Passform ryggsäck

Hejsan!

Jag har beställt hem en drös vandringsryggor på 65-75l och är lite fundersam över passformen. Jag har ingen personlig erfarenhet av större vandringsryggor sedan innan så jag undrar ifall jag kan få hjälp här på forumet om ifall ryggorna sitter som de ska eller om jag justerat fel.

Den röda ryggan är en Bergans Trollhetta 75 Lady och den gröna är en Fjällräven Abisko 75. Vid test (promenerat i 45min i varierande terräng) så kändes Fjällrävens lite bättre men jag tycker att höftbältet sitter rätt långt ner. Jag tycker att den sitter precis under höftkammen men den känns lite mot övre delen av rumpan när jag promenerar. Men det kanske ska vara så och den kanske sitter precis där den ska?

Tacksam för alla tips och kommentarer! :)
 

Bilagor

  • 20181001_182153.jpg
    20181001_182153.jpg
    33.2 KB · Visningar: 902
  • 20181002_191139.jpg
    20181002_191139.jpg
    29.6 KB · Visningar: 863
För lågt

Båda ryggsäckarna ser ut att sitta för lågt. Det borde gå att ställa rygglängden genom att flytta infästningen av axelremmarna på ryggsäckens baksida. Jag anser att höftbältets mitt skall sitta mitt på höftbenskammen och om det finns en ryggkudde på höftbältet så skall den sitta i svanken. Det betyder ofta att höftbältet lutar så att spännet hamnar nästan under magen.
 
Håller med ovanstående. Det ser ut som avbärarbältet ligger på rumpan istället för höftkammen.

Man vill även ha en bra vinkel på toppstramarna (load lifters) så att du kan få in säcken och ner med vikten till bältet (istället för att dra bakåt i axelremmarna) Jag ser inte på bilden med den gröna men på den röda är det ca 45 graders vinkel vilket är bra. Detta kan nämligen ändras när man justerar ramen.

Om respektive tillverkare inte har en "så här justerar du säcken"-guide kan du kolla på videon här. Mycket är generellt.

https://seekoutside.com/blog/3-tips-for-perfect-backpack-fit-and-adjustment/
 
Packning

Flytta trangiat till en plats nära ryggen ,gärna mellan skulderbladen, på bilden ser det ut att flytta ut tyndpunkten så det drar utåt. Sätt liggunderlaget antingen under botten på säcken eller ovanför topplocket.
 
Kan du titta uppåt med den röda säcken? Det ser ut som säcken kan vara i vägen vilket är irriterande i längden.
 
Kan man använda dem så mycket (45 min (med packning misstänker jag)) och ändå lämna tillbaka dem?

Säljs de som nya eller begagnade sedan?
 
Som redan påpekats så är ryggsäckarna inte korrekt inställda för din rygglängd. Är bärsystemen anpassade för så kort rygg som möjligt eller kan du sänka ytterligare? Kan du ta en bild av bärsystemet på båda ryggsäckarna?

Tillägg: alternativt kan du sätta avbärarbältet där du tycker det sitter bra, över eller på höftkammarna, och ta en bild så vi kan se hur högt axelremmarna sitter då, glipan mellan axlarna och remmarna.
 
Det räcker inte bara med att testa hemma. Det är jätteviktigt att du lastar med den beräknade vikten o sedan går nån mil om dagen x flera. Först då kommer du ha en realistisk möjlighet att upptäcka hur säcken sitter, dels eftersom den kan glida ner medan du går, men också för att det kan ta några mil innan du upptäcker hur den belastar. Om man är rädd att inte kunna lämna tillbaks den kan man alltid ta den till ett gym där det finns ett springband.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Så här gick det till när butikspersonalen hjälpte mig välja ut rätt säck. Folk får säga till om jag blandat ihop detaljer.
Första steget är att justera bärsystemet för din rygglängd. Ibland kan det vara att trots justeringar så passar inte just den och den ryggsäcken för din rygg, då får man leta bland andra märken.

Nästa steg, när man tar på ryggsäcken så börjar man först med att justera höftbältet så att det hamnar i rätt läge (höftbenskammen). Därefter axelremmar och toppstramarna, man ska se till att få en 45 graders vinkel (som någon redan skrivit). Syftet är att ryggsäcken ska ligga mot dina skulderblad utan att du känner vikten på axlarna. Får du inte ung den vinkeln trots justeringar i bärsystemet och övriga remmar så är inte den ryggsäcken rätt för dig.

Efter justeringar, dags för att packa. Det märks en stor skillnad, är säcken rätt inställd så kommer vikten kännas mycket mindre jämfört med fel inställd. Känner du någon skillnad mellan den röda och den gröna säcken?

Tips: När du packar, packa de lättaste grejerna längst ner och tyngre grejer högst upp, annars kommer du felbelasta din rygg och bli fortare trött. Försök att minimera saker utanpå ryggsäck, allt ska ligga ryggen så nära som möjligt, annars flyttas tyngdpunkten och du kommer uppleva det tyngre än vad det är.
 
Glömde nämna bröstremmarna. De ska ligga under nyckelbenen, cirka fem centimeter nedanför. Dom dras ihop eller lossas så att axelremmarna ligger bekvämt och inte skaver i armhålorna.
 
Lasta först!

Lasta i en 12-15 kg innan du börjar ställa in. Här får du en instruktion jag brukar skicka med (säljer ryggsäckar):

Lossa alla remmar, luta dig framåt och lägg den på ryggen. Sätt på höftbältet så att det ligger med mitten på höftkammen och dra åt.
Ställ längden på axelremmarna, höftremmarna, bröstremmen och sist toppstramarna. Toppstramarna skall inte dras hårdare än att ryggsäcken sitter stabilt mot ryggen. Drar man för hårt kan man få ont i axlarna. Om man är ovan vid ryggsäck kan man då och då lätta på dom.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...