Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter.

Titta på den här mini-serien först och fundera igen.

http://www.youtube.com/watch?v=FPbz5TDy6fs

Och det är ju fantastiskt med alla som aldrig nånsin tältat i skogen och det första dom ska testa är att överleva flera månader helt utan mat vintertid.
Varför ska jag fundera igen? Jag kollade några minuter och tyckte inte den var särskilt intressant. Det känns som den är skapad för att chocka/förvåna/underhålla istället för att vara faktuell och korrekt.

Kan börja med ett tips då du verkar fast besluten att jaga..

Ta jägarexamen..

Mvh // Johannes
Säger inte att det är en dålig idé, men kan du förklara varför?

Ett område i Sverige som är helt ostört från andra människor är svårt att hitta. Möjligen något större skogsparti i Norrlands inland nedanför fjällkjedjan.
Den mat som du behöver kan du inte hitta där. Du kan inte leva enbart på kött och de örter, rötter och annat ätligt är antingen översnöade eller innehåller inget i näringsväg på vintern.
Tänker du att jaga med luftgevär så är det nog småfåglar som du kan fälla. Med pilbåge, som är olagligt att jaga med i Sverige, kan du fälla större vilt. Men du måste vara väldigt duktig då en båge genererar dödlig energi endast på korta avstånd, upp till 20, 25 meter. På längre håll blir det bara skadat.
Varför kan man inte leva enbart på kött? Förresten så tänkte jag ta med frystorkad mat och möjligtvis lite burk mat första gången. Eftersom det lär ta tid för mig att lära mig allt jag behöver lära mig så kan jag komplettera med saker jag tar med mig. Sen när jag bemästrat allt kan jag gå ut längre perioder och ta med mig mindre saker varje gång. Första gången blir mer som en lång camping trip där jag övar sakerna jag lärt mig i teorin.

Tråkig attityd.

Du har visst ett val. Det kallas att följa lagen och göra rätt för sig. Du har ingen rätt att tjuvjaga bara för att du fått för dig att du vill pröva på detta.


Är du fullt seriös och verkligen vill genomföra detta föreslår jag att du letar upp ett stort område och kontaktar samtliga markägare som berörs. Berätta om dina planer. Skaffa mediastöd i lokal media, så att du inte framstår som en "random crazy person".
Jag tror att de flesta markägare skulle vara positiva (åtminstone inte negativa) till detta, förutsatt att du gör upp i förväg. Det är möjligt att få tillfällig jakt och fiskerätt av markägarna, men då måste du nog göra ett seriöst intryck.


Angående geografisk plats finns det inget som uppfyller dina krav. Norra Norrland är bästa tipset om du vill vara ifred, men inte ens där kommer du få vara ifred. Norra Norrland är inte heller särskilt gynnsamt under vintern. Det är nog svårt att överleva i naturen om sommaren. Om sommaren kan du svälta på ett helt annat sätt.


Är det ett krav att du måste leva av naturen till 100%?
Tar du bort den aspekten blir det hela mycket mer genomfört, även under vintern i norra Norrland.
Tack för infon. Nej jag måste inte leva 100% av naturen, inte i början åtminstonde (läs mitt inläg ovanför detta).

Angående lagen: Om en person inte vill ta del av samhället, vad har personen för val? Så klart ska man följa lagen när det kommer till saker som att "inte döda andra människor". Men om jag vill leva i naturen och komma bort från allt och om jag isåfall måste döda mina egna djur borde jag få göra detta. Borde inte alla människor ha den rätt? Eller ska alla tvingas jobba jobb dom inte vill ha och leva liv dom inte vill leva? Exakt vem skadar jag om jag jagar utan tillstånd/licens?

Om du tycker du har rätt och jag har fel, försök övertala mig att jag har fel :)

Många har närt denna dröm, få har lyckats i modern tid. En av anledningarna är nog att det tar väldigt lång tid att lära sig det man behöver kunna. Men, det är ju tråkigt att ge upp drömmen bara för det. Ett roligare alternativ är väl att sätta igång och lära sig lite i taget. Lär dig fiska, lär dig jaga, lär dig göra upp eld i alla väder. Det handlar väldigt lite om prylar och mycket om erfarenhet. Att göra allt direkt utan någon som helst erfarenhet själv kan leda till tråkiga resultat. Jag pratar inte bara om risken för olyckor, utan också att du ger upp friluftsliv helt och hållet och missar allt det roliga.

