istället kom det ett mejl att jag skulle packa in liggunderlaget och skicka tillbaks det. Och nu har det alltså gått fyra veckor till och jag har inte hört ett ljud.
Jag har helt slutat köpa saker hos Outnorth, vågar helt enkelt inte. Handlar hos Addnature och XXL tills vidare. Förr köpte jag jättemycket till hela familjen hos Outnorth.
Sist vi reklamerade någonting, det var nog en grästrimmer som inte funkade och den lämnade vi tillbaka i kassan på ICA, man fick pengar tillbaka direkt på plats. Det är väl så det brukar fungera? (Hade vi köpt grästrimmern på Outnorth hade de antagligen sagt: ”Nu ska vi skicka grästrimmern till Kina och utreda varför den inte funkar. Vi hör av oss om ett halvår. Tack för ditt tålamod”.)

Jag fattar inte att man kan hålla på åtta veckor och utreda en pajad luftmadrass för 1200:-, det måste ju kosta mer att ha personal som sitter och utreder sådana här småsaker. Vad kostar varan att köpa in för Outnorth, ett par hundra?
Och under tiden går den besvikne kunden och handlar hos konkurrenterna. Kan det löna sig att hålla på och krångla så här?
 
Har aldrig haft problem med outnorth men kommer nog få.

Outnorth är ok så länge man inte köper deras egna märke... Riktigt skräp.
 
Jag vet men det var två veckor innan månadsslut och handlade om 253 kronor. Klarna går åtminstone att ha en diskussion med men Svea.

Outnorth borde klara av en retur inom tre veckor.

Nåväl mitt fel, min läropeng.

Om du köper två varor kan ju inte nätbutiken förutsätta att du avser lämna tillbaka den ena. För säljaren är försäljningen en sak och returen en annan sak. När sedan dessutom pengar ut och pengar in utkontrakterats till ett annat företag är det ännu svårare att jämka. Betala och sedan få tillbaka - två gynnas att detta sätt att handla: betalbolaget och paketspeditören. Jag tycker inte du gjort rätt som betalt halva fakturan vid retur av halva köpet. I så fall skulle alla butiker behöva behålla fakturor öppna till sista returdag uppnåts, om kunden säger jag har skickat tillbaka en vara, har den inte kommit fram ännu?

/Patrik
 
Har aldrig haft problem med outnorth men kommer nog få.

Outnorth är ok så länge man inte köper deras egna märke... Riktigt skräp.

Har varit väldigt nöjd med mitt 2-persons tunneltält från Urberg. Har väl avlagt 40-50 nätter i det i alla möjliga väder och har inte upplevt några större problem. Det enda jag kan komma på är en linsträckare som gått sönder, en reva som gått i golvet (pga min oförsiktighet, tror inte att ett Hilleberg-golv hade grejat det heller), och kanske inte dom bästa tältpinnarna. Ingen av dom grejerna känns egentligen som något Urberg -specifikt. Har flera par Urberg-ullsockor också som är bland dom bästa jag haft. Hållit många år utan hål trots hård användning. Men jag gissar att mycket av det som som säljs som Urberg är rebrandade prylar så det skulle ju isf kunna betyda att kvaliteten kan variera kraftigt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...