Ditt senaste inköp "bilder"

Bara för att vara den tycker jag att du är lite orättvis i ditt omdöme.
"Knivbladet har en 4 mm ricasso samt som så vanligt numera en halvcirkelformat oslipat urtag på eggsidan på ytterligare 4mm därefter kommer eggen, ty den borde väl kallas så, men på undertecknads var det slöa bladet oförmöget att fälla ett enda hårstrå"

Det halvcirkelformade oslipade urtaget är där för att göra det lättare att slipa den. Annars blir eggen rundad mot ricasson och nöter kanten på brynet/slipstenen.

"Med egg på kniven från början, ett bryne på slidan, tyst slida och en vändbar knivhållare samt inte minst ett mindre fingerskydd och ett blad slipat in till greppet hade det varit en rejäl överlevnadskniv. Det är alltid trist med halvfärdiga saker."

Nu köpte du faktiskt en kniv och inte ett bryne. Avsaknaden av bryne kan inte påverka en kniv anser jag. Vidare kan du ju slipa kniven, kan ju vara en bra övning inför en skarp överlevnadssituation? :)

"På bladryggen uppvisar kniven under oxideringen grova verktygsmärken. Finare dylika finns över hela bladet och dess delslipningar. "

Få se är det en prydnadskniv eller en överlevnadskniv?

Förpackningen var väl inplastad och svåröppnad ja det sänker betyget på vilken överlevnadskniv som helst...

Sen tycker jag att du borde sett parerskyddet redan på bild och inte behövt köpa kniven för att inse att ett sådant finnes.
 
Bäste skogstoker

Tack för dina detaljerade förklaringar av varför men ingen av detaljerna slipstöd på fabriken (det halvcirkelformade utaget på "eggen"), ricasson eller fingerskyddet gör kniven till ett mer praktiskt redskap och det var faktiskt som funktionellt verktyg ego köpte den.

Slidan rasslar, monteringen på den är till för vänsterhänta.

Som konsument har jag rätten att klaga på det jag är missbelåten med. Att SMB erbjudit sig köpa kniven åter är ju hedrande för dem.

Men den upphör inte vara en citron för det.

Med hänsyn till att knivens egg fn duger till att bre rumsvarmt smör med så behövs ett bryne om den skall kunna nyttjas som kniv och för en vara som kostar mellan 6-700 över disk kan ego begära att verktygsmärkena är mindre dominerade. Andra kan ju leverera snygga saker i det prisintervallet.

Om du vill ta på dig at försvara det jag skriver mina åsikter om så varsågod.
Har du skaffat dig ett eget ex att värdera eller nöjer du dig med att kritisera vad jag tycker och står fast vid!

Bestämt

J
 
Nu skall man vara laddad med böcker och serietidningar till nästa tur. Att den dubblar som dagbok med touchskärm var bara en bonus. Skärmen kan bara summeras = måste ses, helt obeskrivlig, speciellt i solljus. 155g, stor som en pocketbok och 2 veckors batteritid, som gjord för vandringar.

Sony-Reader_-.png
 
Jag köpte denna bok på Vildmarksmässan ...

vandra.jpg


... den ska få bli kvällslitteratur de kommande veckorna. Kan antagligen lära
mig en del och bli inspirerad. Annars så har jag varit på butiken Decathlon i
februari, och handlade en del basickläder. Det var en ny upplevelse för mig,
kan absolut rekommendera dig att spana in butiken. Jämför med andra
butiker - sedan bestämmer du själv vad du vill köpa. (Inte meningen som reklam).
 
Det här är mitt senaste. Och det är ingen citron, utan en stor söt solmogen gyllene mango! Samma styckpris som citronen. Ontario Knife Company.

/M
 

Bilagor

  • sp50.jpg
    sp50.jpg
    14.9 KB · Visningar: 4,597
Till vad?

Det här är mitt senaste. Och det är ingen citron, utan en stor söt solmogen gyllene mango! Samma styckpris som citronen. Ontario Knife Company.

/M

Vad är användningsområdet? Skära för söndagssteken, jaga bjärv och lavinbjärn på manligast möjliga vis eller dimensionsavverka redwood-träd? Nyinspelning av Korpen flyger eller Excalibur?

Ganska rejäl kontrast från boken i posten ovan. Knappast fjäderlätt precis.
 
Åh men pojkar, den är ju alldeles underbar :)
Men smaken är som bekant lite olika.
Fint filmklipp, det var länge sedan jag såg den rullen!

/M
 
Lagom stor

Tyckte att jag behövde ett mellanting mellan Haglöfs Oxo 25 och Lundhags V12>70.
Slog till på den här som var nedsatt pga ny modell i år.
Testad på en tredagars mellan Sösdala och Hässleholm i helgen.
Mycket nöjd.
 

Bilagor

  • atmos.jpg
    atmos.jpg
    34.9 KB · Visningar: 4,210

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...