Hjälp med val av Hillebergstält

Hur upplever du Kaitum?

Nu var frågan inte ställd direkt till mig, men jag kan som Kaitum 2 ägare komplettera.
Jag hade inte planerat köpa ett Kaitum 2, men då jag "snubblade" över ett på rea till ett pris jag inte kunde tacka nej till blev jag ägare till även ett sådant i min tältsamling. För längre vandringar på 2 personer i fjällen har vi tidigare använt mitt Nammatj 2GT. Jag var lite tveksam att ta med Kaitum 2 som ersättare för Nammatj 2GT på en längre sommartur i fjällen, tänkte att jag skulle sakna GT-absiden och dess flexibilitet. Men efter att prövat uppskattar jag mycket Kaitum 2 pga dess betydligt rymligare innertält, lägre vikt och dubbla ingångar som gör att man i varmt väder effektivare kan vädra tältet. Vi brukar förvara våra ryggsäckar (80+65 liter) i ena absiden och ha utgång, kängor och matlagning i den andra.
Visst får man vara betydligt försiktigare vid matlagning i tältet i Kaitum 2 pga den sluttande och mindre absiden, och skulle jag planera en vandring där det finns större risk för att bli inregnade längre tid har jag alltid Nammatj 2GT att välja.
Vintertältning i snö har jag ingen större erfarenhet av, men jag hade defintivt värdesatt GT-absiden då för att effektivare kunna laga mat, smälta snö och förvara prylar flexiblare under tak.
 
Mitt nystartade friluftsföretag (www.hikehire.se) hyr ut bland annat Unna och Allak om du vill testa innan du köper, bor du i närheten av Stockholm kan vi bestämma ett tillfälle och resa tälten så du får se och känna på dom båda två.

Om du bestämmer dig för ett enmanna så är Både Soulo och Unna bra självstagande alternativ, att ensam resa Soulo med dess kroksystem är lättare i svåra förhållanden än Unna med dess slutna kanaler. Du skrev att Unna gick bort men det kan passa dig bättre om du ibland men sällan behöver utrymme för att sova 2 personer då den är tillräckligt stor invändigt, den saknar absid men innertältet kan vikas undan och ge absidyta för te.x matlagning i dåligt väder genom att haka loss en sida från yttertältet.

Om du istället väljer tvåmanna så är Allak ett utmärkt självstagande tält med dess kroksystem, dubbla ingångar och absider dock 1kg tyngre än Soulo och Unna.
 
Ursäkta om jag svär i Kyrkan... Hilleberg är suveräna tält i mkt svåra förhållanden i fjällen. Men också alltför dyrt. Det finns numera många bra och billigare och lättare alternativ som funkar i nästan alla vanliga situationer.
 
Har numera ett Unna (rymligare än Suolo) och ett Nallo 4GT .
Bägge anser jag vara optimala för 1-2 pers och 4 pers året runt. Unna gör man stor "matlagning absid" genom att klicka ned ena hörnet av innertält. Nallo är ett slott som pallar vinterstorm :) ändå bara 2050g för Unna och 3.6kg för Nallo
 
Ursäkta om jag svär i Kyrkan... Hilleberg är suveräna tält i mkt svåra förhållanden i fjällen. Men också alltför dyrt. Det finns numera många bra och billigare och lättare alternativ som funkar i nästan alla vanliga situationer.

TS vill ha råd om vilket Hillebergtält sompassar hans behov. Men, det är nog bättre att köpa en morakniv, den kan man ju spänta ved med. Det går ju inte med Hillebergtält. Det är hur relevant din kommentar om andra tält är.
 
Ursäkta om jag svär i Kyrkan... Hilleberg är suveräna tält i mkt svåra förhållanden i fjällen. Men också alltför dyrt. Det finns numera många bra och billigare och lättare alternativ som funkar i nästan alla vanliga situationer.

TS vill ha råd om vilket Hillebergtält sompassar hans behov. Men, det är nog bättre att köpa en morakniv, den kan man ju spänta ved med. Det går ju inte med Hillebergtält.
Det är hur relevant din kommentar om andra tält är.