Tar man det i portioner är det roligt på vägen också. Jag vet efter mycket jagande och eldande. Att uppleva ensamheten i vildmarken med mat är heller inte fy skam. Ett kul första steg. Med ett fiskekort och lite växtkunskap blir det nog tillräckligt utmanande iallafall. Du kan ju börja med det några veckor på sommaren. I rätt del av landet lär du kunna bli rätt ensam. Kanske Kaitum?

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
Jag har tänkt lära mig lite i taget, typ. (Läs det jag skrev ovanför) Jag föredrar dock att fokusera på en sak och göra det helhjärtat. Om jag bara tar campingtrips måste jag fördriva tiden emellan och försörja mig emellan, vilket jag inte vill.

Jag vet att det inte handlar så mycket om prylar, men det jag menade var att (speciellt när man precis börjar) så kan bra utrustningen hjälpa, eller? Sen när jag lär mig mer och mer hoppas jag kunna ta med mindre saker för varje gång.


Om någon har mer tips/info att ge så gör det gärna!

Jag har fortfarande inte fått svar vad jag ska satsa på för vapen? Luftgevär, pilbåge eller armborst, vad tycker ni? Jag vill införskaffa detta så snart som möjligt och börja öva.

Vad finns det för djur man kan jaga under vintern och hur svårt är det?

Tack igen för all info från alla!
 
Jag har fortfarande inte fått svar vad jag ska satsa på för vapen? Luftgevär, pilbåge eller armborst, vad tycker ni? Jag vill införskaffa detta så snart som möjligt och börja öva.

Vad finns det för djur man kan jaga under vintern och hur svårt är det?

Tack igen för all info från alla!

Svaren på dessa frågor får du när du tar Jägarexamen! ...det finns inga genvägar!
 
Jag vet inte så mkt om dig, din ålder, var ifrån du kommer eller varför du vill göra det du skriver om. Jag har läst ditt inlägg och dina kommetarer på de svar du fått och ut ifrån denna bristfälliga information försökt bilda mig en uppfattning om dig, vilket egentligen är omöjligt men du är en romantiker och ja, du är naiv.

Det märks på ditt inlägg och kommentarerna att du saknar mkt av de kunskaper som behövs och jag menar inte bara kunskaper som att göra upp eld, flå en hare och bygga kojor utan även kunskaper om människans psyke och fysiologi, om hur klimat, årstider och natur påverkar oss.

Du skriver att du är en psykisk stark individ som klarar hårt arbete under flera dagar för du har testat dig själv om det. Men dina depåer var vid testtillfället välfyllda antar jag? Hur fungerar ditt psyke vid ett tillfälle då dina depåer är slut och din kropp lider av närings brist? Sätt detta i kombination med frånvaron av dagsljus? Vad händer med din kropp och ditt psyket då hormonbalansen rubbas av bristen på dagsljus i kombination att du är undernärd? Hur påverkar månader med konstant frånvaro av social stimulans ditt psyke? Hur hanterar man en depresion som är resultatet av ovanstående frågeställningar? Det här är inget du kan läsa dig till. Det krävs livserfarenhet!


Det bästa sättet för dig att skaffa lite nödvändiga kunskaper är, som tidigare sagt, att ta jägarexamen. Då får du lite grundläggande kunskaper om jakt och framför allt om jaktlagstiftning Dina jaktplaner som du skriver om här, kommer att skicka dig i fängelset under en tidsperiod på minst två månader och kanske upp till ett år eller mer. (Här fick du nu svar på din fråga var en människa kan ta vägen om man inte vill ta del av sammhället ;))

Men släpp för gudskull inte ditt intresse för jakt, fiske, friluftsliv och överlevnad. Var bara lite realistisk! ...och var kritisk till överlevnadslitteraturen du studerar!
Tack för ett väldigt vettigt inlägg. Du har rätt: Du vet inte mycket om mig, min ålder, vart jag kommer ifrån eller varför jag vill göra det, och ja jag är väl en naiv romantiker :) (Skulle inte världen vara en tråkig plats utan oss?)

