Tips om överlevnadskurs

Hejsan..

Tänkte att jag eventuellt skulle gå någon nybörjare/introduktionskurs i överlevnad. Har hittat två stycken..

Den ena är överlevnadssällskapets grundkurs barmark

Den andra är nordic bushcraft introduktion...

Båda verkar vettiga och prisvärda. Den stora skillnaden jag ser är att överlevnadssällskapets grundkurs är en hel vecka medan nordic bushcraft är en helgkurs..

Rent praktiskt för min egen del så är det mycket lättare att ta mig till helgkursen då jag bor i skaraborg men kanske ska man satsa allt från början och bege sig 65 mil bort för en hel veckas kurs ?

Har ni några åsikter, synpunkter eller annat tjöt i ämnet så skriv skriv skriv..

mvh // Johannes
 
Har ni några åsikter, synpunkter eller annat tjöt i ämnet så skriv skriv skriv..

mvh // Johannes

Jag tycker att du ska prata med respektive instruktör som ska hålla kurs vid det tillfället du ämnar gå, gå sedan för den du får störst förtroende för.

SÖS har en större organisation men det kanske blir personligare hos Johan.. känn efter själv..
 
Gör båda delarna!

Gå kursen hos Johan först och se hur det känns, blev det en gnista så satsa en semestervecka på SÖS-kursen.
 
Tack för era tips..

Kollade sidan du länkade där seobserver men sidan de länkade vidare till fungerade inte så jag får ringa och kolla..

Tycker din idé där Cremytos verkar vettig att köra en mjukstart för att kolla att det verkligen är något för en själv... Tänds gnistan lär ju en hel vecka lätt vara värd 65 mil men synd om så inte är fallet och man gör en hel vecka med en gång ...

Tack också Patric - visst ska jag prata med de olika kursledarna innan jag bestämmer mig..

mvh // Johannes
 
jag har varit kurschef för grund kursbarmark under 3 år (överlevnadssällskapet och det jag kan säga är att om du har dåligt med tid så kan jag starkt rekomendera att du går hos johan (nordic bushcraft)
var för vi inte har gundkurser som är kortare än en vecka är att vi vill att folka ska få prova på hur det är att vara under svält, sömnbrist och otrygghet (under kontrollerade förhålanden) för det är inte förens man har provat som man själv vet hur man reagerar. Man kan ha gått hundra kurser och läst hyllmeter med böcker, men om man inte vet hur man själv regerar vid brist situatuion så kan man om det händer hantera situationen fel. har haft perssoner på kurser som har väldigt stor kunskaper men när de kommer under svält, sömnbrist så har de ingen arbetsförmåga.
nu så vet de personerna hur de reagerar vid svält så de kan på ett tidigare stadion förebygga t. ex ha med sig reservmat. Det är under tillämpnings del en som kunskaperna faller på plats.
Våra kurser börjar med teori med stor fokus på våra basbehov Sömn, vätska ,mat och skydd. Under teori dagarna sover vi i tält och vi avslutar kursen med 3 st tilllämpningsdyngn under överlevnadsförhålanden.

om du har går grund hos johan så kan du med fördel senare gå någon av våra strapatskurser som är rena tillämpnings kurser där vi provar på olika nödsituationer.

jonas marjamaa
 
Friluftsfrämjandet arrangerar också kurser

Ett annat prisvärt alternativ är att kika på vad Friluftsfrämjandet har att erbjuda. Det brukar alltid vara någon lokalavdelning som kör en kurs och även om det vanligtvis krävs att man är medlem så kommer man oftast undan med lite mindre pengar. Just nu verkar det finnas motsvarande aktiviteter i Västerås och i Kinda (strax söder om Linköping). Googla eller kika till exempel in på www.friluftsfrämjandet.se/kinda/overlevnad för att läsa mera.
 
Som Jonas skriver så är självupplevelsen det viktigaste i bagaget, tid är ju svårt att komprimera. Kurser på mindre tid än veckan brukar bli mest grunder. Men för den skull skall man inte förakta dem.
Givetvis är det vid bättre än inget.
go tur
 
Fler tips på överlevnadskurs

Jag har varit instruktör på SÖS grundkurs barmark fyra år, senast 2013-14. Kan starkt rekommendera dessa kurser om du har tiden. Vi var fyra instruktörer som turades om att hålla lektioner under teoridelarna och under utedygnen hjälps vi åt med säkerheten. Årets kurs är fullbokad men SÖS erbjuder en kortare kurs to-sö, som jag själv arrangerar i Borås i Augusti. Upplägget är att teorin inte blir lika fördjupad och perioden av svält enbart 1/3 del för att skapa bra inlärningsmöjligheter. Sök på www.overleva.nu eller www.allinnature.se för mer information.

Nordic Bushcraft och Johan Forsberg kan jag också rekommendera om det passar bättre i tid, johan är väldigt kunnig och trevlig. Inriktningen på hans kurser är mer åt "bushcraft", med tekniker för ett friluftsliv med enklare tekniker.

Läs på hemsidorna för att se vad som passar dig, undrar du över något så maila och fråga.

-- Sluta aldrig törsta efter kunskap--
//Torbjörn
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...