Vattenrening med hålfilterteknik (Sawyer/Katadyn)

Hej. Nybliven vandrare som varit ute på mina första helgvandringar med en reflektion/fråga.

Vi vandrade i Skåne längs skåneleden (ås till ås) och det största "problemet" vi hade var vattentillgången. I denna värmen gick det en hel del vatten för att hålla sig i form och eftersom det mesta vi hade var torrmat så krävde detta en hel del vatten. Likså att vi båda är kaffekärringar:)

Vi kör (ultra)-light packning så våra väskor väger knappt fem kilo i basvikt (ryggsäck/tält/sovsäck/liggunderlag/kök) och vi vill gärna hålla totalvikten nere för att vandra längre/lättare. I helgen bar vi på cirka 5 liter vatten på två personer och detta räckte knappt en dag. Var alltså tvungna att få tillgång till vatten varje dag. (vilket visade sig vara svårt). Vattenkällor utmärkta längs skåneleden är ibland just bara en sjö . Inte en kran med finvatten. Vissa är märkta "otjänligt måste kokas" och på ett ställe var kranen helt enkelt avstängd.


Så hur löser ni andra vattensituationen i Skåne?. Vi har ju inte tillgång till friska fina fjällbäckar med smältvatten. Ofta är åar och sjöar till synes rätt "sunkiga" och med stillstående vatten.

Jag har tittat på olika hålfilterlösningar type den här https://backpackinglight.se/allt-annat/vatten-filter/sawyer-micro-squeeze-water-filtration-system
Skulle det vara säkert att ta vilket sjö/å/bäckvatten från vilket vatten som helst med denna utan fara?
 
Hej!

Jag körde en fastpackingtur på Skåneleden nord till syd i början av juli och hade då samma problem med vattnen som ni. D.v.s väldigt sällan det fanns "finvatten" utan man var förvisad till sjöar, bäckar, brunnar märkta med "otjänligt vatten" osv. Dock använde jag mitt Sawyer minifilter på samtliga av dessa källor utan några som helst magproblem. Det enda problemet var att filtret blev ganska igensatt under senare delen av leden och det var trögt att trycka igenom vattnet.

Skulle jag köpa ett filter skulle jag istället välja Sawyer Squeeze, det verkar vara lite mindre känsligt jämfört med minin.

//Calle
 
Hej!

Jag körde en fastpackingtur på Skåneleden nord till syd i början av juli och hade då samma problem med vattnen som ni. D.v.s väldigt sällan det fanns "finvatten" utan man var förvisad till sjöar, bäckar, brunnar märkta med "otjänligt vatten" osv. Dock använde jag mitt Sawyer minifilter på samtliga av dessa källor utan några som helst magproblem. Det enda problemet var att filtret blev ganska igensatt under senare delen av leden och det var trögt att trycka igenom vattnet.

Skulle jag köpa ett filter skulle jag istället välja Sawyer Squeeze, det verkar vara lite mindre känsligt jämfört med minin.

//Calle

Tack för svaret. Gjorde lite efterforskningar om just de olika sawyerfilterna och just minifiltret verkar många ha haft lite strul med just flödet och igensättning. Förra året släpptes Sawyer mikro squeeze som vad jag förstår har samma flöde som den stora orginal-squeezen men bara väger 55gram. Det får bli ett sånt. Bra info att ni inte blev magsjuka. Det var det jag var rädd för.
 
Har också mini, det sätter igen när man använder skitigt vatten men är ganska enkelt att rena i fält, bara backspola med en vanlig vattenflaska som passar över pipen så är flödet bra ett tiotal liter igen.

Jag backspolar så fort jag märker att flödet begränsas men inte så noga. När jag kommer hem spolar jag med duschslangen rätt igenom en bra stund för att få det helt rent.

Har inte upplevt det som ett problem, men har å andra sidan alltid kunnat ta hyffsat sjövatten.

Möjligen ska man kanske ha något grovt tygfilter om man har skitigt vatten att dra igenom det med först,

/G
 
Tack för svaret. Gjorde lite efterforskningar om just de olika sawyerfilterna och just minifiltret verkar många ha haft lite strul med just flödet och igensättning. Förra året släpptes Sawyer mikro squeeze som vad jag förstår har samma flöde som den stora orginal-squeezen men bara väger 55gram. Det får bli ett sånt. Bra info att ni inte blev magsjuka. Det var det jag var rädd för.

Nej magsjuka tror jag inte ni behöver vara rädda för. Jag har fått en superkänslig mage efter flera vinterkräksjukor senaste åren och jag har som sagt var inte haft några problem alls, filtret verkar med andra ord fylla sin funktion :).

//Calle
 
Har också mini, det sätter igen när man använder skitigt vatten men är ganska enkelt att rena i fält, bara backspola med en vanlig vattenflaska som passar över pipen så är flödet bra ett tiotal liter igen.

Jag backspolar så fort jag märker att flödet begränsas men inte så noga. När jag kommer hem spolar jag med duschslangen rätt igenom en bra stund för att få det helt rent.

Har inte upplevt det som ett problem, men har å andra sidan alltid kunnat ta hyffsat sjövatten.

Möjligen ska man kanske ha något grovt tygfilter om man har skitigt vatten att dra igenom det med först,

/G

Ja det där med för-filtrering låter intressant. Har funderat på det jag också men har inte hört något speciellt om det i de 4000 youtube-klippen om thrue-hiking jag nördat ner mig i på sista tiden. Märkligt . Men nu hittade jag en med en smart ide. Dock lite tidskrävande https://www.youtube.com/watch?v=tf6RwPlkdR0

och denna var väl än mer smart https://www.youtube.com/watch?v=8-rxRhAXDNA

Tyg/nät av någon finare variant borde ta det mesta av de grövre partiklar man onekligen borde få med i vattnet man försöker rena.
 
Sildukar med öljetter för upphängning finns i något så när välsorterade större matvaruaffärer, speciellt nu i slutet av sommaren/början på hösten. Annars finns det flergångsfilter för kaffe eller te.
Eftersom vattnet renas efter filtrering så kan ni ösa upp vatten med hjälp av filtret.
 
Jag grovfiltrerar vatten med en sån här tefilter först.
Väger bara några gram och är hållbar
 

Bilagor

  • tefilter.jpg
    tefilter.jpg
    29.9 KB · Visningar: 775
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Vattenrening? Vandringsleder 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...