Du har också rätt att jag inte har någon aning om hur jag skulle klara det i verkligheten, det är just därför jag vill göra det! Om du läser mitt tidigare inlägg så beskriver jag att jag tänkte göra det mer till en lång camping trip i början. (Jag föredrar att satsa 100% på något än att göra något lite i taget, men naturligtvis läser jag på och övar det jag kan innan).

Om Sveriges stat vill sätta mig på vuxendagis för att jag dödar ett djur så att jag kan äta så får det väl bli så. Jag bryr mig inte. Ni som betalar skatt borde dock bry er, det är ni som kommer försörja mig om det leder till det (tack i förväg förresten ;) )
 
Jag vet inte så mkt om dig, din ålder, var ifrån du kommer eller varför du vill göra det du skriver om. Jag har läst ditt inlägg och dina kommetarer på de svar du fått och ut ifrån denna bristfälliga information försökt bilda mig en uppfattning om dig, vilket egentligen är omöjligt men du är en romantiker och ja, du är naiv.

Det märks på ditt inlägg och kommentarerna att du saknar mkt av de kunskaper som behövs och jag menar inte bara kunskaper som att göra upp eld, flå en hare och bygga kojor utan även kunskaper om människans psyke och fysiologi, om hur klimat, årstider och natur påverkar oss.

Du skriver att du är en psykisk stark individ som klarar hårt arbete under flera dagar för du har testat dig själv om det. Men dina depåer var vid testtillfället välfyllda antar jag? Hur fungerar ditt psyke vid ett tillfälle då dina depåer är slut och din kropp lider av närings brist? Sätt detta i kombination med frånvaron av dagsljus? Vad händer med din kropp och ditt psyket då hormonbalansen rubbas av bristen på dagsljus i kombination att du är undernärd? Hur påverkar månader med konstant frånvaro av social stimulans ditt psyke? Hur hanterar man en depresion som är resultatet av ovanstående frågeställningar? Det här är inget du kan läsa dig till. Det krävs livserfarenhet!


Det bästa sättet för dig att skaffa lite nödvändiga kunskaper är, som tidigare sagt, att ta jägarexamen. Då får du lite grundläggande kunskaper om jakt och framför allt om jaktlagstiftning Dina jaktplaner som du skriver om här, kommer att skicka dig i fängelset under en tidsperiod på minst två månader och kanske upp till ett år eller mer. (Här fick du nu svar på din fråga var en människa kan ta vägen om man inte vill ta del av sammhället ;))

Men släpp för gud skull inte ditt intresse för jakt, fiske, friluftsliv och överlevnad. Var bara lite realistisk! ...och var kritisk till överlevnadslitteraturen du studerar!

Mycket bra svar där tycker jag. Men med det är ju saken inte utagerad alls. Tvärtom tycker jag att du ska leva ut din dröm att leva länge i naturen, testa dig själv och dina gränser. Men att göra ett sådant här stort projekt är en utmaning större än för de flesta "survivalistfantaster". Vad jag tycker att du ska göra är att i etapper testa vad du klarar.
Prova att göra några dagar och sedan kanske på sin höjd en hel vecka. Det här är heller ingen lek, framförallt inte när du tänker göra det ensam. Din kropp och ditt psyke kan reagera på sätt du inte hade räknat med och du kommer att lära känna dig själv när du, din kropp och psyke är i kris. Detta är definitivt inget man ska ägna sig åt på egen hand.
Att hamna i en överlevnadssituation är en sak, men att leva av naturen, helt ensam så länge som du vill är knappast sunt.

Så... Är du intresserad av sånt här, så har du säkert vänner som också är det. Dra ihop några kompisar och leta upp en plats där ni har tillstånd från markägaren, behörigt avstånd från allt civilt liv. Det finns faktiskt överallt. Gör en riktig planering, och genomför sedan. När ni väl har gjort detta, utvärderar ni och se vad som behövs för att förlänga samma procedur en gång till.