Alla råd är välkomna! Men jag har bestämt mig för Hilleberg. Dels tältar jag året om, dels har HBs tält mycket lång livslängd och HB har extremt god kundservice. Dessutom är varje liten detalj på deras tält genomtänkta. Jag har ägt ett antal billigare tält genom åren som jag inte varit nöjd med.
 
Hallå! Jag har kört på Kaitum 3 året runt nu i snart 10 år. Supernöjd med det måste jag säga. Det har varit med ett par veckor om året på sommar och vinterfjäll (inkl ett par nätter med vindstyrka >25m/s) samt ett par veckor i skärgården (har fått anpassa tältplats lite grand efter tältet men man hittar ju nästan alltid i värsta fall stenar att stapla kring linorna...) totalt. Sammanfattningsvis älskar jag det och alla dess funktioner!

Ventilationsmöjligheterna är mycket bra inom att man kan rulla upp båda absiderna helt så att det blir mycket bra luftgenomströmning om det skulle behövas. Är man som mig 191 cm så ligger ofta sovsäck en emot den sluttande delen av innertältet på exv nalloliknande modeller och den har emellanåt blivit fuktig då.

Tanken med att ta ett 3 personers tält var att det skulle vara ganska rymligt och bekvämt på vintern för 2 och fungera bra på sommarn för 3. Tack vare stort innertält fungerar det ju att vara 3 i tältet även vintertid utan problem tycker jag. Som tidigare inlägg nämnt är det välkommet med dubbla absider (som fungerar utmärkt för matlagning, men jag är mycket försiktig/nojjig med bensin köket när man förvärmer det med flamman....) Nyss hemkommen från regnigt Sarek med flickvännen och då fick vi god nytta för att koppla av delar av innertältet vid matlagning och vips så har man en GT-absid.

Har nu på senare år börjat ifrågasätta vikten (3.2 kg) pga nyvunnet intresse för lättviktsprylar - men som ett allroundtält är det ett mycket bra alternativ i min mening. Har inte testat 2 pers modellen men det skiljer säkert ej mycket....

Hör av dig vilket det blir! Lycka till!
 
Jag har funderat en del på Nallo 2 - eftersom det är mycket tält i förhållande till vikten. Dock har jag tänkt på den nackdel du nämner - att sovsäcken ligger emot innertältet.

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
 
Bestämm först om du vill ha ett självstagande kupoltält eller inte. För klippor i skärgården tex. Därefter hur stort du behöver, jag tycker det är skönt med lite extra space, 2 personers tält även om man är själv.

Jag har haft två Nallo2, och ett Akto. Mitt första Nallo2 blev utslitet, så jag köpte ett till, sen ett Akto för att testa något mindre och lättare. Funkade bra i fjällen, men lite dålig ventilation, och tycker att Akto är lite för litet och trångt. Men Nallo2 är ett suveränt tält.

Provade även dessa tält på campingturer i Europa, då funkade dom sämre, dålig ventilation, det blir för varmt och mkt kondens. Därför har jag gått över till tex tarptents, lättare och enklare och bättre, dom funkar mkt bättre för min typ av camping, klarar vind och regn men kanske inte storm i vinterfjällen ---
 
Viker bort

erito;830012 Unna gör man stor "matlagning absid" genom att klicka ned ena hörnet av innertält.[/QUOTE sa:
Hur mycket viker du bort av innertältet i unna vid matlagning?
Viker man bort ett hörn är det inte någon större takhöjd över köket.

Sedan på vintern gör du någon grop för fötter i unna när det är djupare snö?

Vilket håll har du huvudet?

Är unna ägare men har bara tältat med matlagning utomhus ännu och vintertid bara med liten snömängd. Men unna är för mig ett bra tält som rymligt enmanstält på klippor och på snö är det smidigt.
 
Jag har nu inhandlat tältet. Unnade mig ett Unna. Tindeberg sålde ett för 7.200 kr, men om man anmälde sig till deras nyhetsbrev fick man 20% rabatt på ett köp. När 20% beräknas på 7.200 kr. blir det mycket pengar - så jag slog till. Jag tror att jag får tältet nästa vecka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...