Hälsporre

Helt plötsligt, bara sådär, har jag fått hälsporre på höger fot. Senast jag hade sådana besvär, våren 1987, lät jag helt enkelt bli att springa i en månad och cyklade istället, sen gick det över! Den halvmara i maj jag satsat på blev inte av, jag tränade istället för en kvart och första gången på länge med kvalitet. Jag var tydligen lättränad på den tiden (bara 42 år) så jag gjorde en hyfsad tid och fick smak för kvalitet.

Så ont som jag hade då har jag inte denna gång, men jag räknar förstås med att en månads vila från löpning ska räcka även denna gång, Jag har även extra inlägg i mina vardagsskor, vilka minskar trycket mot det ömma stället. Nånstans ifrån har jag också fått tips om excentriska tåhävningar, vilket jag redan gör på den andra foten (p g a en förbening i hälsenefästet).

Nån som har tips på andra åtgärder?
 
Har du kollat så det inte är plantar facit? Lätt att blanda ihop med hälsporre men det är inte samma sak. Plantar facit är en förbannelse.
 
Inte alls otroligt efter att ha läst på. Rätt övertygad om att det handlar om ngt slags inflammation. Det är inte bara tryck som vållar smärta eller värk, utan även sträckningen av foten när jag springer.
Ett tag kunde jag springa en mil innan jag kände av något, men när jag skulle köra ett litet test på 3 km (efter 2-3 km uppvärmning) fick jag ge upp efter 2 km.

Det är inte tillnärmelsevis så illa som för 25 år sen, jag kan t ex springa till och från en lekplats där jag gör en del av mina övningar. Men ajg hoppas mera aktivt påskynda läkningen denna gång.

Jag ringde sjukgymnastiken i Linköping - jag har dessutom lätta känningar av löparknä - och det var fel person som svarade. Jag skulle bara ta det lugnt. Jag frågade efter övningar (speciellt för löparknäet) och det ville/kunde hon inte ge, ej heller tid hos någon sjukgymnast.
Min gissning är att en del tittar på min ålder, jaha, 69 år, då är det inte så viktigt, han ska ju bara spela bingo och mata duvor hela dagarna.



Nå, en del har jag fått av min PT. Det gäller alltid att få tag i nån som är intresserad. När jag hade besvär med iliopsoas var det en ung man som svarade, han verkade väldigt kunnig och engagerad. Villdu ha en tid? Ja, sa jag, en manlig sjukgymnast som själv tränar, och det fick jag.
 
Huvva för plantar facit, har haft det i 14 månader nu. Testat allt och pratat med ett helt drös naprapater, sjukgymnaster, idrottsläkare och ortopeder. Finns inga genvägar. Tid och tålamod samt mycket stretch av plantar fascian, resten av foten samt vader och framsida underben. Massera och mjuka upp så ofta du orkar. Strunta löpning och träna alternativt, vattenlöpning fungerar såklart. Överbelasta ej foten.

Haft löparknä också, det är en smal sak i jämförelse. Sök på ilotibial band stretch och sätt igång med det genast och börja rulla utsida lår på foamroller, så är du snart kvitt det. Kolla så du inte är kort i piriformis, hamstrings och i höften, stretcha och var noga med att du inte är ojämn i rörligheten mellan höger och vänster sida.

Sök information själv, Youtube är lika bra och billigare än naprapater etc bara man är säker på diagnosen.

Ett stort lycka till.
 
fasciit verkar det stavas, jag anar att båda i:na ska uttalas ...

Hälsporre vet jag att jag har på vänster fot, genom röntgen/magnetkamera (undersökningen gällde egentligen min kroniska skada i hälsenefästet). Den är (hittills) symptomfri. Vad jag har på höger vet jag inte exakt, men det bör vara ungefär samma besvär som jag hade för drygt 26 år sen, och som då gick över på 1 månad. Kanske jag läkte lättare då, det är antagligen skillnad på en 42- och en 69-åring, men besvären denna gång är lindirgare. Förra gången, när de blev akuta, kunde jag knappt gå på den första morgonen och att springa en enda meter gjorde helvetiskt ont.


Enda alternativet just nu är ju cykling, som min kropp egentligen inte är gjord för - jag har visserligen rätt starka ben, men jag tror att framgångsrik cykling kräver en muskulatur
som jag inte är såker på att jag kan bygga upp vid denna höga ålder, eller ens vill ha -
jag vill ju vara lätt (väger 66-67 kg, som när jag var 25).


Det blir dessutom snart för kallt och halt, och ingenting, ingenting, kan ersätta löpning som för mig i första hand är en njutning, träning först i andra hand, och snudd på den enda utomhusaktivitet som kan utföras året om. I morgon ska jag dock testa om jag kan få upp lite intensitet med stavgång.
 
En månad senare

Sådär, nu har en månad gått. Jag lade tvärt av med löpningen och gick över till att cykla, 35-45 km;
det håller åtminstone vikten under kontroll, men jag har svårt att engagera kroppen på samma sätt som vid löpning - det är ett ovant sätt för musklerna att arbeta och jag gissar att riktiga cyklister har lite mer muskelvolym. Inte samma känsla i kroppen, inte samma närhet till naturen, men jag kommer till platser jag inte annars ser denna årstid. Samtidigt har jag kört tåhäv på båda fötterna och haft inlägg i vardagsskorna.

Nu är jag besvärsfri, men kanske inte helt symptomfri. Jag har kört mina vanliga distanspass; i tisdags blev det ett backpass, men inte så många ryck som jag brukar och idag körde jag 3-minutersintervaller, 6 stycken; normalt brukar det väl bli 8. Man ska nog inte köra igång så tvärt.
Och jag känner inget efteråt.

Jag ringde Rörelse & Hälsa i Linköping i september och det var fel person som ringde tillbaka, bara det vanliga tjafset om att ta det lite lugnare, ingen anvisning till sjukgymnast,
några övningar att tala om finns inte. Nu går jag ju hos en PT och hos honom tog jag upp mitt löparknä. Han hade genast förslag på massage- och stretchövningar; viktigast var tydligen att stretcha en viss muskel som tydligen var lite förkortad. Och jag är numera besvärsfri även där. Men jag vill ju helst ha den hjälp jag redan betalt för med skatten.

När det gäller sjukgymnaster och läkare hänger det mycket på intresset. Tränar eller idrottar de inte själva, säger de "vila", annars har de idéer. När jag hade besvär med iliopsoas tidigare i somras var det precis rätt kille som ringde mig, han hade bra frågor och var mycket tillmötesgående. "Manlig sjukgymnast, som tränar" bad jag och det fick jag. Det blev förstås förbud i två veckor mot alla övningar som provocerar smärta i den regionen, men löpa skulle jag "annars går du bananas". Empati.
 
samma

Har du kollat så det inte är plantar facit? Lätt att blanda ihop med hälsporre men det är inte samma sak. Plantar facit är en förbannelse.

Tvärtom så är plantarfacit och hälsporre intimt förknippade med varandra. En plantarfacit är ett inflammatoriskt/överansträngt tillstånd vid infästningen av plantarfacian (senskidan under foten) mot hälbenet. I förlängningen och om man inte får bukt med detta bildas förbening i vid denna infästning och då har en hälsporre uppstått. Oftast säger man hälsporre även innan en egentlig "sporre" har bildats och då är den korrekta benämningen plantarfacit.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...