Ge inte upp drömmen sätt upp delmål istället så når du dit du vill.
 
Det finns människor som överlevt på fisk. fågel och säl. De har gjort det länge och deras kroppar är anpassade för detta livet, med bland annat en kraftigt förstorad lever, de är inuiter.
Förutom goda råd om jakt har du fått seriösa råd om brukbara växter.

Din attityd säger mig att du nog bör lära dig orientera oxså, för jag fruktar att du inte kan det heller. När du skall gå ut från din självpåtagna svältövning kan det vara klokt att gå åt rätt håll.

Hitintills har alla vi som svarat dig varit hjälpsamma och realistiskt positiva. Trist att din attityd hindrar mig från att längre bry mig om dig.
go tur
 
Varför du ska ta jägarexamen ?

För då lär du dig grunderna till att börja jaga. Både praktiskt och teoretiskt. Med lagliga medel. Det är även lagligt att jaga med fällor och snaror på endel djur. Pilbågen kanske någon gång kommer bli laglig men är det inte i nuläget..

Hur hade du tänkt dig lära dig jaga ? Skjuta prick i garaget räcker inte, inte heller blir man fullbordad av en jägarexamen. Men det är en bra början.

Mvh // Johannes
 
Det finns människor som överlevt på fisk. fågel och säl. De har gjort det länge och deras kroppar är anpassade för detta livet, med bland annat en kraftigt förstorad lever, de är inuiter.
Förutom goda råd om jakt har du fått seriösa råd om brukbara växter.

Din attityd säger mig att du nog bör lära dig orientera oxså, för jag fruktar att du inte kan det heller. När du skall gå ut från din självpåtagna svältövning kan det vara klokt att gå åt rätt håll.

Hitintills har alla vi som svarat dig varit hjälpsamma och realistiskt positiva. Trist att din attityd hindrar mig från att längre bry mig om dig.
go tur
Vad menar du med det? Jag har väl tagit åt mig allt alla sagt? :S Vad är det för fel med min attityd? Vem har sagt att jag inte ska lära mig orientering? Jag har ju sagt att jag inte kan så mycket om överlevnad och kommer lära mig det som går innan sen försöka det i praktiken. Om jag vill ut och svälta mig i naturen på vilket sätt skadar det dig? Du framstår som extremt bitter. Det är just individer som dig själv jag vill komma bort ifrån.
 
Mycket bra svar där tycker jag. Men med det är ju saken inte utagerad alls. Tvärtom tycker jag att du ska leva ut din dröm att leva länge i naturen, testa dig själv och dina gränser. Men att göra ett sådant här stort projekt är en utmaning större än för de flesta "survivalistfantaster". Vad jag tycker att du ska göra är att i etapper testa vad du klarar.
Prova att göra några dagar och sedan kanske på sin höjd en hel vecka. Det här är heller ingen lek, framförallt inte när du tänker göra det ensam. Din kropp och ditt psyke kan reagera på sätt du inte hade räknat med och du kommer att lära känna dig själv när du, din kropp och psyke är i kris. Detta är definitivt inget man ska ägna sig åt på egen hand.
Att hamna i en överlevnadssituation är en sak, men att leva av naturen, helt ensam så länge som du vill är knappast sunt.

Så... Är du intresserad av sånt här, så har du säkert vänner som också är det. Dra ihop några kompisar och leta upp en plats där ni har tillstånd från markägaren, behörigt avstånd från allt civilt liv. Det finns faktiskt överallt. Gör en riktig planering, och genomför sedan. När ni väl har gjort detta, utvärderar ni och se vad som behövs för att förlänga samma procedur en gång till.

Ge inte upp drömmen sätt upp delmål istället så når du dit du vill.
Tack för ett vettigt inlägg :)

Jo jag skrev i ett tidigare inlägg att jag tänkte börja med en "längre camping trip" men jag kommer åtminstone försöka klara mig så länge jag kan. Om det blir för svårt finns det inget som stoppar mig att bara avsluta och dra tillbaka. Om jag skulle dö ute i naturen skadar det ingen annan än mig själv.

Haha, jag har inga vänner tyvärr så jag lär göra det här ensam :)
 
Ok, men det drabbar fler än du tror om du skulle stryka med på kuppen, så egostiskt ska du inte vara. Men upplevelsen av att leva nära naturen är det du är ute efter hoppas jag, och det är som jag skrev helt genomförbart. Men det handlar om att göra en riktigt noggrann planering, och ett steg för steg tänkande.

Har du inga vänner är forum ett ypperligt sätt att träffa folk som tänker som du. Det finns säkert massvis med människor som har samma dröm som du, och om du letar upp dessa så slipper du genomföra allt och inte ha någon att dela din upplevelse med. När du väl har gjort detta, kommer folk inte förstå vad du har gått igenom, och du kommer att bli bemött med skepsis. Har du några kompisar med dig, har ni en erfarenhet ni kan prata om tillsammans resten av livet.
 
Å ena sidan så frågar du varför man inte ska få leva det liv man vill och olovandes skjuta djur för att äta, att slippa samhället och komma bort från allt och alla osv. Detta tycker jag tyder på att du är en person med stort frihetspatos!? Skulle en sådan person "inte bry sig" om denne hamnade i fängelset? Jag tror inte det. Det är nog inte naturen du ska ut och kämpa emot/med eller din sociala omgivning (samhället) du ska kämpa emot/med utan du måste nog kämpa med dig själv! Du är väldigt motsägelse full.

Jag börjar tro att du är ett TROLL
 
Ok, men det drabbar fler än du tror om du skulle stryka med på kuppen, så egostiskt ska du inte vara. Men upplevelsen av att leva nära naturen är det du är ute efter hoppas jag, och det är som jag skrev helt genomförbart. Men det handlar om att göra en riktigt noggrann planering, och ett steg för steg tänkande.

Har du inga vänner är forum ett ypperligt sätt att träffa folk som tänker som du. Det finns säkert massvis med människor som har samma dröm som du, och om du letar upp dessa så slipper du genomföra allt och inte ha någon att dela din upplevelse med. När du väl har gjort detta, kommer folk inte förstå vad du har gått igenom, och du kommer att bli bemött med skepsis. Har du några kompisar med dig, har ni en erfarenhet ni kan prata om tillsammans resten av livet.

Problemet är att människor generellt inte förstår och gillar mig, det är extremt påfrestande att konstant vara tvingad att integrera med människor. Det är delvis därför jag vill göra det här. Men däremot kanske det är lättare med människor som tänker i liknande banor. Jag ska fundera på det, tack för tipset!

Å ena sidan så frågar du varför man inte ska få leva det liv man vill och olovandes skjuta djur för att äta, att slippa samhället och komma bort från allt och alla osv. Detta tycker jag tyder på att du är en person med stort frihetspatos!? Skulle en sådan person "inte bry sig" om denne hamnade i fängelset? Jag tror inte det. Det är nog inte naturen du ska ut och kämpa emot/med eller din sociala omgivning (samhället) du ska kämpa emot/med utan du måste nog kämpa med dig själv! Du är väldigt motsägelse full.

Jag börjar tro att du är ett TROLL
Jag tror inte du förstår vad ett troll är. Och jag vill inte att denna tråd ska spåra fast det har den redan gjort när folk anklagar trådstartaren för troll (Tack så jävla mycket för det). Du vet inget om mig eller mina tankar så sluta försöka dra slutsatser och håll dig borta från tråden.

Till er som kommer med vettiga/schysta/informationsfyllda inlägg tack så mycket, det uppskattas! :)
 
tjena förstår hur du känner av egen erfarenhet då jag själv funderat på att göra det många gånger
men det som jag har fallit på, så att säga, är inte lagar och regler (dom hade jag skitit i) men just att det inte går att överleva en längre tid av naturen här i sverige, finns helt enkelt för få resuser
du överlever tyvärr inte på växter, heller inte på småvilt då du riskerar protein förgiftning av det magra köttet, större djur är svårt att fälla om du inte har riktiga jaktvapen.
men det finns en sak du kan göra, det är att va offgrid under säsong, säg från april-september då du ändå har en hyffsad chans, men såklart med medhavd proviant och utrustning och utöver det få tag i mat från naturen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...